AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #1 Del Skrevet 6. august 2012 Regner med at hundrevis av brukere her studerer eller går på videregående og har butikkjobber ved siden av for å få månedsbudsjettene til å gå rundt. Jeg har jobbet i ulike butikker over 7-8 år, noen av dem med luselønn (under tariff og ingen tillegg for ubekvem arbeidstid). Det er greit nok at de på toppen håver inn millioner på jobben vi gjør, men hvorfor skal vi godta underbetaling? Mange av oss holder på med utdannelser med høye opptakskrav, og det er bånn i bøtta å stå ved siste post av en rekrutteringsprosess og så finne ut at butikkjobben man har søkt lønner 129 kroner timen fast, og uten tillegg for kvelder, når man vet at MENY og RIMI utbetaler mellom 10 og 20 kroner mer hver time PLUSS UB-tillegg på 21/42 etter 18/21 på hverdager. Jeg tenkte å lage en samletråd hvor vi kan være ærlige om hvilke butikkjeder vi kjenner til som har tariff eller ikke, basert på egne erfaringer eller hva vi vet om gjennom nære venner. Det er fint om vi baserer informasjonen i tråden på ny informasjon og ikke hva som gjaldt for ti år siden, eller hva vi hørte at en kamerat hørte fra en kamerat. De butikkene med tarifflønn fortjener de beste og mest kvalifiserte søkerne. Forhåpentligvis vil informasjon om dette på nettet motivere de aktuelle kjedene til å slutte med det jeg mener er underbetaling. Er dere med meg? Oppfordrer alle til å svare 100% anonymt Anonym poster: 0fc91073130acf4542b7faf679ec7b9d Anonym poster: 0fc91073130acf4542b7faf679ec7b9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 6. august 2012 #2 Del Skrevet 6. august 2012 Vær obs på at butikker i samme kjede ikke nødvendigvis har samme lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 6. august 2012 #3 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Edit: Meny har ikke tariff, men de følger den. Var i alle fall det jeg fikk vite... Endret 18. oktober 2012 av Miah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #4 Del Skrevet 6. august 2012 Biltema har ihvertfall tariff. Anonym poster: c9db6b8d1e3aa2f8b3bbf3183e1c8c0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 6. august 2012 #5 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Har jobbet i Narvesen og Mix. Narvesen hadde tariff, ub-tillegg og alt på stell. De brydde seg om de ansatte, og å være best på sine områder, sendte oss på salgskurs og gav premier om man gjorde det godt på kampanjer. Mix gjorde litt som de selv ville. Ingen tillegg, ingen spesielle lønnsregler, de fleste hadde ikke kontakt osv. Ville absolutt valgt Narvesen om jeg skulle ut i det der igjen. Heldigvis har jeg gitt meg med kioskarbeid. Edit: Må Mix måtte jeg forøvrig også være på vakt hver gang det var lønningsdag. Sjefen pleide nemlig å glemme det, men det gjorde ikke banken og husleia... Endret 6. august 2012 av Judge Judy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffemor Skrevet 6. august 2012 #6 Del Skrevet 6. august 2012 Varnergruppen følger tariff i hvertfall. De har samme lønnskontor for alle butikk-kjedene så det skal være likt overalt. (Dressmann, Cubus, Bik Bok osv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #7 Del Skrevet 17. oktober 2012 Super tråd! Har nettopp fått jobb i en privatbutikk så da gjelder det å se hva lønna er, eller å gå i fra det...Til nå vet jeg at Åhlens, Søstrene Grene, Meny, Bunnpris, Kitchen og Baker Brun (bakeri i Bergen) følger tariff. Anonym poster: 18ccc75742ffe0ed329fe54fce0c3a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #8 Del Skrevet 18. oktober 2012 Har jobbet på Lampehuset, og de følger tariff og gir ub tillegg til de faste ansatte. (Ekstrahjelpene får tariff, men ikke tillegg. Men slutta ganske kjapt da jeg fant ut at ekstrahjelpene fra vgs uten noe relevant erfaring fikk bare noen kroner mindre i timen enn meg- voksen, utdannet og med relevant utdanning. Man får julegave (et gavekort på 300 kr som kun kan brukes i Lampehus butikkene) julebord (men alkohol må man betale selv) og på personalmøtene spanderer kjeden pizza og brus. De har også en månedens ansatt pott som får 250 kr, men den blir sjelden tatt i bruk fordi butikksjefene glemmer det av Vi ble aldri sendt på kurs, kun butikksjefene. Det synes jeg er dårlig da det tross alt er en faghandel det er snakk om. Ellers så er det jo alltid trygt å jobbe for landsdekkende kjeder, de har stort sett (?) alltid ting på stell. Anonym poster: 6aafe2bdc25a66f21315a5de9139a6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #9 Del Skrevet 18. oktober 2012 Ica følger tariff. Anonym poster: b8bda29f80591be32959c349a94e0dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #10 Del Skrevet 18. oktober 2012 Tropehagen zoo følger tariff. Plantasjen følger tariff. Buddy følger tariff. Anonym poster: 48b1d210a4d261e354afc547819fbec4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #11 Del Skrevet 18. oktober 2012 Vero Moda følger ikke tariff Anonym poster: 51b290460bbcc6ecf2cdc054b451eb4c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 18. oktober 2012 #12 Del Skrevet 18. oktober 2012 En slik tråd har gode intensjoner, men kan aldri bli komplett, da en Vero Moda butikk kan ha tariffavtale, mens en annen ikke har det, for å ta et eksempel. Og det er veldig mange som "følger tariff", mens det de egentlig bare gjør, er å bruke lønnstrinnene, men tar i bruk egne tolkninger og variasjoner rundt dette. Eksempler kan være: ikke ub til sesonghjelper eller ekstrahjelper, kun ansiennitet for arbeid innad i samme selskap, ikke betalt fri på påskeaften etc. Det man derimot kan gjøre, er å ringe til Handel og Kontor på forhånd, og høre om det er registrert tariffavtale der du vurderer å søke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #13 Del Skrevet 18. oktober 2012 Notabene har lønn etter tariff. Anonym poster: 367cd656645f3c394a34dca8a355594f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken S Skrevet 18. oktober 2012 #14 Del Skrevet 18. oktober 2012 Det som kan være verdt å ha med seg er om butikken en privateid, franchise, eller sentraleid. De privateide, typ VeroModa, Lene V, G-Sport, Narvesen, Rema, ICA, avgjør selv hvilket avlønningssysyem de benytter innenfor aml. De sentraleide, typ Cubus, Kappal m.m., har samme praksis for alle deres butikker. Noen butikker innenfor samme kjede kan være sentraleid og noen franchise, så det blir vanskelig å sammenligne om dere ikke vet hvem som eier butikken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 18. oktober 2012 #15 Del Skrevet 18. oktober 2012 Nja, sannhet med modifikasjoner. Christiania glasmagasin er eksempelvis kjede som er sentraleid, men få butikker har tariffavtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken S Skrevet 18. oktober 2012 #16 Del Skrevet 18. oktober 2012 Nja, sannhet med modifikasjoner. Christiania glasmagasin er eksempelvis kjede som er sentraleid, men få butikker har tariffavtale. Var det et svar til meg? Jeg sier ikke at sentraleide butikker har tariffavtale, men har en butikk det i kjeden har de andre det også. De har felles administrasjon og lønnsavdeling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 18. oktober 2012 #17 Del Skrevet 18. oktober 2012 Var det et svar til meg? Jeg sier ikke at sentraleide butikker har tariffavtale, men har en butikk det i kjeden har de andre det også. De har felles administrasjon og lønnsavdeling. Ja, det var et svar til deg, da det du sier her er feil... Felles administrasjon og lønnsavdeling betyr ikke "har en, har alle". Det praktiseres som regel samme lønnstrinn, men butikk a kan ha tariffavtale uten at butikk b har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleJ Skrevet 18. oktober 2012 #18 Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg jobba på Meny, der fulgte vi tariff, MEN hvis man jobber mindre enn 48 timer i mnd (12 timer i uka) fikk man ikke tillegg. Jobba på Statoil når jeg gikk på skole, der fikk vi 100 kr. timen uansett. Ikke sikker på om det er lov engang..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken S Skrevet 18. oktober 2012 #19 Del Skrevet 18. oktober 2012 Ja, det var et svar til deg, da det du sier her er feil... Felles administrasjon og lønnsavdeling betyr ikke "har en, har alle". Det praktiseres som regel samme lønnstrinn, men butikk a kan ha tariffavtale uten at butikk b har det. Ok. Men har forstått det slik at lønnsnivået er likt i allerfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 18. oktober 2012 #20 Del Skrevet 18. oktober 2012 Ok. Men har forstått det slik at lønnsnivået er likt i allerfall. DET gjør de nok! Og slik sett er det kurant å påpeke forskjellen mellom sentraleid og f.eks selvstendige butikker eller franchise. Men det er også der feilen i denne tråden ligger, å tro at "følge tariff" er det samme som å ha en tariffavtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå