@laide^ Skrevet 7. august 2012 #21 Skrevet 7. august 2012 Toro sjokoladekake her. Tenkte ikke noe over sukkerinnholdet og slikt. Synes det hørrer med at dem skal få kake til 1 års dagen
Gjest HunterLady Skrevet 7. august 2012 #22 Skrevet 7. august 2012 Jeg lagde MMF-kake med trippel sjokoladekake under MMF-en. I selve sjokoladekake tror jeg at jeg hadde oppi 9 dl sukker (men den var SVÆR altså!). I tillegg smurte jeg vaniljekrem og bringebærkrem mellom lagene med sjokoladekake. Resultatet ble en litt for knallblå MMF-kake som var monsterstor og kjempegod. Hadde kake i flere uker. Ungen likte muffinsene best, men fikk selvsagt smake masse sjokoladekake.
Sushi Skrevet 7. august 2012 #23 Skrevet 7. august 2012 Lagde sukkerfri bløtkake med masse frukt og bær. Det var den vi andre spiste også, den ble kjempegod Unger som ikke er vant til sukker koser seg jo ikke noe mindre med en sunn kake enn en usunn en - det blir fortsatt noe utenom det vanlige som smaker godt. 4
SusanneGullet Skrevet 7. august 2012 #24 Skrevet 7. august 2012 På selve dagen fikk hun en bløtkake helt aleine, hehe. Ikke en stor en, men et hjerte Vi feiret bursdagen hennes i to omganger, da fikk hun sjokoladekake og muffins og mere bløtkake Jeg bakte alt selv
Gjest chiki Skrevet 7. august 2012 #25 Skrevet 7. august 2012 Jeg lagde MMF-kake med trippel sjokoladekake under MMF-en. I selve sjokoladekake tror jeg at jeg hadde oppi 9 dl sukker (men den var SVÆR altså!). I tillegg smurte jeg vaniljekrem og bringebærkrem mellom lagene med sjokoladekake. Resultatet ble en litt for knallblå MMF-kake som var monsterstor og kjempegod. Hadde kake i flere uker. Ungen likte muffinsene best, men fikk selvsagt smake masse sjokoladekake. HVa er MMF kake? Her hadde vi både litt mat, og sjokoladekake, oreokake og oreo-iskake, i tillegg til jordbær og bringebær. Dette var første gangen hun i det hele tatt fikk smake noe søtt, annet enn en kjeks og en is tidligere. Hun fikk smake så mye kake hun ville. Er ikke hver dag eller helg det blir kake eller noe nå heller, og nå er det bare 2 måneder til 2 års dagen. Da kanskje hun får smake litt brus, for det heller får hun ikke enda:p
Gjest Marmot Skrevet 7. august 2012 #26 Skrevet 7. august 2012 Hjemmelaget melkefri marsipankake. Han fikk et passe stort stykke han fikk spise helt selv.
Harlekin Skrevet 7. august 2012 #27 Skrevet 7. august 2012 (endret) Jeg laget helt vanlige kake® til selskapet. Det kunne jeg trygt gjøre, for vesla ville ikke ha kake Det vil hun fortsatt ikke, og nå er hun passert 3 ... det er heller vi andre i huset som må passe sukkerinntaket vårt Endret 7. august 2012 av Harlekin
Gjest HunterLady Skrevet 7. august 2012 #29 Skrevet 7. august 2012 HVa er MMF kake? Her hadde vi både litt mat, og sjokoladekake, oreokake og oreo-iskake, i tillegg til jordbær og bringebær. Dette var første gangen hun i det hele tatt fikk smake noe søtt, annet enn en kjeks og en is tidligere. Hun fikk smake så mye kake hun ville. Er ikke hver dag eller helg det blir kake eller noe nå heller, og nå er det bare 2 måneder til 2 års dagen. Da kanskje hun får smake litt brus, for det heller får hun ikke enda:p MMF = Marshmallowfondant. Angående brussmakingen du planlegger, så vil jeg bare si at jeg tror ikke dette er særlig smart. En 2-åring vil fint klare å skille mellom brus og andre drikker, og dersom du gir litt, så er sjansen stor for at du gir mer og mer. Sukker er i seg selv nokså vanskelig å holde borte fra unger, da det er sukker i nesten alt, men brus??! Det synes jeg personlig man kan vente lenge med. 2
Harlekin Skrevet 7. august 2012 #30 Skrevet 7. august 2012 MMF = Marshmallowfondant. Angående brussmakingen du planlegger, så vil jeg bare si at jeg tror ikke dette er særlig smart. En 2-åring vil fint klare å skille mellom brus og andre drikker, og dersom du gir litt, så er sjansen stor for at du gir mer og mer. Sukker er i seg selv nokså vanskelig å holde borte fra unger, da det er sukker i nesten alt, men brus??! Det synes jeg personlig man kan vente lenge med. Da synes jeg jammen ikke de andre i selskapet skal drikke brus heller. Helt greit med brusfri bursdag, altså, men dersom de andre i selskapet får brus, er det smålig at bursdagsbarnet ikke får smake (dersom hun vil, selvsagt, trenger ikke å tilby om hun ikke viser interesse selv). Selv om barnet får smake brus og vil ha mer, trenger det ikke å bli noe problem å begrense det i hverdagen. Det er vel bare å si nei når det er nok, og f.eks. bare ha brus om lørdagene? 1
marsy Skrevet 7. august 2012 #31 Skrevet 7. august 2012 fikk en muffins til å "grise med", men fikk smake på det hun ville av andre ting etterpå. Begrenset hvor mye en ettåring orker å spise også Vi har i bursdager vanligvis et par ulike kaker, vafler eller boller, og som oftest litt fersk frukt og noe salt (saltstenger/potetgull)
Gjest HunterLady Skrevet 7. august 2012 #32 Skrevet 7. august 2012 Da synes jeg jammen ikke de andre i selskapet skal drikke brus heller. Helt greit med brusfri bursdag, altså, men dersom de andre i selskapet får brus, er det smålig at bursdagsbarnet ikke får smake (dersom hun vil, selvsagt, trenger ikke å tilby om hun ikke viser interesse selv). Selv om barnet får smake brus og vil ha mer, trenger det ikke å bli noe problem å begrense det i hverdagen. Det er vel bare å si nei når det er nok, og f.eks. bare ha brus om lørdagene? Så dersom de voksne drikker kaffe eller te, så skal barnet også få det? Jeg synes heller ikke at de voksne bør drikke brus i selskapet, og heller ikke barna. Hvorfor kan de ikke heller få saft? Nå har jeg forresten svart ut fra at det er snakk om eget bursdagsselskap, ikke at man er invitert i andres, for da har jeg forståelse for at det er surt dersom alle barna drikker brus unntatt én. Og jeg synes en 2-åring aldri skal få brus hver helg. Derfor ser jeg ikke vitsen med å la de smake én eneste gang før jeg personlig synes det er greit at de får brus hver lørdag. 2
Gjest imli Skrevet 7. august 2012 #33 Skrevet 7. august 2012 Eg ser ikkje korleis det å gje 2-åringen brus på bursdagen, øydelegg for framtidige vaner? Ungane mine får brus i eigne og andres bursdagar, og det er det. Ikkje noko problem å halde det på det nivået.
Gjest Marmot Skrevet 7. august 2012 #34 Skrevet 7. august 2012 Hvorfor må de kunne få det hver helg om de får det én gang? 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #35 Skrevet 7. august 2012 Jeg er vel superhysterisk jeg da. Jeg laget ikke egen kake til min ettåring, men hadde bløtkake og gulrotkake til familien. Hadde også et stort fruktfat med oppskåret frukt til alle. Ettåringen fikk verken brus eller kake servert, men koste seg med frukt. Han ville gjerne smake kake, og fikk litt bløtkake på en skje av meg. Men det likte han faktisk ikke, så da ba han ikke om mer, heller ikke av den andre kaken. "Grisekake" syns jeg bare er teit (no offence, min mening). Og man kan gjerne prate om de som ikke får, som tar det igjen ved å overspise senere. Men det tror jeg kommer helt an på hva man gjør det til selv. Har et par i familien som omtrent har fått Cola på tåteflaske, og de vraker i seg kake og godteri som om de aldri skulle se det igjen, ved enhver anledning. Anonym poster: 708c117edf4cd65047e33207d228596b 1
Gjest HunterLady Skrevet 7. august 2012 #36 Skrevet 7. august 2012 Hvorfor må de kunne få det hver helg om de får det én gang? Jeg svarte på Harlekins innlegg der hun foreslo at det ikke var et problem å si nei etter at 2-åringen får smake én gang og holde det til helgene. Men jeg forstår fremdeles ikke vitsen med å få det én gang. Hva er poenget?
mammamora90 Skrevet 7. august 2012 #37 Skrevet 7. august 2012 Jeg hadde bake - syndrom i de tidene rundt 1 års dagen.. Måtte bake et eller annet nesten hver dag (brød, kaker, rundstykker etc.) Så jeg bakte en sjokoladekake med litt fancy dekor og vaniljefyll inni og bringebær oppå, med litt pyntestrø (utenom det var det vel vanlig dronning sjokoladekake) og en sjokoladekake i landpanneform, med hvit sjokoladekrem og noe blå konditorfarget perlesukker og noe annet strø oppå der.
SmallTalk Skrevet 7. august 2012 #38 Skrevet 7. august 2012 Er det vanlig at man noen gang får en hel kake å grise med? :klø: Jeg er ihvertfall vokst opp med at man får et kakestykke og ikke en hel kake, og at man vanligvis må regne med litt gris når en 1-åring skal spise kake selv. Nå ligger ett års dag over ett år frem i tid, men jeg regner med at det blir servert ei sjokoladekake. Det er det jeg og samboeren liker best, og ikke minst så er det noe alle 4 besteforeldrene også er glade i.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #39 Skrevet 7. august 2012 Jess da, jeg har vært i 2 selskaper der ungen har blitt avkledd og fått en hel bløtkake de kan grise med. Og jo mere gris, jo bedre. Andre nøyer seg heldigvis med et stykke kake. Anonym poster: 708c117edf4cd65047e33207d228596b
Helen Skrevet 7. august 2012 #40 Skrevet 7. august 2012 Jeg har aldri laget egen kaka til noen av ungene mine, de har fått et kakestykke av de kakene jeg har bakt til bursdagsselskapet. Men det jeg har gjort er å lage en av kakene litt morsomme som feks Ole Brummkake, bilkake, dinosauroskake ol. Det har ungene alltid syntes er morsomt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå