Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere flinke til å spise mat med gode fettsyrer i? Har dere i såfall noen tips?

Er det veldig dumt å ikke spise gode fettsyrer?

Anonym poster: 7f47bce6285c75ffab08e3511aaf6d6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser LCHF, så gode fettsyrer får jeg i meg masse av. Har kuttet ut dårlige oljer som gir for mye omega-6 i forhold til omega-3, spiser verken halv- eller helfabriakta (og får derfor ikke i meg så mye kunstig transfett) og så har jeg kuttet ut å steke mat i oljer som ikke tåler steking.

Skrevet

Avocado, på brødskiva/knekkebrød eller i salat (eller bare rett ut av skallet med salt og pepper på, namnam!). Fet fisk, som laks og makrell. De kan jo lages i uendelige varianter, alt fra pålegg til sashimi (laksen ihvertfall) til vanlig middag.Om du sliter med å få i deg slike matvarer, hva med tran?

Gjest *Maja*
Skrevet

Mandler/valnøtter og solsikkeolje er en gjenganger her. Og så tar jeg Omega tilskudd.

Skrevet

Avocado, på brødskiva/knekkebrød eller i salat (eller bare rett ut av skallet med salt og pepper på, namnam!).

Ååh, jeg prøver og prøver å like avokado, hører hele tida hvor sunt det er og ser de på jobb som gumler det i seg med skje. Ser ut som et enkelt og lettvint mellommåltid, men jeg klarer ikke få sansen for avokado :(

Det smaker ikke så mye, men teksturen minner meg om kokt egg og fargen er så ekkel, haha. Likte du det med en gang du prøvde avokado, eller måtte du venne deg til det?

Skrevet

Det smaker ikke så mye, men teksturen minner meg om kokt egg og fargen er så ekkel, haha. Likte du det med en gang du prøvde avokado, eller måtte du venne deg til det?

Prøv å kjør den jevnere med en stavmikser eller blender hvis du ikke liker konsistensen? :)

Skrevet

Ååh, jeg prøver og prøver å like avokado, hører hele tida hvor sunt det er og ser de på jobb som gumler det i seg med skje. Ser ut som et enkelt og lettvint mellommåltid, men jeg klarer ikke få sansen for avokado :(

Husker jeg ikke likte det da jeg var liten, men når jeg smakte igjen i voksen alder så likte jeg det godt. Hehe fargen er jo så fin!

Jeg har vent meg til å like mye, ofte kan det være litt voldsomt å venne seg til noe med å spise bare den tingen for seg selv. Hva med guacamole neste gang du spiser taco eller wraps? IKKE kjøp den ferdige på butikken, den er forferdelig, lag selv! Jeg tar litt på øyemål, avokado, litt hvitløk, lime, salt og pepper og moser med en gaffel. Mange oppskrifter som ligger ute på nett. Eller å blande små biter med avokado i salat

Skrevet

Er dere flinke til å spise mat med gode fettsyrer i? Har dere i såfall noen tips?

Er det veldig dumt å ikke spise gode fettsyrer?

Anonym poster: 7f47bce6285c75ffab08e3511aaf6d6d

Ja. Tran hver morgen (og kveld når jeg husker)

Frokosten inneholder omtrent alltid kokosolje eller ost, og jeg bruker en del laktosefri fløte og smør til sauser.

I tillegg er jeg påpasselig med å velge fete kjøttstykker når jeg kan.

Salater blir "kledd" med olivenolje. Det hender jeg bruker rapsolje når jeg lager majones siden olivenolje preger smaken for mye.

Avocado spiser jeg ikke så mye av. Er ikke overdrevet glad i det.

Ost er forresten et bra tips til å øke fettinntaket. Ost består omtrent bare av fett og proteiner. Lagrede oster har dessuten lite, eller ikke, laktose i seg.

Rømme er også et alternativ dersom du ikke bryr deg om laktose og tåler det godt.

Nøtter har også mye fett og mye vitaminer, men noen nøtter og frø har et høyt innhold av omega6, så man kan ikke spise ubegrensede mengder av det, uten å kompensere med økt inntak av omega 3

Skrevet

Jeg har vent meg til å like mye, ofte kan det være litt voldsomt å venne seg til noe med å spise bare den tingen for seg selv. Hva med guacamole neste gang du spiser taco eller wraps? IKKE kjøp den ferdige på butikken, den er forferdelig, lag selv! Jeg tar litt på øyemål, avokado, litt hvitløk, lime, salt og pepper og moser med en gaffel. Mange oppskrifter som ligger ute på nett. Eller å blande små biter med avokado i salat

Liker forsåvidt guacamole i litt mindre mengder i maten, men kjæresten min lager den dog med masse rømme :D Men det var et godt tips, det er nok lurt å bruke det i mat før man eventuelt langer i seg rett fra skallet. Skal sakte, men sikkert inkorporere det i måltider fra nå av!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

jeg prøver å få i meg litt gode fettsyrer hver dag, og har jeg ikke fått det via kosten, tar jeg rett og slett bare og lager en kjapp salat (agurk + tomat + mais) og heller over en spiseskje extra virgin oliven olje. Pynter med litt hampfrø, som også er rike på gode fettsyrer.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Nøtter inneholder også mye bra sunne fettsyrer!

Bruk usaltede og rå nøtter.

Skrevet

Og nøtter er veldig bra i diverse matlaging også! Valnøtter i salat, cashew/peanøtter i wok og på pizza for eksempel.

Skrevet

Frokosten min var faktisk en halv avocado. Ikke fordi jeg husket på denne tråden, men fordi jeg forsov meg og måtte bare grabbe med meg noe hjemmefra. Ren avocado. Mmm, avocado!

Ja. Tran hver morgen (og kveld når jeg husker)

Jeg har en mental allergi for fisk, så tran klarer jeg ikke å ta.Men jeg tar udo's choice om morgenen når jeg husker det.

Men hvilken tran tar du? Møllers tran for eksempel er varmebehandlet for å bli kvitt miljøgiftene og vitaminene har blitt ødelagt. De tilsetter vitaminene kunstig igjen etterpå. Men det finnes tran som er kaldpresset og har beholdt det sunne.

AnonymBruker
Skrevet

Flytende OliVita.

Anonym poster: d599aa7cf2af589a6ffaab20355a151b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...