Gå til innhold

Ull i forbindelse med barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og min treåring har klart seg helt supert med mye bomullstøy i barnehagen. Første vinteren kjøpte jeg godt med ull til å ha innerst, men ofte hadde hun bomull på seg da jeg hentet. Det ble for varmt rett og slett, og hun fikk utslett av å være varm.

Så da ble det stort sett bomull, ull på de kaldeste dagene bare. Så hadde vi en tynn ullfrottédress og en tjukk ullfleecedress, samt hjemmestrikket ribbebukse og genser i alpakka som mellomlag. Det funka helt supert som mellomlag eller som ytterlag ved soving i vogn utendørs.

Og veldig mange av ungene i vår barnehage går mye i bomull, det samme har unger gjort i de tre barnehagene jeg har jobbet i. Man får nesten inntrykk på forum at det er en "synd" å kle på ungene bomull så lenge kalenderen ikke viser juli... Det er det ikke! ;)

Gjest Marmot
Skrevet

hvis man bare har noen er det veldig kjekt å vaske de for hånd så de rekker å tørke til neste dag..

Det rekker det jo om man vasker i maskinen også det. Jeg vasker alt vårt ull på 30 grader, det er ikke veldig mye fuktighet igjen når det henges opp.

Skrevet (endret)

Og min treåring har klart seg helt supert med mye bomullstøy i barnehagen. Første vinteren kjøpte jeg godt med ull til å ha innerst, men ofte hadde hun bomull på seg da jeg hentet. Det ble for varmt rett og slett, og hun fikk utslett av å være varm.

Så da ble det stort sett bomull, ull på de kaldeste dagene bare. Så hadde vi en tynn ullfrottédress og en tjukk ullfleecedress, samt hjemmestrikket ribbebukse og genser i alpakka som mellomlag. Det funka helt supert som mellomlag eller som ytterlag ved soving i vogn utendørs.

Og veldig mange av ungene i vår barnehage går mye i bomull, det samme har unger gjort i de tre barnehagene jeg har jobbet i. Man får nesten inntrykk på forum at det er en "synd" å kle på ungene bomull så lenge kalenderen ikke viser juli... Det er det ikke! ;)

Hehe, ja jeg satt og tenkte på det nettopp..At det virker som om alle bruker ull.

Jeg tror vi kommer til å kjøpe inn kanskje sånn tre sett med ull, og resten bomull. Så supplerer vi heller dersom han skulle vise seg å trenge det, noe jeg tviler da han som sagt er en veldig varm unge. Det var han også som spedbarn i kaldeste januar. Lå bare i body, strømpebukse og lue i vinterposen, hvis ikke ble han svett.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Vi venter med å kjøpe ull til vi ser at barnet faktisk trenger det. De siste par gangene det har vært nærmere 20 grader, barnet har hatt på langbukse og body og vi har vært i aktivitet, har vi endt opp med elveblest. En ettåring som gråter av kløe halve natta er IKKE gøy.

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg tror vi kommer til å kjøpe inn kanskje sånn tre sett med ull, og resten bomull. Så supplerer vi heller dersom han skulle vise seg å trenge det, noe jeg tviler da han som sagt er en veldig varm unge. Det var han også som spedbarn i kaldeste januar. Lå bare i body, strømpebukse og lue i vinterposen, hvis ikke ble han svett.

Det er noe helt annet med en unge som er ute og sitter på bakken, leker i snøen, aker osv. enn en baby som ligger i vogna si. Jeg brukte heller ikke ull til min den første vinteren, det var absolutt ikke nødvendig. Når de begynner å bevege seg blir det noe helt annet, mye fordi det er veldig stor forskjell på svett barn kledd i bomull og svett barn kledd i ull. Og svett barn kan man nesten ikke unngå.

Skrevet

Ja det er klart det blir forskjell. Likevel tror jeg ikke det er noe problem å se det litt an. Butikkene er jo åpen i vinter også. :)

Skrevet

Det rekker det jo om man vasker i maskinen også det. Jeg vasker alt vårt ull på 30 grader, det er ikke veldig mye fuktighet igjen når det henges opp.

Litt dårlig forklart av meg. Hvis man bare har litt så setter man kanskje ikke på en klesvask med to bodyer og en strømpebukse. Hvertfall ikke jeg. Da tar jeg de tre plaggene for hånd for hele tiden og ha mest mulig rent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...