Gå til innhold

Når begynte deres barn å sove natten gjennom og stå opp på egenhånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter som begynner på skolen nå, og hun våkner som regel to-tre ganger om natta og roper på oss. Da går jeg eller mannen inn til hun har roet seg, eller en av oss legger seg i senga hennes og sovner sammen med henne. Trodde dette skulle avta etter hvert som hun ble eldre, og kjenner at det begynner å ta på og bli vekket hver natt. Andre som opplever det samme? Har forsøkt å prate med henne om dette, høre om det er noe som plager henne eller gjør at hun ikke sover godt, men det virker ikke som det er noe spesielt. Hun har verken mareritt eller redd, hun bare våkner sier hun.

I tillegg liker hun ikke å stå opp på egenhånd, noe som forsåvidt bare er "problematisk" i helger eller ferier. Hun våkner gjerne rundt 7, og kommer alltid inn til oss. Det er selvfølgelig koselig, og vi forsøker å få henne til å ligge litt i senga og kose, men det er nær sagt umulig. Hun vil ut i stua for å se på tv eller leke, og en av oss må bli med henne for å holde henne med selskap. Jeg skulle ønske at hun kunne være litt ute i stua selv med lekene sine etter å ha vært inne hos oss. Soveromsdøra vår er åpen, og vi hører henne om det er noe da stua omtrent er rett utenfor soverommet.

Er det urimelige "krav" jeg stiller her for en 6-åring?

Anonym poster: 71f865420a2bf032c4a30b17c9a68b73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At barnet sov gjennom natten og kunne se på tv en liten stund alene om morgenen er det jeg ville forventet av en 3-4 åring. En 6-åring som våkner om natten bør klare å sovne igjen selv, med mindre det er mareritt eller andre spesielle ting.

Anonym poster: e83168d5e651a2b45f106e461ca63b5d

Skrevet

Hehe, urimelig? Nei. Det er noe jeg ikke hadde godtatt fra mine i mange år før skolealder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, her har du litt å jobbe med ja!

Min datter sov natten igjennom fra hun var 6 uker gammel.... Nå som hun er 2 år står vi gjerne opp å setter på tv for henne, også legger vi oss igjen med døren åpen, og slumrer litt til.

En 6 åring som ikke klarer å leke/se tv i stua alene på morgenkvisten er ganske uvanlig!

Anonym poster: 0166ecb6c30d4a020d83e63f2eea4680

Gjest Sondre Norheim
Skrevet

Det trenger du ikke lure på, hun slutter av seg selv når hun er klar for det.

Gjest Grete B Iversen
Skrevet

Min datter sov natten igjennom fra hun var 6 uker gammel.... Nå som hun er 2 år står vi gjerne opp å setter på tv for henne, også legger vi oss igjen med døren åpen, og slumrer litt til.

En 6 åring som ikke klarer å leke/se tv i stua alene på morgenkvisten er ganske uvanlig!

Slumre igjen? Er det ikke greit å komme seg opp på mårran?

Skrevet

Dere må lære henne at så lenge hun ikke har hatt mareritt, er syk, redd eller lei seg, så må hun bare ligge stille og sovne igjen av seg selv. Så lenge ingen har forklart henne at på natten er det ikke greit å vekke andre hvis det ikke er noe, så kan dere ikke forvente at hun skal vite det av seg selv. Dere har jo derimot forsterket og belønnet adferden hennes ved måten dere har håndtert situasjonen.

Hun er tydeligvis et selskapssykt barn, så det med å stå opp selv i helgene må hun også bare lære seg.

Skrevet

Dette har jo ikke noe med TS' situasjon å gjøre, men at en baby alltid sover natten igjennom fra 6-ukers alder, er ganske uvanlig. Det er ikke normen, i alle fall.

• Liker 2
Skrevet

Eg vil tru at jenta sannsynlegvis berre er selskapssjuk? Det er ikkje alle ungar som likar å sitje åleine i stua medan foreldra søv.

Ungane mine (3 og 4) kjem som regel inn til meg om morgonen, ligg og kosar litt, og skal me ikkje opp tidleg, så går dei på rommet og leiker medan eg søv litt til. Men ungane mine har kvarandre å leike med - er ikkje sikkert dei hadde gjort dette åleine.

Skrevet

Dette har jo ikke noe med TS' situasjon å gjøre, men at en baby alltid sover natten igjennom fra 6-ukers alder, er ganske uvanlig. Det er ikke normen, i alle fall.

Nå spør TS om når våre barn begynte å sove natten igjennom da, hun spør ikke etter normen.

Jenta vår sov også rundt fra 3 mnd alder. Hun nærmer seg 2 nå og ser tv alene om morgenen :)

Skrevet

Nå spør TS om når våre barn begynte å sove natten igjennom da, hun spør ikke etter normen.

Jenta vår sov også rundt fra 3 mnd alder. Hun nærmer seg 2 nå og ser tv alene om morgenen :)

Men personen begynner innlegget sitt med følgende: "Her har dere mye å jobbe med!" Det virket som hun brukte sin datter som eksempel på hvordan et "riktig" barn skal være. Men det kan godt hende det var feil ;)

• Liker 1
Skrevet

Vår 6-åring har i i hvertfall et par år fått beskjed om å gå og legge seg dersom hun kommer om natta. Nå skjer det mer eller mindre aldri, og hun har aldri fått "service" eller kos eller oppmerksomhet om natta. Selvfølgelig annerledes om hun plutselig har 40 i feber eller har spydd ut hele senga!

