Gå til innhold

Hamsteren vår døde på feriens siste dag.. Hvordan fortelle til vår datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har siste dag av ferien i dag, og jeg fikk akkurat beskjed fra dyrepasseren om at hamsteren til vår datter på 8 ble funnet død i bure sitt i dag. Vi har ikke fortalt det til henne enda, men det er begrenset hvor lenge vi skal og bør skjerme henne fra det. Hamsteren ble 2,5 år, så hun var forberedt på at det er en gammel dame som ikke kommer til å leve så mye lenger. Nå har jeg bedt de som passet dyret om å ta vare på henne, så vår datter får tatt farvel. Men hvordan i alle dager skal vi fortelle? Venter til i morgen, så hun slipper å få dårlige nyheter og beskjed om å legge seg for kvelden.

Det er sikkert noen av dere kloke hoder som ha opplevd å miste kjæledyr, så tips om hvordan vi bør håndtere dette mottas med takk :-)

Endret av -hild
Videoannonse
Annonse
Gjest janne89
Skrevet

Vi har ei her hjemme på 3,5 år og når katten døde så fortalte vi at hun var oppi himmelen og passet på oss:) Så fortalte vi at hun hadde det bra der:)

• Liker 2
Skrevet

Vi har ei her hjemme på 3,5 år og når katten døde så fortalte vi at hun var oppi himmelen og passet på oss:) Så fortalte vi at hun hadde det bra der:)

Tror du dette selv? At katten er i himmelen og passer på dere? Hvis ikke, syns du det passer å lyve til ungen deres for at hun skal være mindre lei seg?

Til ts; jeg ville fortalt det i kveld. Men tror ikke det vil gjøre all verdens forskjell om du venter til i morgen. Vil anbefale å være så saklig og informativ som mulig, og selvfølgelig trøste henne.

• Liker 8
Skrevet

Hun sover hos svigermor i natt, så av den grunn venter jeg. Reaksjonen på sorgen får vi ta hjemme, tenker jeg.

Saklig og uten for mye styr er nok det beste, så får vi la henne sørge på sin måte. Litt usikker nå på om det blir en ny hamster, vi får vel se hva hun vil selv også.

AnonymBruker
Skrevet

Vent til i morgen. Ofte tror jeg sånt er verre for oss foreldre enn det er for barna. For dem kan det være nok om man forklarer at alle dyr dør en gang, og at nå var dette dyret så gammelt/sykt, what ever, at det døde. Hamstere lever i 2-4 år, og det visste hun kanskje fra før? antagelig blir hun veldig lei seg, men det er dette som er levealderen, og har dere vært klare på det fra starten vil hun nok godta det ganske greit.

Vi har hatt flere dyr, et par av dem har vi vært nødt til å ta med til veterinær for avliving, og det at datteren vår vært med på. Første gangen var hun bare fem år. Hun har vært veldig lei seg, men hun har fått et veldig sunt forhold til liv og død når det gjelder dyr.<br /><br /> Anonym poster: 27dbee6aa3c2edd00cd7c40008f8de57

• Liker 1
Skrevet

Den beste måten er vel bare å være helt ærlig, samtidig som man prøver å fortelle det på en mild måte?

Man kan jo snakke om at hamsteren var jo gammel, og da er det sånt som skjer. Og at det er fint at den slapp å bli syk før den døde, og at den har hatt et langt og fint hamsterliv. Samt at når man har fått sørget litt så er det veldig fint å tenke tilbake på de koselige minnene.

Skulle tro at det går bra. Nå vet ikke jeg hvor knyttet barnet var til hamsteren, men de fleste blir veldig lei seg når kjæledyret dør. Heldigvis er det ikke skadelig å sørge, heller ikke for barn :)

• Liker 2
Skrevet

Vent til imorgen, og fortell henne det på en fin måte... Barn skjønner mere enn vi tror og de er også ofte mye mere realistiske enn man skulle tro. Det blir kjempetrist der og da, men det kommer til å gå over...

Gjest Stronger
Skrevet

Hamsteren til niesene mine døde for en stund siden, da vi kom på besøk den kvelden sto alle tre og gråt i kor. De la hamsteren i en liten eske med bomull og begravet den i hagen, så fikk alle tre legge hver sin tegning ned i graven med hamsteren :) De er to på 8 og ei på 4.. God ide å markere med det på den måten! Husker selv jeg begravet rotta mi når jeg var liten, hadde aldri gått med på å kaste ham i søpla! ;-)

Skrevet

Hun er heldigvis klar over levealderen, og at hun eide en gammel dame! Vi startet å snakke om det i mars når hun passerte 2 år, så akkurat det har vi kontroll på.

Og hun var veldig knyttet til den lille krabaten, så jeg tror nok det er litt krise ja. Ungen har grått over døde fisker også, og de har hun aldri fått kose med som hun har med hamsteren.

Jaja, det tomme buret og det døde dyret skal hjem i morgen, så får vi lage en liten grav og la henne få bearbeide møtet med døden på den måten.

Takk for nyttige tilbakemeldinger alle sammen!

Gjest janne89
Skrevet

Tror du dette selv? At katten er i himmelen og passer på dere? Hvis ikke, syns du det passer å lyve til ungen deres for at hun skal være mindre lei seg?

Til ts; jeg ville fortalt det i kveld. Men tror ikke det vil gjøre all verdens forskjell om du venter til i morgen. Vil anbefale å være så saklig og informativ som mulig, og selvfølgelig trøste henne.

Hun blir oppdratt i den kristene tro selv om ikke vi er 100% kristene. og hun tar en trøst i det.Og hvordan vet du hva som skjer etter døden så du kan jo ikke kalle det og lyve til de!

Skrevet

Da har hun fått den triste nyheten, det var selvfølgelig vondt, men ikke verre enn at hun roet seg ganske raskt. Jeg gråt litt selv og, man blir jo glad i de små krabatene som man har i hus!

Det gikk i allefall bra!

• Liker 1
Skrevet

Da har hun fått den triste nyheten, det var selvfølgelig vondt, men ikke verre enn at hun roet seg ganske raskt. Jeg gråt litt selv og, man blir jo glad i de små krabatene som man har i hus!

Det gikk i allefall bra!

Godt å høre at det gikk greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...