AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #1 Skrevet 5. august 2012 For fjerde år på rad har vi ikke hatt råd til annen ferie enn å ta med samboerens tenåringsbarn til tante, onkel og besteforeldre som bor fire timers kjøretur unna. Koselig for alle å tilbringe tid sammen, og selv om det ikke er verdens mest spennende ferie for tenåringene så trives de sammen med slekta. De har kusiner og fettere på samme alder, så de kjeder seg ikke. Jeg har nå fått litt ekstra penger, der mesteparten blir satt på sparekonto (buffer til dårligere tider), mens jeg har lyst å bruke litt på en voksenferie kun for samboeren min og meg. Det hadde vært så utrolig godt å få lov til å kose oss sammen, bare vi to, uten ansvar og plikter. Ei langhelg eller ei uke på et billig sted. Jeg merker jeg blir helt salig bare av tanken. Det er flere år siden vi sist var ute av landet, bodde på hotell og bare slappet av. Men så får jeg dårlig samvittighet av å tenke på stebarna. De ville elsket å være med oss på en utenlandstur. Begge er reiseglade og synes det er supert å være med oss voksne på tur, selv om de er i en alder der jeg hører mange andre ikke gidder å bli med på familieferier. Jeg har kjempelyst å ta dem med på en sånn tur, men det blir fort minst dobbelt så dyrt som om bare jeg og samboer reiser (vi voksne er fornøyd med å gjøre gratisting som å rusle tur i parken, mens tenåringene ønsker kostbare aktiviteter i ferien). Det er av økonomiske grunner umulig å gjøre begge deler. Det må spares lenge for å få råd til to turer. Så enten må vi voksne reise alene nå i høst/vinter, og så blir det ny ferie til slekta for tenåringene sammen med oss neste sommer og sommeren etter det. Eller så sparer vi så godt vi kan fram til neste høst og så kan vi kanskje reise alle fire på ferie da. Men så blir det enda et år før vi kan regne med en voksenferie etter det igjen, altså to år fra nå. Tenåringene har for øvrig vært på minst to utenlandsferier hvert år de siste årene sammen med mor og/eller andre familiemedlemmer, det er bare oss de ikke har fått reist på noen spennende ferie med på lenge. Hva ville dere gjort? Spart for å reise med tenåringene, eller unnet dere en voksenferie? Anonym poster: 5bb950707b26da5028ce190a57b468d0
Gjest ida Skrevet 5. august 2012 #2 Skrevet 5. august 2012 For fjerde år på rad har vi ikke hatt råd til annen ferie enn å ta med samboerens tenåringsbarn til tante, onkel og besteforeldre som bor fire timers kjøretur unna. Koselig for alle å tilbringe tid sammen, og selv om det ikke er verdens mest spennende ferie for tenåringene så trives de sammen med slekta. De har kusiner og fettere på samme alder, så de kjeder seg ikke. Jeg har nå fått litt ekstra penger, der mesteparten blir satt på sparekonto (buffer til dårligere tider), mens jeg har lyst å bruke litt på en voksenferie kun for samboeren min og meg. Det hadde vært så utrolig godt å få lov til å kose oss sammen, bare vi to, uten ansvar og plikter. Ei langhelg eller ei uke på et billig sted. Jeg merker jeg blir helt salig bare av tanken. Det er flere år siden vi sist var ute av landet, bodde på hotell og bare slappet av. Men så får jeg dårlig samvittighet av å tenke på stebarna. De ville elsket å være med oss på en utenlandstur. Begge er reiseglade og synes det er supert å være med oss voksne på tur, selv om de er i en alder der jeg hører mange andre ikke gidder å bli med på familieferier. Jeg har kjempelyst å ta dem med på en sånn tur, men det blir fort minst dobbelt så dyrt som om bare jeg og samboer reiser (vi voksne er fornøyd med å gjøre gratisting som å rusle tur i parken, mens tenåringene ønsker kostbare aktiviteter i ferien). Det er av økonomiske grunner umulig å gjøre begge deler. Det må spares lenge for å få råd til to turer. Så enten må vi voksne reise alene nå i høst/vinter, og så blir det ny ferie til slekta for tenåringene sammen med oss neste sommer og sommeren etter det. Eller så sparer vi så godt vi kan fram til neste høst og så kan vi kanskje reise alle fire på ferie da. Men så blir det enda et år før vi kan regne med en voksenferie etter det igjen, altså to år fra nå. Tenåringene har for øvrig vært på minst to utenlandsferier hvert år de siste årene sammen med mor og/eller andre familiemedlemmer, det er bare oss de ikke har fått reist på noen spennende ferie med på lenge. Hva ville dere gjort? Spart for å reise med tenåringene, eller unnet dere en voksenferie? Anonym poster: 5bb950707b26da5028ce190a57b468d0 Jeg hadde spart og dratt alle til neste år. Om det er tenåringer er de kanskje såpass gamle at dere kan få spist en romantisk middag en kveld selv om de er med. Tenåringene kan få beskjed om å spare selv til lommepenger og gjennom et år kan det bli en del. Bl.a sitte barnevakt og andre småpenger, pluss at de kan ønske seg i bursdagsgaver ol. Jeg hadde aldri dratt på ferien selv uten barna.
Timseh Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Jeg hadde reist så lenge det ikke er i ferien til far. Vi tar med guttungen hans nå til Tyrkia i to uker også reiser vi alene i desember
Silfen Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Reis alene! Herlighet, det er jo ikke tvil engang! Dere fortjener som par å få en slik kjærlighetstur. Du er fantastisk som setter barna hans i forsetet, men alle, absolutt alle, har godt av å sette seg selv der innimellom også. Reis og vær glade! 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #5 Skrevet 6. august 2012 Jeg ville så absolutt reist på kjærlighetsferie!! Men selvsagt på ett tidtspunkt undommene var hos mor uansett.... Høres jo ikke ut som dere har så mye luksus i hverdagen, så dette fjortjener dere sikkert! dessuten fikk jeg inntrykk av at dette var ekstra penger du hadde fått? Det er virkelig ikke din oppgave å spandere ferie på stebarna. Anonym poster: 6a511c6fdc0b676f3b6d1ef63b2b31e2
Gjest Troy Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 Vi løser det ved å utforske Norden, bo på vandrerhjem. Rimelig bomåte og mye mere romantisk og jordnært enn hotell. Og ikke alltid en trenger reise så langt for å få noe utav turen. Vandrerhjem i annenhver by omtrent. Det åpner for spontane helgeturer for severdigheter fotturer og badeland besøkes. Enkelt å kompromisse. Ja faktisk litt av alt. Mye livskvalitet for pengene. Ville heller ha mange av disse turene enn en luksushotellweekend med "all include" . Det kan man så utmerket godt mekke istand selv. Norske fjellheimen om høsten er en energiinnsprøyting og så blir badelandet gulroten mens mor og far spiser en bedre middag. : )
skruf Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 (endret) Jeg synes du og mannen din skal ta dere en voksenferie, bare dere to! Man trenger å komme seg bort litt uten barn også. Såklart, når barna er hos mor, ikke i fars ferieuker med barna. Er ikke stemor selv, men mannen og meg har flere ganger dratt på weekender til andre byer mens barna har hatt barnepass hjemme. To turer til "syden" har vi også hatt uten barn, pluss flere weekender i utlandet (Praha, Wien...). Husker og at broren min og meg ble passet av bestemor mens moren og faren vår var i Spania. Mulig du kjenner litt ekstra på det fordi du er stemor og redd for å tråkke feil, men synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å reise bort alene med mannen din. Endret 6. august 2012 av maya76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå