Gå til innhold

Jeg må lage billige julegaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sommerferien er over og jeg må sette i gang med årets julegaver. Mange mottakere + trege meg = tidkrevende jobb.

Økonomien er stram i år (same procedure as every year... egentlig), så jeg er på let etter noe billig og fint. I fjor ble det personlige sitteunderlag i tovet ull. I år lurte jeg litt på å lage personlige lys. Kjøpe inn nøytrale kubbelys og pynte dem slik at de passer til den enkelte. Men jeg har null erfaring med dette. Kreves det at jeg kjøper inn masse dyrt utstyr? I såfall blir det jo ikke billig, så da utgår det.

Så jeg tar imot tips om å dekorere lys eller tips om andre billige julegaver som passer både for søster på 30 og bestemor på 90. :)

Anonym poster: 9a63f234414bfc8d0592f0900ee0c256

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å strikke ullsokker av østlandsgarn fra Nille. De blir ikke veldig slitesterke, så tror jeg skal lage tøfler i år :)

Østlandsgarnet koster rundt 15kr for et nøste, så det blir ikke veldig dyrt. Jeg bruker litt mindre enn 3 nøster på ett par ullsokker i "damestørrelse".

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å hekle grytekluter/oppvaskkluter? Du får bomullsgarn relativt rimelig :)

Anonym poster: 90064feb2f5f992b2a3ffe683cfb87cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er talentløs med heklekrok/heklenål, så den slags utgår. Men jeg kan jo strikke grytekluter? I hvertfall til de eldste i familien. Er det bomullsgarn som er best til det formålet? Vil jo ikke strikke grytekluter som bare er til pynt :)

God ide!

TS

Anonym poster: e2ba9d4381a7218fe47f5ec81887e26f

Skrevet

Jeg har kjøpt små glassflasker (på Ica Maxi, Søstrene Grene o.l.), pyntet med et bånd og fyllt på hjemmelaget mocca-likør de siste årene. Kan det være noe? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er talentløs med heklekrok/heklenål, så den slags utgår. Men jeg kan jo strikke grytekluter? I hvertfall til de eldste i familien. Er det bomullsgarn som er best til det formålet? Vil jo ikke strikke grytekluter som bare er til pynt :)

God ide!

TS

Anonym poster: e2ba9d4381a7218fe47f5ec81887e26f

Jada, det er fullt mulig å strikke både grytekluter og oppvaskkluter. Bomullsgarn er best til slikt :)

(Og så er hekling veldig lett å lære seg dersom du er interessert i det :))

Skrevet

Når du sa lys tenkte jeg på heklede trekk til syltetøyglass, blir kjempefine med telys i. Men om man ikke liker å hekle så kan de jo pyntes med deucopage ?Alt man trenger en en bunke servietter med pent trykk, en pensel\rulle og litt deucopagelim.

Skrevet

Du kan kjøpe endel billig pynt til lys på ebay.

Ellers kan du jo kjøpe inn billig frosne bær og lage hjemmelaget syltetøy eller saft f.eks? Enda bedre om du har bær du kan plukke.

AnonymBruker
Skrevet

- Lag karameller eller bak kjeks, og legg de i et fint syltetøyglass som du har pynta selv :) Det er noe som de fleste liker, også er ikke ingrediensene så kjempe dyre heller.

Anonym poster: a189c1abfdc3ff75fb051fa962733ed5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ting du kan lage selv:

- Smykker

- Brødfjøl

- Porselenmaling på tallerkner eller krus

- Postkasse eller dørskilt med rosemalin.

- Hjemmelaget fotoalbum med bilder.

- Lag konfekt

- Lag musliblanding, og putt de på fine flasker/glass.

:)

Anonym poster: a189c1abfdc3ff75fb051fa962733ed5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på en ting til som kan være veldig fint! Slike som dette. De på bildet er heklet, men det går helt sikkert an å strikke også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

lage lys: du trenger kubbelys (kan jo kjøpe det på nille eller europris eller matbtikk)

servietter med mønster på

og feks en krølltang eller noe så du kan smelte den på- jeg brukte bare en gammel jeg hadde som kosta vel 100 lappen på clas eller noe.

silkebånd eller annet bånd.

deler servietten fra hverandre så det kun er det tynneste laget med mønster igjen. klipper til den delen du skal bruke. setter den mot lyset. å tar den allerede varme krølltangen frem og tilbake over mønstret til det er smeltet stearin over hele mønstret. så trenger du bare et silkebånd rundt til pynt så er du ferdig.

Anonym poster: 3f5ebf87580f4e94d5d8ab99b873d866

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt kjempeglad for et glass hjemmelaget chutney, f.eks. slik som denne løkchutneyen Billigere enn hjemmelaget syltetøy (i alle fall om du ikke har en hage som flommer over av bær), og mer spesielt og ikke så dagligdags.Kanskje med en liten lapp om hva det passer til, siden ikke alle kjenner det fra før? Eller hva med en pose eller et glass med biscotti eller andre kjeks? Gjerne noen som ikke så typisk jul, siden de fleste har mengder av julebakst i hus på det tidspunktet.

Mange av de forslagene du har fått her, hadde jeg ikke blitt så veldig glad for (selv om jeg aldri ville ha sagt det til deg ;) ). Lys er ok, men alt det andre skapfyllet ville jeg ha unngått. Det skal mye til å treffe smaken til mange på en gang.

Anonym poster: af2eff17e4777556bae098cf7cfdb6d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

lage lys: du trenger kubbelys (kan jo kjøpe det på nille eller europris eller matbtikk)

servietter med mønster på

og feks en krølltang eller noe så du kan smelte den på- jeg brukte bare en gammel jeg hadde som kosta vel 100 lappen på clas eller noe.

silkebånd eller annet bånd.

deler servietten fra hverandre så det kun er det tynneste laget med mønster igjen. klipper til den delen du skal bruke. setter den mot lyset. å tar den allerede varme krølltangen frem og tilbake over mønstret til det er smeltet stearin over hele mønstret. så trenger du bare et silkebånd rundt til pynt så er du ferdig.

Anonym poster: 3f5ebf87580f4e94d5d8ab99b873d866

Synes dette høres brannfarlig ut jeg, når en setter fyr i lyset og det har begynt å smelte ned til servietten.

Anonym poster: 60f74ed38c194992b3cbf95aec2c3139

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke forslag til gaver, men jeg vil på det sterkeste anbefale ebay, genialt når du er blakk og må ha billigt utstyr til gavelaging. Mye billigere enn hobbybutukker!

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å lage sjokolade/konfekt. Bl.a snøballer (trille marsipankuler, dyppe de i hvis sjokolade og rulle i kokos), delfiakonfekt (bare å blande mørk sjokolade og delfiafett og helle i former), cognacroser (husker ikke helt, men sjokolade, fløte og cognac tror jeg). Har også laget marsipanfigurer, såper og drops. Alt dette er billig å lage :)

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette høres brannfarlig ut jeg, når en setter fyr i lyset og det har begynt å smelte ned til servietten.

Anonym poster: 60f74ed38c194992b3cbf95aec2c3139

nope er ikke det.

Anonym poster: 6d276387df72ffde0a503183200102d7

Skrevet

Jeg kom på en ting til som kan være veldig fint! Slike som dette. De på bildet er heklet, men det går helt sikkert an å dstrikke også.

De var kjempe flotte! Noen som har en strikkeoppskrift på dette?:)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe endel billig pynt til lys på ebay.

Ellers kan du jo kjøpe inn billig frosne bær og lage hjemmelaget syltetøy eller saft f.eks? Enda bedre om du har bær du kan plukke.

Kan du linke? Er selv på jakt etter slike ting,men finner ikke på ebay. I norge er det dyrt, syns jeg

Anonym poster: 858d60a4cc4212062de7657ed640dbda

Skrevet (endret)

Jeg har også kjøpt masse dill dall pynte ting på ebay, det finnes all verdens der inne og man bør bruke litt tid på å lete rundt, trykker du inn på en så kommer mange andre alternativer så du må bare surfe rundt på ebay, feks finner du mye på http://crafts.shop.ebay.com/ let litt der, så finner du garanert noe.

Charms: http://www.ebay.com/sch/Charms-/134299/i.html

Søk feks Christimas : http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p3910.m570.l1313&_nkw=christmas&_sacat=14339

Endret av Solskinnstrålen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...