Gå til innhold

hvilken kake fikk ungen din på 1 års dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lagde sukkerfri bløtkake med masse frukt og bær. Det var den vi andre spiste også, den ble kjempegod :) Unger som ikke er vant til sukker koser seg jo ikke noe mindre med en sunn kake enn en usunn en - det blir fortsatt noe utenom det vanlige som smaker godt.

Sukkerfri blautkake? Det kan ikkje smake spesielt godt... Kva erstatta du sukkeret med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvordan lager man en sukkerfri bløtkake? Kremen kan man vel forsåvidt bare droppe sukkeret, men hva med sukkerbrødet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfri blautkake? Det kan ikkje smake spesielt godt... Kva erstatta du sukkeret med?

Du får tro hva du vil...

Ja, hvordan lager man en sukkerfri bløtkake? Kremen kan man vel forsåvidt bare droppe sukkeret, men hva med sukkerbrødet?

Brukte egg, fiberhusk, vanilje og litt søtstoff fra helsekost. Tror jeg brukte en blanding av tagatose og sukrin, altså naturlige søtstoffer. Mye bær gjorde at jeg ikke trengte å søte så mye. Men nå var poenget å ikke lage den for søt, også. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får tro hva du vil...

Brukte egg, fiberhusk, vanilje og litt søtstoff fra helsekost. Tror jeg brukte en blanding av tagatose og sukrin, altså naturlige søtstoffer. Mye bær gjorde at jeg ikke trengte å søte så mye. Men nå var poenget å ikke lage den for søt, også. :)

Høres IKKE spesielt godt ut!

Hysteriet går av og til ALT for langt!! Jeg vil stille spørsmålstegn ved foreldre som kjører et slikt "naziregime"... Slike foreldre er samme typen som skjeller ut andre foreldre hvis de "gudforby" serverer ungene dems saft eller yoghurt eller brunost eller syltetøy når de er på besøk....

Dersom man har diabetes eller liknende så kan jeg forstå at man skal begrense sukkerinntak, men da kan man jo ta et mindre stykke kake...

Anonym poster: 86f0e5928bcd3155c0f50796095e15a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde sjokoladekake og det var stor stas. Nå er ungene tenåringer,men begge vil ha mammas hjemmelagde sjokoladekake til bursdagene. Det er stor stas for meg

Tross alt,så er vel en dag i året ikke den dagen det skal spares på vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får tru kva eg vil - det var berre ein spørrande påstand, ikkje kritikk.

Ok. Bare litt rart å si at det umulig kan smake godt, når du ikke har smakt. ;) Men det er jo det samme for meg.

Høres IKKE spesielt godt ut!

Hysteriet går av og til ALT for langt!! Jeg vil stille spørsmålstegn ved foreldre som kjører et slikt "naziregime"... Slike foreldre er samme typen som skjeller ut andre foreldre hvis de "gudforby" serverer ungene dems saft eller yoghurt eller brunost eller syltetøy når de er på besøk....

Dersom man har diabetes eller liknende så kan jeg forstå at man skal begrense sukkerinntak, men da kan man jo ta et mindre stykke kake...

Anonym poster: 86f0e5928bcd3155c0f50796095e15a0

Synes du høres mest hysterisk ut selv, jeg. Det er ikke nødvendig å kjøre noe naziregime bare fordi man unngår sukker i størst mulig grad. Diabetes eller ei, man trenger ikke sukker, og det er i alle fall ikke skadelig å unngå det. Og jeg har ikke skjelt ut noen - du derimot...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje smakt blautkake utan sukker, men eg har smakt diverse andre sukkerfri kaker/godteri/brus - felles for alle er at det ikkje smakar godt. Nei, me treng ikkje sukker fysiologisk sett, men om det ikkje er skadeleg å unngå, kjem jo heilt an på kva ein evt erstattar det med. Det er jo stor usemje om kor bra det er med kunstig søtning/diverse sukkererstatningar. Og ungar under 3 år skal ikkje ha kunstig søtning i det heile tatt. Aspartam, som er ein vanleg erstattar for sukker, er jo visstnok kreftframkallande. Ein bør vera merksam på dette - fråver av sukker tyder ikkje naudsyneleg sunt. (Dette er generelle tankar, ikkje spesielt retta mot Sushi eller andre brukarar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje smakt blautkake utan sukker, men eg har smakt diverse andre sukkerfri kaker/godteri/brus - felles for alle er at det ikkje smakar godt. Nei, me treng ikkje sukker fysiologisk sett, men om det ikkje er skadeleg å unngå, kjem jo heilt an på kva ein evt erstattar det med. Det er jo stor usemje om kor bra det er med kunstig søtning/diverse sukkererstatningar. Og ungar under 3 år skal ikkje ha kunstig søtning i det heile tatt. Aspartam, som er ein vanleg erstattar for sukker, er jo visstnok kreftframkallande. Ein bør vera merksam på dette - fråver av sukker tyder ikkje naudsyneleg sunt. (Dette er generelle tankar, ikkje spesielt retta mot Sushi eller andre brukarar).

Enig i det, og unngår kunstig søtning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom de voksne drikker kaffe eller te, så skal barnet også få det? Jeg synes heller ikke at de voksne bør drikke brus i selskapet, og heller ikke barna. Hvorfor kan de ikke heller få saft?

Nå har jeg forresten svart ut fra at det er snakk om eget bursdagsselskap, ikke at man er invitert i andres, for da har jeg forståelse for at det er surt dersom alle barna drikker brus unntatt én.

Og jeg synes en 2-åring aldri skal få brus hver helg. Derfor ser jeg ikke vitsen med å la de smake én eneste gang før jeg personlig synes det er greit at de får brus hver lørdag.

Jeg synes ikke brus er helt det samme som te og kaffe ... og for å være ærlig, hadde barnet mitt ville smakt kaffe, hadde hun sikkert fått lov. Hun hadde nok ikke villet drikke mer av det av den grunn ;) Å smake noe / drikke lite av noe som ikke er sunt generelt, er ikke skadelig. Bursdagsselskap er spesielt, uansett hvor lite bursdagsbarnet er, og jeg synes det er sært å nekte ham/henne brus mens de voksne får drikke det.

Hvorfor er forresten saft bedre? Greit nok, det er mye syre i brus, men det skader ikke en gang i blant likevel. Like mye sukker i saft som i brus, og etter min mening, mer hverdagslig. Jeg liker ikke saft selv, og det gjør ikke datteren min heller. Men hun liker brus, og da får hun det en gang i blant. Det har jeg ingen problemer med, selv om hun bare er 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur på å bruke skikkeleg sukker, og heller eta kaker/godteri og drikke brus/saft sjeldnare, men der er me alle forskjellige :) Eg trur at somme brukar sukkerfritt som ei kvilepute... Kjenner mange som drikk sukkerfri brus kvar dag, og argumenterar for bruken ved at det er lite kaloriar. Det er det sikkert, men det er jo ikkje akkurat sunt - masse syre og kunstig søtning som absolutt ikkje er bra for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur på å bruke skikkeleg sukker, og heller eta kaker/godteri og drikke brus/saft sjeldnare, men der er me alle forskjellige :) Eg trur at somme brukar sukkerfritt som ei kvilepute... Kjenner mange som drikk sukkerfri brus kvar dag, og argumenterar for bruken ved at det er lite kaloriar. Det er det sikkert, men det er jo ikkje akkurat sunt - masse syre og kunstig søtning som absolutt ikkje er bra for kroppen.

Det er forskjell på sukkerfritt også. Sukkerfri ketchup med aspartam, eller pepsi max med masse syre er jo ikke noe bra, men hjemmelaget mat og bakverk blir noe annet. Det finnes mange søtstoffer som ikke er kunstige, og ikke er skadelige. Ikke alle smaker like godt... Men det lureste er jo å venne seg av med at alt skal være søtt, så trenger man ikke å erstatte sukkeret med noe som helst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Here we go again.. Sukkerfritt kan ikke smake bra, hysterisk fordi man unngår sukker, og stakkars barn som ikke får smake.. Barna har ikke vondt av å ikke få sukker i bløtkaken, de har ikke vondt av å ikke få smake brus til en hver anledning. Og man MÅ ikke være "syk" for at det skal være bra å unngå sukker. Snakker om at de som unngår sukker er hysteriske, dere tar jo helt av så fort noen sier "ja, vi unngår sukker".

