Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter sånn med å finne ut av hva jeg skal jobbe med. Jeg må omskoleres og kan ikke velge alt jeg hadde hatt lyst til. Jeg bør velge et yrke med litt mere sitting enn det har hatt før. Har tenkt litt på at helsesekretær kunne jeg tenkt meg. Men jeg vet ikke om jeg har så lyst og ta for mye blodprøver, og ellers det praktiske som en helsesekretær på legesenter gjør. (Dette fordi jeg ser på meg selv som litt sjenert og stille person) Men jeg er veldig imøtekommende, hyggelig og blid. Men mer det adminastrative tror jeg at jeg hadde likt. Noen som jobber på sykehus som dette som kan fortelle litt om jobben sin? Hvilke arbeids oppgaver har dere? Har dere alltid noe å gjøre? Hvilken utdannelse har dere? Kunne dere tenke dere å jobbe der for alltid? Har kikket litt på jobbannonser og har vel fått inntrykk av at det er lurt å utdanne seg helsesekretær? Ellers har de treider fagskole med medisinsk sekretær her hvor jeg bor. Og jeg kan kanskje få praksisplass gjennom nav der, men stiller kanskje ikke så sterkt når en ikke har utdannelse rettet mot det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg gjør. :) Jobben min på poliklinikken består i å holde orden på ventelister og dagsprogram for legene, sette opp timer, telefon og pasientkontakt i luke og andre generelle oppgaver. Jeg trives i jobben min, men jeg savner lab. jobbing veldig. Det er den delen av jobben jeg syntes er mest interessant og utfordrende, og kommer nok til å begynne på legekontor om muligheten byr seg. Som regel er det nok å gjøre, men nå på sommeren er det ferre leger og dermed mindre jobb for meg. Da kan det til tider bli litt kjedelig å sitte der. Om jeg var deg ville jeg tatt utdannelsen slik at du får autorisasjon. Som regel står man sterkere da både i forhold til jobb og lønn.

Hmmmm. Har jeg svart deg på noe lignende før? Går litt i surr :fnise:

Endret av Bonito
Skrevet

Jeg gjør. :) Jobben min på poliklinikken består i å holde orden på ventelister og dagsprogram for legene, sette opp timer, telefon og pasientkontakt i luke og andre generelle oppgaver. Jeg trives i jobben min, men jeg savner lab. jobbing veldig. Det er den delen av jobben jeg syntes er mest interessant og utfordrende, og kommer nok til å begynne på legekontor om muligheten byr seg. Som regel er det nok å gjøre, men nå på sommeren er det ferre leger og dermed mindre jobb for meg. Da kan det til tider bli litt kjedelig å sitte der. Om jeg var deg ville jeg tatt utdannelsen slik at du får autorisasjon. Som regel står man sterkere da både i forhold til jobb og lønn.

Hmmmm. Har jeg svart deg på noe lignende før? Går litt i surr :fnise:

Heia! Ja stemmer du svarte meg i en annen tråd også, men det er helt topp med svar.

Ok, men bra at det er helst bare sommeren det kan bli lite og gjøre og kjedelig.

Ok da er det vel det lureste å ta helsesekretær veien vil jeg tro siden treider fagskole er bare på et halvt år på fulltid. Det føles bare litt rart siden jeg vet ikke helt om jeg er så interresert i alle helsesekretær oppgavene. Men kanskje syns jeg dette er gøy om jeg hadde prøvd det litt i praksis. Jeg snakket forresten med ei som er helsesekretær på legesenter her jeg bor og hun sa det var ikke så vanskelig å få jobb der. Men en måtte nok først begynne som vikar sa hun. Litt synn jeg ikke får tid til å prøve faget litt i praksis før skolene starter opp nå veldig snart.. Huff er litt frustrende og ikke helt vite hva en skal bli.... ;)

Skrevet

Hehe. Ja jeg vet, det er frustrerende. Men du har ikke tenkt på advokatsekretær da? Siden du ikke er så interessert i lab. mener jeg. Vil tro det er mye mer administrativt der.

