Gå til innhold

Ull i forbindelse med barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Guttten vår får sannsynligvis bgh-plass før han skal starte i november, så kan jo være lurt å handle litt på salg nå. Men hva og hvor mye ull treger vi egentlig?

Vi har ett sett fra Cubus, body og bukse, som han vil passe i november også da jeg foreløbig må brette to ganger på det ;) Men dette er fra sommerull-kolleksjonen, da.

Har i tillegg en strømpebukse i ull fra Sparkjøp. Men ellers så regner jeg med det lille vi har av ull er utvokst innen da.

Så hvor mange bodyer/bukser? Burde vi ha en hel ulldress også?

Og hvor lenge varer salget? Nå er visst ikke ullsalget kommet i gang på Coop Obs her jeg bor, men skal det ikke være salg på Janus snart? Her får jeg ikke penger før den 15 august, så må jo i så fall vurdere å låne litt fra neste års feriekonto :sjenert:

Og bør vi ha noe fleece? Vi har et skogstad-sett som jeg tror vil passe han i november, er dette nok? Har hørt de skal ha ull innert, fleece i midten og dress utenpå. Stemmer det? Til vinteren har vi en Reima vinterdress til å ha utenpå.

Også lurer jeg på om det er vanlig at de går med ull hele dagen inne også? Vet ærlig talt ikke om vi har råd til at han bare skal gå i ull hele tiden i barnehagen, i tillegg er han varm av seg, så han klarer seg helt fint i bomull innendørs. Men blir det for mye styr for de ansatte å skifte av han ulla når de kommer inn?

Ellers bare kom med tips i forhold til bekledning i bhg, hvis dere har!

Skrevet

Det er nok mest vanlig å gå i ull hele dagen. Jeg vasker ull en gang per uke og har derfor nok skift til at han kan bytte hver dag i en uke. Men du klarer deg sikkert med mindre. Men her er det i hvert fall det eneste tøyet som brukes innenfor vinterhalvåret. Du kan evt ha bomull utenpå for å beskytte, men det blir fort varmt. Til de små kan det være fint med heldress også, men du må vel ikke ha det. Kommer kanskje an på om de sover inne eller ute. Ull innerst også ull eller fleece som lag to ja. Men du må jo ikke ha alt klart nå allerede. Er vel stadig vekk noe salg, syns jeg.

Gjest pysepusen
Skrevet

Her går han i ull hele dagen i vinterhalvåret, ja. Det tar mye tid for de ansatte å skulle bytte alt av klær hver gang de skal inn/ut. Tenk om de skal ut to ganger om dagen da - i tillegg til å at han skal sove ute gjerne. Blir mye skiftetid det.

Det er salg på Tom&Trine-bodyer på Sparkjøp nå, dette kan du handle på nett. Under en 100-lapp for en body. Vi har ca. ti bodyer + noen å ha til byttetøy. Vi regner en body til dagen og litt til, så kan vi vaske ulla en gang i uka. Det har gått mer bodyer enn strømpiser hos oss. Blir ofte en del gris når man lærer seg å spise selv ;)

Vi bruker ikke fleece for han blir så klam av det. Så han har en heldress i ull som mellomlag. I år skal jeg strikke en også, i fjor hadde han to-delt og det likte jeg ikke så godt.

Jeg synes det er salg på slikt hele vinteren, jeg. I hvert fall om du ser på Sparkjøp sine sider eller tar en tur på Obs.

Jeg ville absolutt hatt ull til barnehagen :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Ja jeg innser jo det at det blir nok mye styr om han skal ha andre klær inne som ute. Har en body fra sparkjøp, men vet ikke helt om jeg lite den så godt. Synes den var så tjukk, i forhold til Joha, Cubus og Janus. Pluss at de virker små i størrelsen. Ikke at det er noe problem, er jo bare å kjøpe et nummer større, men.

De har jo også 70% rabatt på Plarn O Pyret her i byen, så kan jo se der også. Noen som har god erfaring med dette merket da? Skal i alle fall sjekke regelmessig på Obs, for det kommer vel snart salg her også.

Men det skal sies, har ikke hatt noe særlig behov for ull her hjemme altså. Han er veldig varm av seg, og virker egentlig litt for varm de dagene vi har ull på han inne. Stiller saken seg anderledes i barnehagen uansett? Er jo dumt å kjøpe inn mye ull, også viser det seg at han blir for varm i det. Moren min skjønner ikke at jeg vil bruke penger på ull, da hun aldri brukte det på oss ungen, uten noe som helst problem. Jeg var forøvrig allergisk mot ull, men..

