Gå til innhold

Badeplasser og Badestrender i Nedre Eiker, Øvre Eiker og i Drammen. Hvor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvor badeplasser/badestrender er i Nedre Eiker, Øvre Eiker og i Drammen?

Liste?

Jeg vet bare om hagatjern og årbogen i Nedre Eiker.

Kan dere skrive en liste der det ikke er bom eller parkering, avgifter på strendene?

Og en annen liste over der det er bom?

Jeg har også vært på Landfalltjern på åssiden men der er det bom.

Jeg ønsker mest å bade ett sted der det ikke er bom eller andre avgifter siden det blir dyrt for meg.

Hvor bader dere? Favorittbadested?

Jeg er nyinnflytta så er ikke kjent.

Anonym poster: 7518c59866578a660d760599e3f43999

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øvre Eiker:

Hoensvannet har dessverre bom, men Himsjø som ligger veldig nære, og er minst like fint, er gratis. Riktignok er det en grind du må passere, men det koster ingenting (pass på å lukke etter du har passert, så dyrene ikke kommer seg ut). Etter denne grinden finner du en stor, fin parkeringsplass (av den landlige typen, ingen asfalt her), og det tar ca. 10 minutter å gå til selve badeplassen.

I elva i Hokksund har du (minst) to muligheter. Oppe ved Hellefoss (fabrikken ved fossen) er det et badested som heter Evja. Dette er på motsatt side av fabrikken, med skjær som tar av for strømmen, slik at også små barn kan svømme trygt der. Skal du svømme på fabrikksiden bør du derimot vite hva du driver med.

Så har du Stryken (Hokksund Camping). Dette stedet har virkelig blitt en perle, og de har kiosk, servering og aktiviteter, i tillegg til en flott park og gode turmuligheter. Her kan man svømme i selve elven, noe mange barn synes er veldig gøy, da man kan la seg føre nedover av strømmen (som ikke er lumsk slik den er lenger opp ved fossen). De har også en slags kulp uten strøm, hvor vannet er mye varmere. Alle kan svømme i kulpen, men det er mest med tanke på de små som ikke er svømmedyktige ennå. Selv svømmer jeg mye i elva, og det er super trening å svømme motstrøms. Må nesten reklamere litt for den årlige festivalen som starter nå på Torsdag også: http://www.59nord.no/

I Vestfossen finner du Sundhaugen, som har to fine "strender". Den ene ligger rett ved parkeringen, og vil du til den andre som har toaletter og stupebrett kan du bare følge stien fra parkeingsplassen, så tar det deg ganske nøyaktig ett minutt å komme dit. Er du litt mer asosial kan du bade på "Eiker'nsida", som ligger tvers over veien fra Sundhaugen. Det er vel egentlig først og fremst et sted hvor folk kan sette ut båtene sine (betongrampe som går ned i vannet), men man kan fint bade der også. Stranden er bitteliten, men fin. Nå har de pusset opp litt på Sundhaugsiden, så det kan godt hende det har kommet nye ting jeg ikke har sett.

Thorrud Camping som ligger lenger utover Eikeren har vanntrampoline, og den er like morsom for barn som for voksne. Fine svaberg man kan slappe av på, og fin natur rundt. Teknisk sett ligger vel Thorrud i Hof, men veldig nære Øvre Eiker, så vi regner det som et lokalt badested.

Alle stedene jeg har nevnt er helt gratis (unntatt Hoensvannet)

Anonym poster: 00f22daeb503fb7e58eeca96d805f8df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...