Spørsmålet i tråden var "Eg lurer litt på hva kake dere lagde og brydde dere om sukkermengde og sånn i kaken?". La nå resten av diskusjonen ligge, når en bare svarer på spørsmålet her.

Ja, irritert, og fikk blåst ut. Sånn, ut av diskusjonen. Ha en fortsatt fin dag.

Anonym poster: 708c117edf4cd65047e33207d228596b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var usikker selv på hvordan jeg skulle lage til på ungen min sin første 1årsdag. Det ble en muffins, med masse krem og jordbær som pynt. Litt smågodt her og der også. Og et lys;)

Hun spiste litt krem, spiste jordbæret og griste resten utover. Fikk ikke for mye sukker i seg for å si det sånn- den delen trengte jeg ikke bekymre meg for :fnise.

Det er ikke så big deal hvordan du lager til, tror en fruktskål spises lettere enn en muffins f.eks. Om man lager litt ekstra ut av frukten slik at det ser ut som en kake (mango med pynt, melon med pynt++) så tror jeg resultatet hadde blitt kjempebra! Kanskje det får bli til 2årsdagen ;)

Anonym poster: 3e27788eacdeea8a85d3713ac77b484f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fikk jeg lyst til å smake :) Jeg er utrolig dårlig på å bake. Baker sjelden fordi det er så mye sukker som går i kakene. Kansje jeg skulle øvd meg på sukkerfri kake, så kan jeg spise med god samvittighet.

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fikk jeg lyst til å smake :) Jeg er utrolig dårlig på å bake. Baker sjelden fordi det er så mye sukker som går i kakene. Kansje jeg skulle øvd meg på sukkerfri kake, så kan jeg spise med god samvittighet.

Kan sende deg oppskrift på PM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne og ha oppskrift. Jeg har trossalt diabetes og lov til å spise sukkerfritt :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again.. Sukkerfritt kan ikke smake bra, hysterisk fordi man unngår sukker, og stakkars barn som ikke får smake.. Barna har ikke vondt av å ikke få sukker i bløtkaken, de har ikke vondt av å ikke få smake brus til en hver anledning. Og man MÅ ikke være "syk" for at det skal være bra å unngå sukker. Snakker om at de som unngår sukker er hysteriske, dere tar jo helt av så fort noen sier "ja, vi unngår sukker".

Spørsmålet i tråden var "Eg lurer litt på hva kake dere lagde og brydde dere om sukkermengde og sånn i kaken?". La nå resten av diskusjonen ligge, når en bare svarer på spørsmålet her.

Ja, irritert, og fikk blåst ut. Sånn, ut av diskusjonen. Ha en fortsatt fin dag.

Anonym poster: 708c117edf4cd65047e33207d228596b

Det du har utheva er jo diskusjonen - bryr folk seg om sukkermengd? Det er det tydelegvis ulike meiningar om, og det diskuterar folk. Det er ingen som har spora av frå tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMF = Marshmallowfondant.

Angående brussmakingen du planlegger, så vil jeg bare si at jeg tror ikke dette er særlig smart. En 2-åring vil fint klare å skille mellom brus og andre drikker, og dersom du gir litt, så er sjansen stor for at du gir mer og mer. Sukker er i seg selv nokså vanskelig å holde borte fra unger, da det er sukker i nesten alt, men brus??! Det synes jeg personlig man kan vente lenge med. :)

Skrev kanskje:) Etterhvert blir hun større og man kan ikke nekte henne alt vi drikker. JEg er ikke av den som sitter med brus i kaffekoppen fordi da maser hun ikke om å få. Når de er 2-3 år og oppover bør de kunne få nokså likt det "alle" andre sitter å spiser/drikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Skrev kanskje:) Etterhvert blir hun større og man kan ikke nekte henne alt vi drikker. JEg er ikke av den som sitter med brus i kaffekoppen fordi da maser hun ikke om å få. Når de er 2-3 år og oppover bør de kunne få nokså likt det "alle" andre sitter å spiser/drikker

Helt okey at du mener dette, men jeg er absolutt ikke enig :) Jeg synes en som kun har levd i 2-3 år bør skånes mest mulig mot helseskadelige ting. De vet jo faktisk ikke hva de får servert, annet enn at det er godt eller ikke godt. Jeg mener derfor at jobben som forelder bør handle litt om å faktisk gjøre forskjell på barn og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...