AnonymBruker
Skrevet

Veldig fornøyd med ullklær fra Polarn O. Pyret! Kjøpte en body og bukse i str 68, som han kunne bruke i ca ett år! Veldig tøyelig, og holdt seg godt.

Anonym poster: 5a4d2b87c434c37a1d547f2c5d19eae2

AnonymBruker
Skrevet

Sparkjøp sine er helt ok som innerste laget :jepp:

Litt for tynne til å bruke bare dem syns jeg selv, men som inni noe annet bruker vi dem endel.

Fleece er det mange barn som blir klamme av, er jo tross alt laget av resirkulert PLAST! Men her må en bare føle seg frem på hva sitt barn blir. Er vel helst de som er ekstra aktive og ekstra varme som blir klamme i det. Jeg har en krinkelulldress fra janus og er kjempeførnøyd med den! Ikke så veldig dyr heller ;)

Mine favoritter i ull sålangt er janus, joha og devold.

Har også litt tom og trine, cubus og stillongs.

Jenta mi er ikke begynt i barnehage enda, men jeg har selv jobbet i barnehage i mange år, så har masse erfaringer derifra.

Noen av barna går bare i bomull, noen går bare i ull og noen bruker begge deler. Her må man se an barnet og lommeboka!

Det jeg har merket meg er at ul kan man kjøpe stort, for det gjør ikke noe med en oppbrett, og så kan man som regel bruke det lenger, siden det er veldig tøyelig. (Jenta mi brukte noen ullbodyer i 62-68 helt til hun var ett år og egentlig brukte 80-86 ;)

Noen tips jeg har plukket med meg:

-Ullvang sokker kan ofte vere trange i leggen, og da blir barne lettere kalde på beina!

-En ekstra ullsåle i vintersko/støvler varmer bedre.

-Skal en kjøpe regnvotter, så se ikke på størrelsen! Går fra 0 til 6 år, men de på 6 år får jeg HELE hånda inni! Så prøv dem på barnet før du kjøper, er de for store vil de ikke bruke dem.

-regntøy med fleecefor er supert, men passer ikke alltid for de mest aktive barne. Litt fordi de blir for klamme, men også fordi de mest aktive barne gjerne blir mest våte i søledammene :) Tar nemlig ekstra lang tid å tørke dette regntøyet, så da er de kanskje ikke tørre igjen til neste dag.

-har man en ren ulllue, MÅ man huske på at disse ofte ikke er vindtette! da er det bedre med en tynn hjelmlue i ull inne en vindtett som ikke er ull. Hufa har fantastisk gode luer som sitter godt nedover ørene!

-HETTER er fyfy på innertøy, klumper seg bare under dress/regntøy og har man den på utsiden blir den våt om det er ruskevær ;) (Hetter på yttertøy skal helst vere festet med knapper og ikke fastsydd, slik at den faller av om man henger seg fast)

Anonym poster: 1208d657d7f38e28b28f8a96cf94ef48

• Liker 1
Skrevet

Ei venninne av meg anbefaler Pierre Robert sitt ulltøy på det sterkeste. Billig, slitesterkt og fargerikt i følge henne - og hun er veldig flink å veie kvalitet opp mot pris, etter lang erfaring som "krone-snuer" :)

Gjest Mildrid
Skrevet

Vi har hatt fire sett ull som han har brukt i barnehagen, pluss noen bodyer. I tillegg har vi hatt en nøstebarn-ulldress som er brukt utenpå inni utenpådressen.

Vi bruker ofte en t-skjorte over ullgenseren for å hindre at den blir så møkkete, da kan den brukes flere dager på rad og slipper å vaskes så ofte.

Skrevet

Gutten min er også varm av seg og vi bruker ikke ull inne hjemme. Men jeg vil ikke at han skal sendes ut i mange minusgrader uten ull, derfor blir det bare ull om vinteren.

Gjest Magdalene
Skrevet

Men det skal sies, har ikke hatt noe særlig behov for ull her hjemme altså. Han er veldig varm av seg, og virker egentlig litt for varm de dagene vi har ull på han inne. Stiller saken seg anderledes i barnehagen uansett? Er jo dumt å kjøpe inn mye ull, også viser det seg at han blir for varm i det. Moren min skjønner ikke at jeg vil bruke penger på ull, da hun aldri brukte det på oss ungen, uten noe som helst problem. Jeg var forøvrig allergisk mot ull, men..

Nå har jo ikke vinteren begynt enda da, så om han blir varm i ull inne nå er jo ikke så rart.

Husk at i bhg er de jo mye ute i vær og vind, så om han tåler ull kan jeg aldri tenke meg at han blir for varm i det. Da er det jo bare å regulere med hva man har som lag nr to.

Gjest Marmot
Skrevet

Sønnen min er også veldig varm av seg, og går kun i ull som innerste lag om vinteren. Man kan virkelig ikke forvente at ansatte i bhg. skal bytte fra bomull til ull når ungene skal ut, så dermed bruker vi ull innerst og lar han heller gå i bare body og strømpebukse om han blir for varm.

Vi har hatt en haug med heldresser i ull av ulike merker, men den vi har vært mest fornøyd med er denne.

Gjest Mildrid
Skrevet

Ungene blir fort varm om de har ull innerst og bukse/genser utenpå. Vår gikk kun i ull i barnehagen, altså stilongs og body/tynn ullgenser.

Skrevet

Mi er også varm av seg, men på vinteren vil jeg at hun skal ha ull innerst når de går ut. Derfor hadde jeg 5-6 sett med strømpebukse og body. Da gikk hun enten i bare det inne i b.hagen, eller eventuelt en tunika/kjole eller tynn bukse utenpå. Stort sett ikke genser. Da kan de bare dra av kjolen etc og så på med ulldressen/fleecedressen og utetøyet.

Skrevet

Min er også varm av seg, og om vinteren går han i tynt ullundertøy i barnehagen. Det er nok skifting på småbarnsavdelinger om de ikke skal skifte bomull/ ull i tillegg.

Ville hatt minimum 5 sett, slik at det ikke er krise om du ikke får håndvasket hver kveld og du har ekstra i barnehagen.

Jeg pleier å handle på salg på nyåret slik at jeg har klar til neste vinter :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Min er også varm av seg, og om vinteren går han i tynt ullundertøy i barnehagen. Det er nok skifting på småbarnsavdelinger om de ikke skal skifte bomull/ ull i tillegg.

Ville hatt minimum 5 sett, slik at det ikke er krise om du ikke får håndvasket hver kveld og du har ekstra i barnehagen.

Jeg pleier å handle på salg på nyåret slik at jeg har klar til neste vinter :)

Håndvasket?

Her har jeg kjørt all ull på ullvugge i maskinen jeg. Aldri vasket et plagg for hånd ;)

Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Håndvasket?

Her har jeg kjørt all ull på ullvugge i maskinen jeg. Aldri vasket et plagg for hånd ;)

Samme her ;) Det som ikke går i maskinen kommer ikke inn i mitt hus :fnise:

Skrevet

hvis man bare har noen er det veldig kjekt å vaske de for hånd så de rekker å tørke til neste dag..

Skrevet

Det som er fint med ull er at det er selvrensende (pga lanolinen?) så man trenger ikke bytte det hver dag, med mindre det er tilgriset da. Trenger ikke bytte som man gjør med bomull. Det trekker ikke svette eller andre ting.

Så man trenger ikke ørtenhundre plagg med ull. Holder med ca 3 tynne gensere/bodyer og 2 bukser. om du vasker en gang i uka + et, kanskje to, sett med et mellomlag-ull /tykt) til vinteren

Skrevet

F.eks Nøstebarn har lanolinet i behold og trenger ikke vaskes hele tiden. Hvis ulla er kjemisk behandlet er lanolinet fjernet.

Vi har 5-7 ullsett body+bukse som han har innerst høst/vinter/tidlig vår. Det er nok til å ha ett skiftesett i bhg, ett på kroppen, et par i skittentøyet og et par rent i skuffen. Selv om ull er dyrere enn bomull, så tjener du det inn på færre plagg/hyppighet i bruk. Noen bruker t-skjorte over for å spare vask. Et ullsett kan fint brukes mer enn 1 dag hvis det ikke blir smussete.

Når de går ut så tar de bare på mellomlag og ytterlag. Jeg tror ikke det vil bli gjennomført å bytte ut ulla med bomullstøy hver gang de skal ut/inn. De er jo gjerne ut 2x pr dag. Og da må du jo kjøpe bomullsklær i tillegg..

Skrevet

Min erfaring er at behandlet ull (janus o.l.) ikke trenger å vaskes like ofte som bomull, siden det ikke begynner å lukte like fort. Nøstebarnull kan vaskes enda mye sjeldnere enn det igjen (men må håndvaskes, så det tar litt mer tid når du først må vaske). Vi bruker en kombinasjon.

For varme barn kan en blanding av ull og silke være veldig bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...