Gå til innhold

Enkle tips for en sunn hverdag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et helt elendig kosthold! Brødskiver med sjokoladepålegg eller gryn til frokost, middag uten noen variasjon eller grønnsaker (for eksempel pizza, pasta, taco) og noe godteri/kjeks til kveldsmat...

Jeg trener og er slank, men jeg er desperat etter å få et sunt og variert kosthold. Jeg er tenåring og bor hjemme, har ikke stort med penger og spiser middag moren min lager. Jeg søker derfor etter enkle og billige tips til hva som kan gjøre dagen min sunnere :) For eksempel har jeg tenkt til å begynne med havregryn til frokost selv om jeg synes det smaker forferdelig. Kanskje kjøpe proteinshake til mellommåltid? Jeg har absolutt null peiling på dette området og håper på tips!

Anonym poster: 4ef18db76d7d243077e31c16b2b1f355

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregrynsgrøt til frokost er et ypperlig valg! Du kan smakstilsette grøten ved å toppe den med bananer, blåbær, kanel eller eple for variasjon.

Har dere blender? Eller stavmikser? Da kan du lage deg gode smoothier f.eks. av 1/2 banan, yoghurt naturell og bær. Det er kjempegodt, sunt og dekker søtbehovet.

Hvor gammel er du? Kanskje du kan ha middagsansvar noen dager hvor du får bestemme innhldet? Lag èn fiskemiddag i uken f.eks?

Ellers er det mange gode kostholdstips på forumet her, så er bare å følge med på hva som postes :)

• Liker 1
Skrevet

Enig med månestråle om å ta middagsansvar noen dager! Les noen kokebøker, bla gjennom oppskrifter på nettet og finn sunne ting du har lyst til å lage. Ser ut som det er middagen (og frokosten, men den er det enklere for deg å skifte ut) som er problemet :-) Lykke til!

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Proteinshakes er ikke nødvendigvis suntø. De er ofte fulle av sukker og e-stoffer.

Begynn med grønnsaker/frukt! Oppdag nye ting på matbutikken, prøv deg frem! Granateple er sjokkfult av antioksidanter, og de er morsomme å skrelle, og fine i maten.

En tommelregel er: jo sterkere farge, jo sunnere grønnsak.

• Liker 2
Skrevet

Spar pengene dine og ikke kjøp proteindrikker.

Spis heller bønner, linser, nøtter, frø, yoghurt o.l for proteiner.

Kylling og fisk er gode middagsvalg.

Ha som mål å spise minst to grønnsaker til middagen hver dag. Øk så dette til tre når det har blitt en vane.

Spis en frukt til frokosten og formiddagsmaten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville fått inn mer frukt og grønnsaker! Og så klart kuttet ut godteriet til kvelds.

Kanskje du kan spørre moren din om hun kan ha litt mer grønnsaker til middagen? Du kan jo også være med henne når hun handler inn, så kan du legge litt grønnsaker i handlekurven. Om det ikke blir grønnsaker til middag (vet at foreldre kan være litt "kjørt fast" når det kommer til middag), kan du iallefall spise de til kvelds i stedet for godteri og kjeks. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet som deg. Her er noen tips som jeg fulgte for en sunnere hverdag:

Frokost:

- 4 Pluss korn m/melk og mager cottege cheese, valnøtter, mandler og blåbær

Eller:

- to grove knekke brød med fiskepålegg eller magert pålegg + en smooties, frukt eller en grønnsak.

Lunsj:

- Salat med mager cottege cheese, grønnsaker og fisk

Eller:

- En liten omelett med grønnsaker

Eller:

- Wraps med laks

Eller:

- Grove rundstykker eller to grove brødskiver med magert pålegg.

Middag:

- Lag gjerne fisk eller kylling til middag, og husk at en porsjon er nok! Drikk heller vann og kjenn etter om du virkelig er mer sulten.

Mellommåltider:

- knekkebrød, nøtter, frukt, skyr, yoghurt eller grønnsaker :)

Husk også å drikk fra 1,5 - 2 l vann om dager. Gjerne i form av te også! Men skal du spise sunt må man også spise mye for at du ikke skal gå ned i vekt. Vil du ned i vekt vil jeg at du skal snakke med helesøster, mor eller lege før du begynner. Selv fikk jeg anoreksia. Jeg ville bare gå ned 5 kilo, men plutselig ble det 20. Dette er noe jeg ikke anbefaler å rote seg oppi!! Og husk at et sunt kosthold inneholder snop og søtsaker i helgene eller i bursdager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...