Kara W Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Plutselig har det gått opp for meg at det faktisk er under 2 uker til vi flytter! Vi har pakket en del, men med tre små barn er det mye ting og konstant kaos. Det er sikkert flere enn meg som har stått i et fullt hus, omringet av tomme flyttekasser, og bare ikke ant hvor å begynne. Derfor oppfordrer jeg alle til å komme med sine beste flyttetips slik at vi kan gjøre dette så enkelt og smertefritt som mulig. Her er ihvertfall mine: * Merk alle kassene nøye. Unngå generelle ord som "kjøkken", "klær" osv. Skriv heller "Pers vintertøy", "Gryter og kniver" osv. Når du da står i det nye huset, omringet av identiske pappesker og trenger en kopp med kaffe, så vet du hvor å lete. * Pakk en "første natten"-kasse. Jeg bruker den store rød kofferten min, som er lett å finne i et hvert kaos. Oppi der skal det være alt dere trenger til det første døgnet. Rent sengetøy, et klesskift til hver person, toalettsaker, en kopp, tallerken, gaffel osv til hver person, evt brød, brødkniv, kaffe, te osv.
shoppedilla Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Jeg har et par ganger måtte pakke på kort tid, rett og slett fordi noen ganger har jeg måtte flytte veldig fort. Enig i å merke eskene med litt mer enn bare rom, men jeg ville skrevet hvilket rom det skulle på også, sånn at hvis dere får flyttehjelp så kan de bare se "kjøkken" og bære det inn på kjøkkenet, "gult rom" bære det inn på gult rom. Ellers anbefaler jeg å ha noen søppelsekker i nærheten når man pakker og hive ting man aboslutt ikke trenger lengre. Unødvendig å ha med på flyttelasset. Allerede nå kan du pakke ned ting dere ikke kommer til å trenge de neste to ukene. Ha en kjele klar når dere flytter og kok pølser til middag den dagen, enkelt å lage og alle kan bare gå og forsyne seg. Ta med barna på pakkingen om de ikke er alt for små, få de med på å pakke ned sine leker osv. Hvis de ikke har mye leker du ønsker at skal "bli borte i flyttingen". Et tips min mor har gitt meg, aldri olje spisebordet rett før dere flytter. Det gjorde hun en gang for over 14 år siden og det er enda ikke glemt av de som bærte bordet. Ellers tar jeg vare på store ekser til ting som kjøkkenmaskin osv når jeg kjøper det, veldig praktisk å putte det ned i esken sin igjen, også vet jeg når jeg kommer frem at der er den!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Litt sent for TS sin del, men jeg startet et par måneder i forveien med å gå igjennom ting for å kaste. Ingen vits i å dra med ting du egentlig ikke trenger til nytt bosted. Lei et vaskebyrå eller sett i gang venner med utvask. Jeg tok en ukes ferie i forbindelse med flytting. Syntes jeg brukte den til utvask og ikke å komme i orden i nytt bosted. Anonym poster: f13b83a8a30226ab9710c507602fd3a3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Det hørtes lurt ut med en "første dagen-eske", men jeg ville nok vurdert å utvidet den til en "første dagene-eske". Gjerne med en bunke papptallerkener, plastkrus, plastbestikk, servietter/tørkerull og en kjele til enkel matlaging (type koke pølser og servere med brød eller lompe). Min erfaring er i hvertfall at det fort kan ta noen dager før man begynner å få det viktigste på plass, og da er det dumt å måtte lete febrilsk rundt etter tingene man bare "må" ha. Gjør det samme med "siste dagen(e)-eske" som er til bruk siste dagen(e) man er i ferd med å flytte. Ha brød og pålegg som tåler romtemperatur i den (nugatti er sikkert pop blant ungene ), for det er gjerne så travelt på slutten at man ikke orker tanken på å lage varm mat. Dyner, puter etc pakkes best i søppelsekker. Skriv "dyner mor/far" på en lapp og teip den fast i sekken. Jeg pleier i tillegg å merke eskene med tallene 1, 2 og 3 ettersom hvilke jeg bør pakke opp først. 1-eskene haster det med, de pakkes opp de første par dagene. 2-eskene kan vente til alle 1-eskene er ferdige, men inneholder ting som jeg tenker vi vil få bruk for ganske raskt i hverdagen. 3-eskene haster absolutt ikke, så de kan gjerne stues vekk i en bod eller annet sted mens man får resten av huset i orden, og så tar jeg 3-eskene en og en litt sånn etterhvert. Pakk tunge ting (bøker etc) i mindre esker. Det er et mareritt å bære store esker fulle av bøker, hvis bunnen i det hele tatt holder. Anonym poster: 078df012462c7e96bf06488852feae92 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Pakk en liten bag til hver enkelt, som inneholder 2-3 klesskift, samt toalettsaker... Da kan alt annet pakkes ned og man kan rullere på klesskiftene mens man pakker ned og opp alt det andre. Vaskemaskin står jo gjerne igjen til siste dagen, og er noe av det første som kommer på plass, så man kan vaske det ettersom det blir møkkete.. Kjøp inn papptallerkener og lev på det de siste ukene. Kjøp inn bobleplast (fås på binders) til å pakke ting i. Bruk (fulle) pappesker som stuebord/spisebord, så slipper du å pakke inn bordet samme dag som flyttelasset går Anonym poster: e90cecdd5eec74ffbe6ba2eea43a116f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå