HansenJohansen Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Heihei. I det siste så har min bestemor på 89 1/2 år begynt å bli mer og mer søvnig, men samtidig så har hun ikke noe vondt. Vi vet ikke hvor lenge hun har igjen. Hun går ikke stort lengre og bruker for det aller meste å enten sitte i stolen sin, rullestolen eller å ligge i senga. Er veldig glad i min eneste gjenværende bestemor, hun passa meg og broren min da vi var mindre og vi har hatt mye kontakt. En gang må livet ende, men jeg vil at hun skal leve lengst mulig, siden hun tross alt har det bra. Som sagt så har hun ikke vondt noe sted og hun får mye besøk fra familie (spesielt mannen sin) og er i godt humør når hun ikke er trøtt. Bestefar skal i samtale med gamlehjemslegen om kort tid hvor han skal få prata ut om tilstanden til bestemor. Lurte på hva vi i familien og eventuelt pleiere og sykepleiere på gamlehjemmet kan gjøre for at hun skal leve lengst mulig samtidig som hun har det bra? Takk for svar.
lillevill Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Masse besøk,omtanke og kjærlighet fra dere er det første jeg kommer på. Lag fotoalbum til henne om dere og barna i familien, hilsninger fra barna og tegninger og hvordan de har det på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Å vise interesse! Hører på hva hun har å si, fortelle henne om hva som skjer i livet deres, generelt å behandle henne som et menneske som har levd et langt og verdig liv, og ikke som et oppbevaringsobjekt man venter på skal dø. Se henne, lytt til henne, snakk med henne. Anonym poster: 91f94abcb3097a623c52ddea91f30ce7 2
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Er enige med det de over her sier. Som et tillegg kan du kanskje prøve - når det er praktisk mulig - å besøke henne på tider av dagen da hun ikke er så trøtt? Min bestemor slet med å være trøtt og uopplagt fra ettermiddagen og utpå kvelden pga bivirkninger av nødvendige medisiner. Det var da vi oftest hadde tid til å besøke henne. Men så gjorde jeg en vri og fikk til noen ganger å ta en lang lunsjpause fra jobb og besøkte henne noen formiddager. Det var veldig givende for oss begge. Hun var mer opplagt og det var lettere å føre lengre samtaler. Min bestemor var også barnepasser for alle oss barnebarna, så vi hadde mange minner å snakke om :-) Så pleide jeg noen ganger å bake kake etter hennes oppskrift å ta med. Det ble satt pris på; hun var flink til å bake og hadde sine spesialiteter, men på sine eldre dager klarte hun ikke lengre å bake og kokkelere noe særlig. Det går også an å bare gjøre enkle ting som å ta med en kurv friske jordbær, trille en liten tur med rullestolen og nyte jordbær i friluft og solskinn. Vet ikke om hun har eks en tv-serie som hun liker å følge med på;går jo an å stikke innom henne akkurat når den går og se sammen med henne. Lese høyt fra avisen for henne hvis hun er interessert i å følge med og strever med synet. Spille musikk hun liker; kan lage liste på Wimp e.l. med "gamle klassikere" (Tja, bestemora mi likte å høre på skillingsviser under kategorien "Frem fra glemselen" samt Jim Reeves) Så godt for henne å ha dere rundt seg som er så glade i henne og vil hennes beste!
Lyra Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Enig med de andre her: vis interesse! Gå på besøk, kanskje ta med noe ekstra godt til kaffen, ta henne med ut på tur når hun er i form til det. Jeg håper og tror at de ansatte på sykehjemmet allerede gjør det de kan for at hun skal få det best mulig. Men det som hjelper dem å gjøre hennes hverdag best mulig er informasjon fra dere som kjenner henne: liker hun å gjøre ting på en bestemt måte, er det noe hun liker godt å se på tv, musikk hun liker, bøker? Små, enkle ting som å kjøpe inn egen såpe og shampo kan også bidra litt. Gjør det hjemmekoselig på rommet hennes, når hun ligger mye og dermed tilbringer mye tid på rommet sitt hjelper det veldig at hun har kjente og kjære ting å se på. Er det mulighet for at hun kan ha kjøleskap på rommet sitt så hun kan ha mat og drikke hun liker tilgjengelig? Men det aller viktigste er å være tilstede. Problemet på de fleste sykehjem er dessverre mangel på tid, så det at dere har tid til å være der og prate med henne, være sammen med henne er det viktigste dere kan gjøre 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå