Gå til innhold

Poengberegning/forbedring av snitt..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har et par spørsmål her som jeg ikke helt ser ut til å finne ut av på egenhånd :rolleyes:

Derfor en litt vag emnetittel..

Det har seg ihvertfall sånn at jeg har lyst å studere juss, i Bergen. Problemet er at jeg har for lite poeng. Totalt har jeg i år 51.0 poeng. Jeg er 22 år - har dermed 6 alderspoeng og 2 poeng for høyre utdanning. Til neste år vil jeg altså få mine to siste alderspoeng, vil det si at jeg får 53 poeng..? eller 51.2? * litt tall dum..ish*

Grensen i Bergen var i år 55,6 poeng... Er det da uoppnåelig for meg å komme inn..? Forstår at jeg må ta opp noen fag altså, men lurer derfor på om det er noen her som kan hjelpe meg til å forstå... :sjenert:

Hvordan skal jeg klare å få nok poeng? Hvor mange fag må f.eks forbedres...?

Altså... dersom jeg har 3 i et fag, og får 5 etter forbedring, hvor mange poeng tilsvarer dette..?

Forstår at gjennomsnittet er gjennomsnittet og at karakterene må plusses og deles på antall osv osv... men dersom noen har en måte å vise meg hvordan dette kan regnes ut, hypotetisk (i og med at jeg ikke har noen karakterer å forholde meg til ennå)

Poster som anonym fordi jeg føler meg som en idiot som ikke forstår dette.. ;)

Jeg er litt tallblind og forstår ikke helt hvordan jeg skal regne ut dette.

Det betyr ikke at jeg ikke passer som juss student /jurist ;) Bare litt treig i oppfatningen ang. dette her... :murvegg:

Anonym poster: 9aeaf8f8d65cbad0a0ce545b3af5bd79

Anonym poster: 9aeaf8f8d65cbad0a0ce545b3af5bd79

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Opprett et exceldokument.

2. Skriv opp navnet på fag i en kolonne, og karakteren du fikk i kolonne nr 2.

3. Legg sammen ved å bruke sumfunksjonen (Σ).

4. I en ny "boks" skriver du: "=navnet på totalboksen/antall fag" (f.eks: =B24/23).

5. I ennå en ny boks skriver du =navnet på boksen med gjennomsnittet(boksen du laget i punkt 4)+ekstrapoeng (f.eks. =B26+8)

Da vil den siste boksen vise snittet ditt, og du kan endre på karakterene du vil, uten å måtte regne på nytt hver gang.

Kan lage en mal for deg om du synes det er vanskelig ;) Da må jeg vite hvor mange karakterer som står på vitnemålet ditt (inkl. eksamenskarakterer).

Engelsk kan for eksempel være 3 karakterer:

Muntlig: 1

Skriftlig: 2

Eksamenskarakter: 3

Endret av amonyn
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...