AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #1 Del Skrevet 6. august 2012 Jeg får ofte en følelse av at jeg blir tett i halsen. Jeg får puste, men føler at jeg må ta i litt for å få åpnet ordentlig. Jeg har hatt dette i veldig mange år, men det kan gå veldig lang tid (flere uker)mellom hver gang, og det varierer veldig hvor tett jeg føler at det blir i halsen. Den siste dagene har jeg hatt det konstant. Jeg er allergisk mot både katt, hund, bjølk- og gresspollen og midd. De siste ukene har jeg vært i samme hus som katt, men jeg bruker medisin mot allergien daglig. Jeg har flere ganger tidligere bodd sammen med katten i rundt en uke i gangen uten å bruke medisin og uten å merke noe til dette problemet. Jeg har også sosial angst og har lest at lignende problemer kan være pga angst. Men jeg fikk dette problemet mange år før jeg fikk sosial angst. Er det noen som har opplevd noe lignende? Kan dette være at dette bare er pga allergi? Kan sosial angst gi slike symptomer? Eller er det noen som vet hva annet dette kan skyldes? Jeg har vært til lege pga dette og fått henvisning til ønh, men tok ikke den i bruk siden problemet ble borte ganske lenge etter det. Skal oppsøke lege på nytt nå, men vil høre om andre har opplevd noe lignende. Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
betrayed Skrevet 6. august 2012 #2 Del Skrevet 6. august 2012 Jeg har samme greie. Noen morgener er det sånn at når jeg går tur med hunden føler jeg at jeg skal kveles av slim som sitter så langt ned at det ikke går an at det kommer opp eller hva jeg skal si. Litt samme følelse som første gang jeg røykte kanskje. Det er liksom tett sånn at det ikke funker å hoste eller noe. Har også pollenallergi og mot katt osv selv da, og sosial angst. Hehe. Vet ikke om det er det. Har ikke tenkt så mye over det, bare går der og hiver etter pusten så går det over utover dagen. Det hjelper meg å drikke da. :P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #3 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har samme greie. Noen morgener er det sånn at når jeg går tur med hunden føler jeg at jeg skal kveles av slim som sitter så langt ned at det ikke går an at det kommer opp eller hva jeg skal si. Litt samme følelse som første gang jeg røykte kanskje. Det er liksom tett sånn at det ikke funker å hoste eller noe. Har også pollenallergi og mot katt osv selv da, og sosial angst. Hehe. Vet ikke om det er det. Har ikke tenkt så mye over det, bare går der og hiver etter pusten så går det over utover dagen. Det hjelper meg å drikke da. :P Hos meg er det ikke slim, det bare kjennes tett ut. Varierer mye når på dagen det er verst, frisk luft gjør at jeg puster lettere, men ellers er det ikke så mye som hjelper. Skjønner ikke helt om det er psykisk eller om det faktisk er noe som gjør halsen min tettere. Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
betrayed Skrevet 7. august 2012 #4 Del Skrevet 7. august 2012 Hos meg er det ikke slim, det bare kjennes tett ut. Varierer mye når på dagen det er verst, frisk luft gjør at jeg puster lettere, men ellers er det ikke så mye som hjelper. Skjønner ikke helt om det er psykisk eller om det faktisk er noe som gjør halsen min tettere. Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Er ikke slim hos meg heller. Det bare kjennes ut som det er noe som sperrer langt nede og slim var den beste sammenligningen jeg klarte men blir det bedre på deg utover dagen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #5 Del Skrevet 7. august 2012 Er ikke slim hos meg heller. Det bare kjennes ut som det er noe som sperrer langt nede og slim var den beste sammenligningen jeg klarte men blir det bedre på deg utover dagen da? Tidligere har det variert når på dagen det kommer, ofte kjenner jeg ikke noe til det før på kveldene. De tre siste dagene har det vært konstant, kjenner det like mye hele dagen. Har bestilt meg time hos fastlegen nå. Bestilte også en time hos ØNH-lege på privat legesenter i tilfelle det er lang ventetid hos de offentlige. Hvor i halsen kjenner du det? Jeg har en følelse av at jeg er hoven eller at det er "noe" litt nedenfor strupehodet. Har tenkt litt på om det kan være astma, men da hoster man kanskje en del i tillegg..? Blir spennende å høre hva legen sier, han jeg var hos med dette problemet sist hadde ikke noen forslag til hva det kunne være, henviste meg bare videre. Hvor lenge har du hatt dette problemet? Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
betrayed Skrevet 7. august 2012 #6 Del Skrevet 7. august 2012 Tidligere har det variert når på dagen det kommer, ofte kjenner jeg ikke noe til det før på kveldene. De tre siste dagene har det vært konstant, kjenner det like mye hele dagen. Har bestilt meg time hos fastlegen nå. Bestilte også en time hos ØNH-lege på privat legesenter i tilfelle det er lang ventetid hos de offentlige. Hvor i halsen kjenner du det? Jeg har en følelse av at jeg er hoven eller at det er "noe" litt nedenfor strupehodet. Har tenkt litt på om det kan være astma, men da hoster man kanskje en del i tillegg..? Blir spennende å høre hva legen sier, han jeg var hos med dette problemet sist hadde ikke noen forslag til hva det kunne være, henviste meg bare videre. Hvor lenge har du hatt dette problemet? Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Jeg har astma.... Hoster ikke så mye. Noen ganger hvis det er varmt får jeg sånn "kvelehoste", men ikke utenom det. Jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. På meg kjennes det ut som det er i strupen eller hva jeg skal, noen ganger kjennes det ut som en hard klump, noen ganger det bare tett, noen ganger føler jeg for å hoste, men det hjelper liksom ikke å hoste/kremte, noen ganger strammer det veldig som om noen prøver å kvele meg.. Varierer litt. Du må si ifra hvis du finner ut av det da Så får jeg også evt. få det sjekket hvis det er noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #7 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har astma.... Hoster ikke så mye. Noen ganger hvis det er varmt får jeg sånn "kvelehoste", men ikke utenom det. Jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. På meg kjennes det ut som det er i strupen eller hva jeg skal, noen ganger kjennes det ut som en hard klump, noen ganger det bare tett, noen ganger føler jeg for å hoste, men det hjelper liksom ikke å hoste/kremte, noen ganger strammer det veldig som om noen prøver å kvele meg.. Varierer litt. Du må si ifra hvis du finner ut av det da Så får jeg også evt. få det sjekket hvis det er noe! Sånn du beskriver det er akkurat sånn som jeg har det! Ja, skal si ifra! Skal til legen på mandag! Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 7. august 2012 #8 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har det også sånn innimellom.. Jeg har også litt angst (tar medisiner mot det da så er ikke ille nå) så jeg har bare tenkt at det er psykisk, for så lenge jeg slapper av kjenner jeg at jeg får akkurat like mye oksygen som vanlig, selv om halsen kjennes helt tett ut.. Håper du finner ut av det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøysejenta Skrevet 7. august 2012 #9 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg får ofte sånn om jeg stresser mye, panikkangst. Kan skje når som helst på dagen at halsen bare tetter seg helt, og det eneste som hjelper er å tenke på noe helt annet. Mulig det er det, om du er en person som stresser mye/er mye redd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #10 Del Skrevet 7. august 2012 Har tenkt mange ganger at det kan være pga angst, det er egentlig derfor jeg ikke har kontaktet lege igjen på en stund. Men akkurat nå har jeg nettopp hatt ferie, og deretter har jeg vært arbeidsløs (begynner snart på skole), så jeg har egentlig ikke vært i noen stressende situasjon, så om jeg skulle stå i fare for å få angstanfall så tenker jeg at det ihvertfall ikke skulle komme nå. Når jeg slapper av, puster rolig så kjenner jeg at jeg får ned luft og jeg klarer å puste, men at det er noe som gjør det litt trangere. Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #11 Del Skrevet 30. august 2012 Du må si ifra hvis du finner ut av det da Så får jeg også evt. få det sjekket hvis det er noe! Da har jeg vært hos legen for dette. Var hos fastlegen i to omganger, hun skjønte ikke hva det kunne være så da var vi visst ferdig med det. Så jeg bestilte meg time hos privat ØNH-lege. Han så nedi halsen min med en slange via nesen, og det viser seg at jeg har en litt forstørret tungemandel (det finnes altså en mandel ved tungeroten) som av og til kommer borti strupehodet. Dette kan gi en følelse av at der er en klump i halsen. Det har altså ikke noe med luftveiene å gjøre, det stenger ikke noe der. Det er ikke vanlig å operere den bort dersom det ikke er et stort problem(mye blodårer rundt der visstnok så det er vanskelig å operere), så jeg skal ikke gjøre det, men det hjelper kjempemye å vite hva det er og at det faktisk ikke er noe som hindrer pusten! Anbefaler deg å også å få det sjekket opp, bare 5-10 min også fikk jeg svar på det, ble veldig letta av å endelig skjønne hva det var Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
betrayed Skrevet 31. august 2012 #12 Del Skrevet 31. august 2012 Da har jeg vært hos legen for dette. Var hos fastlegen i to omganger, hun skjønte ikke hva det kunne være så da var vi visst ferdig med det. Så jeg bestilte meg time hos privat ØNH-lege. Han så nedi halsen min med en slange via nesen, og det viser seg at jeg har en litt forstørret tungemandel (det finnes altså en mandel ved tungeroten) som av og til kommer borti strupehodet. Dette kan gi en følelse av at der er en klump i halsen. Det har altså ikke noe med luftveiene å gjøre, det stenger ikke noe der. Det er ikke vanlig å operere den bort dersom det ikke er et stort problem(mye blodårer rundt der visstnok så det er vanskelig å operere), så jeg skal ikke gjøre det, men det hjelper kjempemye å vite hva det er og at det faktisk ikke er noe som hindrer pusten! Anbefaler deg å også å få det sjekket opp, bare 5-10 min også fikk jeg svar på det, ble veldig letta av å endelig skjønne hva det var Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Jeg syns ikke det er skummelt og har rimelig mange andre problemer som er utrolig mye verre, så da føler jeg ikke noen trang til å sjekke det. Hadde nok vært død for lengst om det var farlig. Ikke for å være frekk, men jeg føler meg hysterisk hvis jeg går til legen med sånt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #13 Del Skrevet 31. august 2012 Jeg syns ikke det er skummelt og har rimelig mange andre problemer som er utrolig mye verre, så da føler jeg ikke noen trang til å sjekke det. Hadde nok vært død for lengst om det var farlig. Ikke for å være frekk, men jeg føler meg hysterisk hvis jeg går til legen med sånt Ok, skjønte det slik på de forrige innleggene dine at du var interessert i å vite hva det skyldes. Det er da ikke hysterisk å gå til legen når det kjennes ut som man har tett hals..? Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
betrayed Skrevet 31. august 2012 #14 Del Skrevet 31. august 2012 Ok, skjønte det slik på de forrige innleggene dine at du var interessert i å vite hva det skyldes. Det er da ikke hysterisk å gå til legen når det kjennes ut som man har tett hals..? Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Ja altså, jeg mente bare at du kunne jo skrive hva du kom frem til, så hvis det var noe livstruende med deg kunne jeg sjekket meg jeg føler det. hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #15 Del Skrevet 31. august 2012 Ja altså, jeg mente bare at du kunne jo skrive hva du kom frem til, så hvis det var noe livstruende med deg kunne jeg sjekket meg jeg føler det. hehe. Altså, legene er der for å hjelpe deg med de problem du skulle ha. Om du har mange problem som er mye verre enn følelse av tett hals og pusteproblemer, så burde du virkelig revurdere når det er greit å oppsøke lege. Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
betrayed Skrevet 1. september 2012 #16 Del Skrevet 1. september 2012 Altså, legene er der for å hjelpe deg med de problem du skulle ha. Om du har mange problem som er mye verre enn følelse av tett hals og pusteproblemer, så burde du virkelig revurdere når det er greit å oppsøke lege. Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 jeg er ikke dum. men går ikke til legen for ting jeg mener er bagateller. andre ting tar jeg opp på halvtårskontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allergisk pike Skrevet 17. september 2012 #17 Del Skrevet 17. september 2012 føler meg hysterisk for å gå til legen jeg av slike grunner... mest fordi jeg er redd for at legen kan si at jeg har et eller annet alvorlig hahaha ! så tørr nesten ikke dra til legen, av frykt for å høre noe jeg ikke vil høre/vite om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #18 Del Skrevet 17. september 2012 føler meg hysterisk for å gå til legen jeg av slike grunner... mest fordi jeg er redd for at legen kan si at jeg har et eller annet alvorlig hahaha ! så tørr nesten ikke dra til legen, av frykt for å høre noe jeg ikke vil høre/vite om... Har du samme problemet? TS Anonym poster: c20fe79a4b30f0f9831a3dfb48fcf6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest christer Skrevet 23. mai 2013 #19 Del Skrevet 23. mai 2013 Det har nok ikke noe med at du har sosial angst, men heller noe med at du er allergisk mot eventuelle husdyr som hund og katt. Kan fore komme tett hals vis du har dyr inne og er allergisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #20 Del Skrevet 23. mai 2013 Takk for forslag. Men om du leser litt ovenfor her så ser du at jeg fant ut hva det var. TS Anonym poster: 4395aeefc0e1c496bd3783ae2398123a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå