Gelica Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Jeg lurer rett og slett på hvilken rett du liker aller best, men den må være sunn og bra for oss som vil ned i vekt. Er ute etter inspirasjon til sunne matretter, alt fra frokost, lunsj, middag og kvelds. Legg gjerne til oppskrift om du har mulighet. Min favoritt er laks i folie med masse grønnsaker og litt soyasaus :-) Håper på mange gode forslag her :-)
Supera Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Bali kyllinggryte (LCHF) Tre til fire porsjoner:4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)1 løk1 paprika2 store bokser kokosmelk (helst den fete du finner i innvandrerbutikker)Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)Noen cm fersk ingefær, raspet1 ss karriSalt og pepperNoen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)2 ts chilipasta (sambal oelek)eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt.eventuelt noen sesamfrø som drysses over skålen Stek kylling (jeg steker det i ildfast form mens jeg lager resten) og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og eventuelt Cocosa/sesamfrø) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Rør inn cocosa når det er ferdig kokt. Servér med sesamfrø som kan drysses over skålen. Denne gryta er enda bedre dagen etter når smakene har satt seg. 1
isbiten. Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Jeg er veldig glad i kyllingwok og kyllingsalat. Det er middager jeg stort sett har minst en gang i uka. Tacosalat er også veldig godt :D
momo Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 En av mine favoritter er kyllingfilet i biter stekt med masse grønnsaker, chilli, hvitløk og banan. Utrolig godt.
Gjest mari kontrari Skrevet 6. august 2012 #5 Skrevet 6. august 2012 Tar med tre favoritter jeg: 1. Wok med kylling eller biffstrimler og mye ulike grønnsaker. Har nesten alltid litt løk, gulrot, paprika og broccoli, men varierer med blant annet squash, sukkererter (særlig i biffwok), sopp, okra, i tillegg til chili, hvitløk og urter for smaken. Blomkål går også greit om du har rester å bruke opp. Steker som regel i kokos- eller rapsolje, men bruker sjelden mer enn en ss. Serveres enten blandet inn med litt fullkornsnudler eller med en liten håndfull naturris. 2. Laksefilet bakt i ovn krydret etter smak, servert med tilbehør litt avhengig av sesong, men en favoritt er rikelig med aparges og sommerkål, pluss gode gulrøtter. Alternativ serverer jeg med wokede grønnsaker eller 50/50 fullkornspasta og broccoli med dressing av yoghurt naturell tilsatt litt pesto og krydder. 3. Tunfiskpastarett: Steker grønnsaker som løk, selleristang, gulrot, paprika, squash sammen med hvitløk og chili, tilsetter hermetisk tunfisk og hakkede tomater og varmer opp dette og smaker til med krydder. Serveres med fullkornspasta. Ekstratips: Når jeg koker pasta slenger jeg alltid med litt broccoli på slutten - syns det går greit til de fleste pastaretter, og er en enkel måte å få med en ekstra grønnsak
Gjest RamaLama Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 Laksewraps med fullkornlefser og røkt laks, med hvitløkskesam, salat etter egen smak, ost, rømme og sprøstekt løk. Omnomnom
Missandei Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 Tacosalat! Som regel kyllingkjøttdeig som stekes med finhakket hvitløk og litt løk, krydrer med paprika, spisskummen, chili, salt og pepper. Har på masse jalapeños, mais, salat, tomat, agurk, mager kesam og salsa, av og til hjemmelaget guacamole.
Cherie Skrevet 6. august 2012 #8 Skrevet 6. august 2012 Gretes favorittorsk 4 personer 4 tomater 1 purre 1dl fiskekraft ( vann og fiskebuljong) 800g torskefillet salt og pepper 1 toppet ts maisenna 2ss vann eller sitronsaft 100g kokt potet pr porsjon Hakk tomatene i små biter og skjær purren i tynne ringer. Surr dette litt i fiskekraft. Legg porsjonsstykker av fisken oppå grønnsakene. Dryss på litt salt og pepper. Legg lokk på å la det hele surre noen minutter til torsken er såvidt "gjennomkokt". Jevn kraften med litt maisnena utrørt i vann eller sitronsaft. Dryss hakket persille over. Server med kokte poteter og råkostsalat. Pr. porsjon 290 kcal inkl potet. Jeg spiser denne retten uten potet og råkostsalat og jeg har ca 125g fisk pr person....men skrev oppskriften sånn som den EGENTLIG er.. Dere som har bunnpris i nærheten kan jo handle inn torsk på onsdager. Disse stykkene fungerer kjempegodt til denne retten!
Cherie Skrevet 6. august 2012 #9 Skrevet 6. august 2012 Laksewraps med fullkornlefser og røkt laks, med hvitløkskesam, salat etter egen smak, ost, rømme og sprøstekt løk. Omnomnom Her er det jo kcal i bøtter og spann ost, rømme, sprøstekt løk....og fullkornlefsene ligger jo også på en 340 kcal 1
Cherie Skrevet 6. august 2012 #10 Skrevet 6. august 2012 Tacosalat! Som regel kyllingkjøttdeig som stekes med finhakket hvitløk og litt løk, krydrer med paprika, spisskummen, chili, salt og pepper. Har på masse jalapeños, mais, salat, tomat, agurk, mager kesam og salsa, av og til hjemmelaget guacamole. Tips: både go og mager kjøttdeig og karbonadedeig inneholder færre kcal enn kyllingkjøttdeig + kutter du ut maisen tar du vekk stivelse og en god del kcal du ikke trenger..
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #11 Skrevet 6. august 2012 Her er det jo kcal i bøtter og spann ost, rømme, sprøstekt løk....og fullkornlefsene ligger jo også på en 340 kcal Men det er sunt selv om det inneholder en del kcal Den kyllinggryta over her stusset jeg mer over. I tillegg til hauger med kcal var det verken fiber eller grønnsaker av noe slag. Anonym poster: df11ddbc03d16497cf80e83f87dbcee1 1
Cherie Skrevet 6. august 2012 #12 Skrevet 6. august 2012 Men det er sunt selv om det inneholder en del kcal Den kyllinggryta over her stusset jeg mer over. I tillegg til hauger med kcal var det verken fiber eller grønnsaker av noe slag. Anonym poster: df11ddbc03d16497cf80e83f87dbcee1 He he er LCHF den
Gjest RamaLama Skrevet 6. august 2012 #13 Skrevet 6. august 2012 Her er det jo kcal i bøtter og spann ost, rømme, sprøstekt løk....og fullkornlefsene ligger jo også på en 340 kcal Jeg teller ikke slikt i det hele tatt, så kjenner meg ikke igjen i utsagnet Sprøstekt løk er jo selvfølgelig overflødig her, men det gjør ikke meg noe. Så spiser jeg ikke seterrømme heller da. Den metter iallefall godt, og er sunnere enn pizzaen jeg spiser på nattvakt!
Gelica Skrevet 6. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 6. august 2012 Bali kyllinggryte (LCHF) Tre til fire porsjoner:4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)1 løk1 paprika2 store bokser kokosmelk (helst den fete du finner i innvandrerbutikker)Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)Noen cm fersk ingefær, raspet1 ss karriSalt og pepperNoen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)2 ts chilipasta (sambal oelek)eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt.eventuelt noen sesamfrø som drysses over skålen Stek kylling (jeg steker det i ildfast form mens jeg lager resten) og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og eventuelt Cocosa/sesamfrø) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Rør inn cocosa når det er ferdig kokt. Servér med sesamfrø som kan drysses over skålen. Denne gryta er enda bedre dagen etter når smakene har satt seg. Denne så kjempegod ut. Noen mulighet for å lage denne på en magrere måte, eller blir det kanskje ikke helt det samme.... ? Litt for mye fett i denne for meg som helst bør kutte ned på slikt. Men som sagt så den utrolig god ut. NAM
Inwe Skrevet 6. august 2012 #15 Skrevet 6. august 2012 Fullkornspasta med pesto, rødløk og strimla kyllingfile Enkelt, godt og studentprisvennlig. Kunne kanskje trengt litt mer grønnsaker, hender jeg har en salat ved siden av.
Supera Skrevet 6. august 2012 #16 Skrevet 6. august 2012 (endret) Den kyllinggryta over her stusset jeg mer over. I tillegg til hauger med kcal var det verken fiber eller grønnsaker av noe slag. Anonym poster: df11ddbc03d16497cf80e83f87dbcee1 Del i fire og ta en teskje sesamfrø, en teskje baconfett og en teskje Cocosa per porsjon og man får 793 kcal. Denne gryta varer i 1 og en halv dag for meg hvis jeg spiser det til hvert måltid (spiser 2-3 måltider om dagen). Jeg teller ikke kcal, jeg spiser meg behagelig mett. Så er det egentlig så ille? Ca 2000 kcal hver dag. Vil man spise oftere så er det jo bare å spise mindre porsjon. Ikke noe fiber? En porsjon på 793 kcal inneholder 24% av ADI for fiber (og over minimums-ADI) Ingen grønnsaker? Teller ikke løk, hvitløk, paprika og chili? Energifordeling er: Fett 73 % Protein 21 % Karbohydrat 6 % Nesten perfekt LCHF-fordeling altså. Og det inneholder også en god del vitaminer og mineraler. La det inn på diett. no og fikk per porsjon % av ADI (grønt for over minimums ADI og under maximums ADI, blå for under minimums ADI): Vitamin C 96% Vitamin A 1% Vitamin E 17% Vitamin B6 125% Vitamin B12 33% Tiamin 47% Riboflavin 25% Niacin 206% Natrium 36% Kalsium 8% Kalium 38% Fosfor 110% Jern 52% Magnesium 71% Kopper 81% Selen 24% Sink 33% Med 2,5 porsjoner om dagen får man i seg det aller meste av vitaminer og mineraler. Da får man i seg over maksimum ADI av niacin (B3). Det eneste som fortsatt var under minimums ADI av vitaminer og mineraler var A-vitamin, E-vitamin, riboflavin (B2) (63% av ADI) og selen (61% av ADI). Alle er mikronæringsstoffer jeg får nok av til vanlig. Og A- og E-vitamin (de som det var veldig lite av i denne retten) er fettløselige og lagres i kroppen slik at man ikke må spise de fettløselige vitaminene hver dag. Endret 6. august 2012 av Supera
Supera Skrevet 6. august 2012 #17 Skrevet 6. august 2012 Denne så kjempegod ut. Noen mulighet for å lage denne på en magrere måte, eller blir det kanskje ikke helt det samme.... ? Litt for mye fett i denne for meg som helst bør kutte ned på slikt. Men som sagt så den utrolig god ut. NAM Selvføgelig er det det. Jeg har gjort en LCHF-versjon av en høykarboversjon jeg så for mange år siden. Skulle egentlig serveres med ris og hadde raspet eple og gulrot i oppskriften. Og så kan du kutte ut sesamfrø, baconfett og cocosa og bruke mager kokosmelk i stedet?
Missandei Skrevet 6. august 2012 #18 Skrevet 6. august 2012 Tips: både go og mager kjøttdeig og karbonadedeig inneholder færre kcal enn kyllingkjøttdeig + kutter du ut maisen tar du vekk stivelse og en god del kcal du ikke trenger.. Jada, men jeg liker kyllingkjøttdeig og mais, og det ble spurt om hvilken som var vår favoritt. Det er uansett såpass lite kalorier (ihvertfall uten guacamole) i den salaten at om det er en middag, behøver man ikke kutte enda mer.
Gjest Solsmil Skrevet 6. august 2012 #19 Skrevet 6. august 2012 jeg har en god del favoritter: Kyllingsalat - her bruker jeg å droppe kaloririke ingredienser som ost, fetaost, pasta, pinjekjerner osv. Selv om det er godt. Bruker hel kyllingfillet stekt i ovnen, salat, løk, cherrytomater, ananas, agurk og paprika. Kesamlapper - elsker å spiser de til kvelds. Varierer litt hvordan jeg lager de, men som oftest mager vaniljekesam, litt havregryn eller mandelmel (hvis havregryn bruker jeg stavmikser), litt kanel og kanskje litt andre ingredienser som jeg finner i skapet. Bruker å litt over en spiseskje i lapper på en plate i stekeovnen, så slipper jeg at de setter seg fast i panna. Og spiser med friske bær eller sukkerfritt syltetøy:) Tomatsuppe - Kjempegodt og kjempeenkelt. Nå er det litt lenge siden jeg har lagd denne på grunn av ferie, så jeg husker ikke nøyaktig ingrediensene, men det er vel litt sjalottløk, litt hvitløk, en halv liter buljong, hakkede tomater og tomatpure. Det er så syyykt godt, og jeg har aldri spist pose-tomatsuppe etter jeg spiste denne første gangen. Pitapizza - smører en spiseskje tomatpure ut over et grovt pitabrød, har på litt lettost og topper deretter med valgfritt fyll. Som oftest det jeg har tilgjengelig - kalkunskinke, cherrytomater, ananas, løk, paprika, oliven og jalapenos er godt (men det blir dårlig plass om du vil ha alt på samtidig). Har spist dette som rask middag eller til kvelds hvis jeg har lyst på noe varmmat. Stekes i ovnen til den ser ferdig ut - som oftest ca. 10 minutter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå