Gå til innhold

Mitt kosthold - godt nok mtp vitaminer & mineraler ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt relevant om meg først:

Mann tidlig i 20-årene. 1,77m 70kg

Har en svak melkeintoleranse, så lever tilnærmet uten melkeprodukter.

Trener ganske mye. Typisk 2 timer kampsport, 1 time utholdenhet og 4 timer styrke pr uke.

Ettersom jeg ikke spiser nøyaktig det samme pr dag, så blir den oppstillingen her et slags gjennomsnitt av hva jeg får i meg pr dag wink.gif

3 egg

8 brødskiver med sjokoladepålegg

100g kyllingfilet

20g bacon

2 ss tran

40g rapsolje

150g kjøttdeig/biff

40g havregryn

1/4 tomat

30g blåbærsyltetøy

50g wokgrønnsaker

50g potet

100g ris

2dl brus

30g fet fisk

1/2 løk

Jeg har diverse allergier, som gjør at jeg ikke tåler frukt i de hele tatt, og må dødkoke de grønnsakene jeg faktisk tåler før de kan spises. Regner med at det jeg har lista her inneholder for lite av næringsstoffer fra disse matgruppene.

Jeg tror også at jeg får alt for lite kalsium i meg. Har brista ribbein ved 2 tilfeller på 8mnd, det skjer ved sparring på kampsport. Tenker å begynne med kalsiumtilskudd.

Hvis jeg kan få noen pointers på konkrete næringsstoffer jeg får for lite av, så skal jeg gjøre litt videre research på hvordan jeg skal få det i meg smiley.gif

Mange takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Ser bra ut dette. Er gift med en mma utøver så kostholdet ser bra ut. Mannen min tar ekstra kalsium og c vitaminer i tillegg til mye egg, ryvita, ananas, skinke, nøtter og solsikkeolje ;)

Skrevet

Takker for svar :) er MMA jeg også driver med, skal begynne å herde bein nå den neste uka. Tar mannen din større mengder kalsium enn de 800 mg myndighetene anbefaler? Man bør kanskje endel høyere enn det. Akkurat som man trenger mer protein når man trener styrke, så vil det vel være logisk å trenge mer kalsium jo mer juling man utsetter benvevet for?

Begynner å bli lei av å måtte ta fullstendig treningsfri flere uker, pga de dumme ribbeina ^^

Gjest *Maja*
Skrevet

Han tar bare det vanlige tilskuddet som fås på apoteket, men drikker alltid en liter soyasjokomelk rett etter trening og den er jo tilsatt kalsium. Men han tar ikke av med å ta masse ekstra greier.

Frokosten består som oftest av Ryvita knekkebrød, egg og masse magert skinkepålegg og en del frukt.

Rett etter trening er det som sagt 1 liter soyasjokomelk.

Mellommåltid består av mye valnøtter/mandler

Middag: Karbonadedeig/kylling/egg/biff med masse grønnsaker

Kvelds: Litt mer nøtter og speilegg med Ryvita og masse magert skinkepålegg

Han trener MMA hver dag og vekter 2 ganger i uka og jogger på kvelden annenhver dag.

Grunnen til at mannen min tåler mye juling er ikke så mye pga. skjelettet(selvsagt er det greit å ha sterkt skjelett altså), men brusken og musklene han bygger opp etter mange år med trening. Husker selv da jeg trente kampsport, jeg tålte mer og mer juling for hver måned som gikk.

Om man kjenner på forsiden av leggen til mannen min for eksempel så er det ekstra brusk der som ikke vanlige mennesker har. Det bygger seg opp etter år med skinnlegg mot skinnlegg.

Hvar lenge har du drevet med MMA? Tenker du å gå proff?

Skrevet

Bare drevet med det 7 mnd, men bor ikke sentralt, og det stedet jeg trener er det bare 1 trening i uka :/ Selv om jeg trener litt med sekk alene, er det ikke det samme :P Tar ett år til før jeg må flytte pga høyere utdanning, og da får jeg mulighet til å trene med folk som er like ivrige som jeg er, for jeg har kommet endel lengre enn de andre ;) Da har jeg lyst til det :) men blir nok tidligst om halvannet år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...