Hun kan helt fint se på tv alene uten å forstyrre oss om morgenen i helgene. Ferdig oppskåret brød i pose på benken, og hun smører selv dersom hun blir sulten.

Det er dermed ikke sagt at hun sitter alene i stua til 11-12-tiden i helgene, men det hender jeg ligger til halv ni- ni istedenfor å stå opp sammen med henne klokka sju-halv åtte liksom....

Hun er forøvrig enebarn 60% av tiden....

Skrevet

mine er 5 og 7. De har klokke på rommet og vet når det er lov å stå opp (kl 7). Minste hadde en tendens til å våkne 4-5 tiden og trodde det var greit å stå opp...

Når de står opp i helgene er det oppskåret brød, tallerkner, kniver og glass på bordet. Pålegg og melk må de ta ut av kjøleskapet selv. De smører seg mat og spiser på kjøkkenet. Rydder så pålegg og melk inn i kjøleskapet og går i stua og slår på tv'n. Eller går på rommene for å leke... Dette har de holdt på med i noen år... Men de er jo to så har selskap i hverandre.

Men om en av de er borte på overnatting så står allikevel den andre opp alene..

Vi foreldre ligger og halv sover... :)

Skrevet

Jeg tror at det med nettene er en kamp dere bare må ta. Å gå å legge seg inn til henne er kanskje å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste iallefall.. Hun er stor nok til å sove natten igjennom, og hun bør være stor nok til å finne søvnen igjen om hun skulle våkne iløpet av natten.

Syns asolutt en seksåring bør klare å aktivisere seg selv et par timer på morgenen også, men jeg ville konsentrert meg om å få nettene på stell først.

Skrevet

Her har dere nok laget ris til egen bak. Mine på 3 og 6 klarer seg fint alene på morgenen i helgene, så mor får sove en liten time til.

Det er ikke noen magisk oppskrift på dette. Her er det rett og slett å sette hardt mot hardt.

Gjest Elizia
Skrevet

Mine to på 3 og 6 godtar ikke å være alene på morgenene. Heldigvis sover de gjennom nettene, og til kl 7-8 i helgene, men de står ikke opp alene nei. Hvis de gjør det, tar det ikke lang tid før det er skriking og krangling på gang...Må vel begynne å innføre litt mer kustus i heimen :)

Skrevet

Eg vil tru at jenta sannsynlegvis berre er selskapssjuk? Det er ikkje alle ungar som likar å sitje åleine i stua medan foreldra søv.

Ungane mine (3 og 4) kjem som regel inn til meg om morgonen, ligg og kosar litt, og skal me ikkje opp tidleg, så går dei på rommet og leiker medan eg søv litt til. Men ungane mine har kvarandre å leike med - er ikkje sikkert dei hadde gjort dette åleine.

Jeg tror det er her det ligger. Og får å være ærlig, så blir jeg litt skremt av hvor viktig flere av dere synes det er at barna skal la foreldrene være i fred om morgenen. Det er faktisk ikke alle som synes det er så kjekt å stulle rundt helt alene mens alle rundt dem sover ...

Nettene er en annen sak.

Skrevet

Vår treåring har stort sett sovet godt om nettene siden hun var rundt 6-7 mnd, men for et års tid siden begynte hun å komme inn til oss om nettene. Det skjer ikke hver natt, men kanskje annenhver - og da får hun ligge mellom oss og sove resten av natta. Vi synes det er kos, og det forstyrrer som regel ikke vår søvn (da hadde det vært rett ut...).

Hvis hun står opp veldig tidlig i helgen (typ halv sju-sju), ordner jeg vann og kanskje litt frokostblanding i en kopp, og så skrur hun selv på tv-en og koser seg i saccosekken mens vi sover en time til. Hvis hun kjeder seg, kommer hun inn og maser, men stort sett aksepterer hun å være alene på morgenkvisten.

Og til deg med kommentaren "er det ikke greit å komme seg opp om morran?": Det er ganske digg å sove litt ekstra når det er helg, særlig når man står opp før både mann og barn resten av uka.

Skrevet

Jeg tror det er her det ligger. Og får å være ærlig, så blir jeg litt skremt av hvor viktig flere av dere synes det er at barna skal la foreldrene være i fred om morgenen. Det er faktisk ikke alle som synes det er så kjekt å stulle rundt helt alene mens alle rundt dem sover ...

Nettene er en annen sak.

Eg er heilt einig med deg.

Skrevet

Jenta mi er snart 2 år og har sovet hele natten siden hun var 18 måneder. Før det pleide hun å våkne en eller flere ganger for å få smukk.

Vi står opp sammen med henne om morgenen:) Men hadde vi hatt osverom rett attmed stuen er det fult mulig jeg hadde latt henne leke og se litt på tv mens jeg lå en liten stund ekstra. Men nå har vi soverommene i 1. etasje, der har hun ingen leker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...