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å jobbe på poliklinikk eller på sykehus uten utdannelse, så jeg ville forsøkt å jobbe litt før jeg tok en unødvendig utdannelse. Hvis du uansett ikke vil jobbe et sted der man tar blodprøver og gjør medisinske ting, er det ikke noen vits. Jeg gjorde alt med pasientregistrering/administrativt arbeid/journalskriving/legetelefoner etter videregående.

Anonym poster: 99a035a4424c056bb383a0a908c2281a

Skrevet

Hva tror dere om denne utdannelsen: http://www.treider.no/helse/medisinsk-sekretaer/

Hvis jeg hadde fått den som omskolering gjennom nav føler jeg den er mer rettet mot sykehusjobbing enn helsesekretær, og det er vel bedre enn ingenting.

Flere som jobber på poliklinikk og kan fortelle om hvordan det er? Så blir jeg veldig glad :)

Skrevet

Hehe. Ja jeg vet, det er frustrerende. Men du har ikke tenkt på advokatsekretær da? Siden du ikke er så interessert i lab. mener jeg. Vil tro det er mye mer administrativt der.

Takk for forslag :) Men var ikke mange jobber som dette så det ut som på finn.no.

Skrevet (endret)

Det var jo dumt. Om du bestemmer deg for at du vil jobbe som helsesekretær, ville jeg personlig ikke tatt fagskolen på ett år. Da vil du bli lønnet som ufaglært på sykehus siden du ikke får autorisasjon. Med 10 års ansinitet som helsesekretær med autorisasjon er lønnen nå etter siste lønnsoppgjør 358 000. Og som ufaglært rundt 335 000 ett sted. Det utgjør jo en viss forskjell på lønna hver mnd. :) Det finnes også en etterutdanning når man er utdannet helsesekretær som heter helseadministrasjon, som er på fagskole nivå. Foreløpig er det ikke så mange steder i landet som tilbyr godkjent utdanning innen dette, men jeg krysser fingrene for at det kommer.

Endret av Bonito
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du TS?

Jeg skal begynne å studere medisinsk sekretær på Treider i Oslo til høsten :)

Anonym poster: 229ae154e8f5f3fda73b2a28fa1ebcdd

Skrevet

Jeg jobber også som helsesekretær på poliklinikk. Jeg sitter med ansvar for ventelister, timeoppsett for leger, setter opp dagkirurgi, tlf, skranke, post +++. Om du skulle bestemme deg for å jobbe som sekretær på sykehus så anbefaler jeg også å bli autorisert. Vi skal kanskje begynne å ta blodprøver på poliklinikken og da blir det er krav om at alle er autoriserte.

AnonymBruker
Skrevet

Det var jo dumt. Om du bestemmer deg for at du vil jobbe som helsesekretær, ville jeg personlig ikke tatt fagskolen på ett år. Da vil du bli lønnet som ufaglært på sykehus siden du ikke får autorisasjon. Med 10 års ansinitet som helsesekretær med autorisasjon er lønnen nå etter siste lønnsoppgjør 358 000. Og som ufaglært rundt 335 000 ett sted. Det utgjør jo en viss forskjell på lønna hver mnd. :) Det finnes også en etterutdanning når man er utdannet helsesekretær som heter helseadministrasjon, som er på fagskole nivå. Foreløpig er det ikke så mange steder i landet som tilbyr godkjent utdanning innen dette, men jeg krysser fingrene for at det kommer.

Dog verdt å merke seg at dette ikke alltid stemmer. Man må ikke automatisk ansettes og lønnes som helsesekretær selv om man har autorisasjon. Dette hender noen ganger når det er snakk om merkantile stillinger der man ikke yter helsehjelp (for eksempel poliklinikk, skrivestue o.l.). Hvis du jobber via et eksternt byrå (som innimellom kan være en grei måte å komme innenfor) kan (og ofte blir) du i tillegg lønnes hva som helst da dette er privat og ikke bundet av tariffer.

Anonym poster: f3bd3b375a7eb64ae73e6c607b936683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...