Gå til innhold

Å legge seg borti andres dyrehold...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I naboveien bor det ei dame jeg ofte snakker med når jeg går tur med hunden min (puddel på litt over ett år). Hun kan finne på å kommentere måten jeg har klippet hunden på, om den har floker (det hender, i og med at jeg faktisk må finne flokene før jeg kan gre dem ut, og jeg grer hver eller annenhver dag), om den har noe ved øyekanten, noe på tennene, i ørene, om klørne er kuttet og så videre. Ikke bare utseendet på hunden blir kommentert, men også oppdragelsen av den. Hun kan finne på å be den om å gjøre ting, for så å kommentere det om den ikke får det til. Jeg føler meg som verdens verste hundeeier.

Denne dama er som regel veldig hyggelig når det ikke kommer til ting som dette, og jeg svarer også når hun snakker til meg, forklarer hvorfor hunden er klippet som den er, hvorfor det kanskje har dukket opp et rusk i øyekanten siden morgenen da jeg sist fjernet slikt, eller hvorfor den kanskje har fått noe i pelsen på skogturen vi nettopp var på, hvor jeg (logisk nok) ikke hadde med meg kam.

Det verste er at hun involverer andre (hundeeiere, familie, hvem som helst som er tilstede) i denne praten. Hunden min blir tatt veldig godt vare på. Den blir vasket når den er møkkete, klørne klippes hver uke, den børstes som nevnt meget ofte, og får generelt det stell den trenger. Oppdragelsen har jeg også vært streng på, men den har en tendens til å svikte meg på enkelte kommandoer om vi er utendørs med mye i nærheten som kan distrahere. I tillegg har jeg sånn flaks at hunden ofte HAR et rusk i øyet, en liten matrest i tennene eller lignende når vi først møter på denne dama...

Hva ville DU gjort om du følte at ei du møter ofte så på deg som en dårlig hundeeier, med flokete, ulydig hund, når saken er en helt annen? Jeg føler meg elendig, og begynner nesten å lure på om det er meg det er noe feil med. Når andre mennesker møter hunden min kommenterer de hvor fin den er, jeg tror hunden min merker at jeg slapper av, og den presterer ofte bra når andre gir den kommandoer, kanskje fordi den leser meg, og ser forskjell på meg når jeg er med andre kontra denne dama. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! jeg skal kanskje bo her i noen år, og vil helst slippe å unngå denne veien som dama bor i, når vi går tur...

Anonym poster: ca2387e1e34ce07ff54b974dad9f8a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I naboveien bor det ei dame jeg ofte snakker med når jeg går tur med hunden min (puddel på litt over ett år). Hun kan finne på å kommentere måten jeg har klippet hunden på, om den har floker (det hender, i og med at jeg faktisk må finne flokene før jeg kan gre dem ut, og jeg grer hver eller annenhver dag), om den har noe ved øyekanten, noe på tennene, i ørene, om klørne er kuttet og så videre. Ikke bare utseendet på hunden blir kommentert, men også oppdragelsen av den. Hun kan finne på å be den om å gjøre ting, for så å kommentere det om den ikke får det til. Jeg føler meg som verdens verste hundeeier.

Denne dama er som regel veldig hyggelig når det ikke kommer til ting som dette, og jeg svarer også når hun snakker til meg, forklarer hvorfor hunden er klippet som den er, hvorfor det kanskje har dukket opp et rusk i øyekanten siden morgenen da jeg sist fjernet slikt, eller hvorfor den kanskje har fått noe i pelsen på skogturen vi nettopp var på, hvor jeg (logisk nok) ikke hadde med meg kam.

Det verste er at hun involverer andre (hundeeiere, familie, hvem som helst som er tilstede) i denne praten. Hunden min blir tatt veldig godt vare på. Den blir vasket når den er møkkete, klørne klippes hver uke, den børstes som nevnt meget ofte, og får generelt det stell den trenger. Oppdragelsen har jeg også vært streng på, men den har en tendens til å svikte meg på enkelte kommandoer om vi er utendørs med mye i nærheten som kan distrahere. I tillegg har jeg sånn flaks at hunden ofte HAR et rusk i øyet, en liten matrest i tennene eller lignende når vi først møter på denne dama...

Hva ville DU gjort om du følte at ei du møter ofte så på deg som en dårlig hundeeier, med flokete, ulydig hund, når saken er en helt annen? Jeg føler meg elendig, og begynner nesten å lure på om det er meg det er noe feil med. Når andre mennesker møter hunden min kommenterer de hvor fin den er, jeg tror hunden min merker at jeg slapper av, og den presterer ofte bra når andre gir den kommandoer, kanskje fordi den leser meg, og ser forskjell på meg når jeg er med andre kontra denne dama. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! jeg skal kanskje bo her i noen år, og vil helst slippe å unngå denne veien som dama bor i, når vi går tur...

Anonym poster: ca2387e1e34ce07ff54b974dad9f8a3b

Man kan og skal blande seg inn når det gjelder vanskjøtsel og mislighold av dyr, men det virker ut fra det du skriver som at hunden din har det bra - og hun virker ut fra det du skriver dermed bare som ei bitch og burde lære seg å passe sine egne saker!

• Liker 4
Skrevet

Jeg har to hunder selv, og det er alltid noen som skal legge seg oppi hva jeg eller samboer gjør eller ikke gjør. Jeg blir så provosert, for det er våre hunder, vi som kjenner dem best- og vet hva som er best for de. De er to lykkelige, bortskjemte rakkere, som likhet med din hund, lydig når det ikke er masse disraherende lyder osv ute.

Spør 15 forskjellige hundetrenere om en ting, og du vil nesten garantert få 15 forskjellige svar. Jeg har rett og slett enten ignorert de som vil si noe, men som regel klarer jeg ikke holde igjen- og slenger en spydig kommentar tilbake mens jeg gjerne himler me øynene. Jeg viser tydelig at de har ingenting med saken å gjøre.

Visst hun naboen din har så forbasket mye å si om den hunden din, kan hun ikke skaffe seg hund selv å gjøre alt "riktig" med den da, og slippe å plage deg?!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tydelig sagt i fra at hunden har det bra og at hun kan passe sine egne saker!

Skrevet

Du kan jo komme med slike kommentarer mot hennes hund neste gang du ser henne.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ser at den har en matrest på en tann må hun jo ta tak i den og åpne munnen dens. Gjør hun det??. :sjokkert:

Jeg skjønner godt følelsen du får år hun holder på som hun gjør. Selv er jeg ekstremt konfliktsky, og ville nok forsøkt å unngå damen så godt jeg kunne. :(<br /><br /> Anonym poster: 96a19158b4da88c11c387fdc85f3b8d5

Skrevet

Jeg hadde sikkert svart "kan du ikke bare spørre meg om jeg mishandler eller forsømmer dyret mitt? siden det er det du åpenbart lurer på? så skal jeg heller svare ærlig at NEI det gjør jeg ikke og om du mener det får du ringe mattilsynet så de kan ta en videre vurdering"

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er galt med mennesker som tillater seg selv å snakke sånn til andre, jeg.. Hvis jeg hilser på andre sine hunder er det kun positive ting som kommer ut av min munn, kunne ikke falle meg inn å kritisere andre sånn..

Du kan jo manne deg opp og fortelle henne rett ut at du synes det er ubehagelig at hun holder på sånn. Hadde det vært meg hadde jeg nok eksplodert etterhvert og sagt at "har man ingenting pent å si, behøver man ikke si noenting heller" og så hadde jeg gått!!! Møkkafolk behøver man ikke kaste bort tid på, og heller ikke la de ødelegge dagen sin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...