SuperEva Skrevet 5. august 2012 #1 Skrevet 5. august 2012 (endret) Jeg fant denne salgsfullmakten her: Er dette vanlig prakisis ved salg av felleseiendom? Jeg ser flere problemer med dette. For det første tolker jeg fullmakten dithen at fulllmaktshaver har den juridiske retten til hele salgssummen. Videre så åpner vel dette for at fullmaktshaver kan gjøre disposisjoner, kanskje for penger under bordet, som ikke er i de andre eiernes interesse? I de tilfeller der felleseiendommen er satt sammen av ulike deler så bør vel den prosentvise andelen, evt. faste beløp for visse deler, klargjøres før selve salget? Endret 6. august 2012 av SuperEva
-hild Skrevet 5. august 2012 #2 Skrevet 5. august 2012 Jeg har ingen kommentarer til selve fullmakten, men til at du har lenket til fullt fødsels og personnummer til navngitte personer.. Anbefaler det å skadde det, og scanne på nytt!
-hild Skrevet 5. august 2012 #3 Skrevet 5. august 2012 Jeg har ingen kommentarer til selve fullmakten, men til at du har lenket til fullt fødsels og personnummer til navngitte personer.. Anbefaler det å skadde det, og scanne på nytt!
Rødvinspiken Skrevet 5. august 2012 #4 Skrevet 5. august 2012 (endret) Enig med -hild i at du må endre på fullmakten du har linket. Ikke bra å legge ut slik personlig informasjon. Salgsfullmakten du har linket til er en ganske så standard fullmakt når det gjelder eiendomsoverdragelser via eiendomsmegler. Når det gjelder oppgjøret så kan du stryke ut siste delen hvor det står "samt rett til å motta fullt oppgjør". Grunnen til at det står slik det står er ikke fordi fullmaktshaver har rett til oppgjøret, men fordi det er enklere for megler å sette hele oppgjøret inn på en konto, og så må fullmaktshaver da fordele videre til øvrige eiere. Fullmakten gjelder altså rett til å motta (men ikke beholde) hele oppgjøret. Men som sagt så kan dere bare stryke dette punktet. Da fører megler til alle eierene i henhold til eiebrøk. En annen ting dere må vurdere er om retten til å aksepere bud. Det er veldig greit for megler å forholde seg til en person i budprosessen, men dere andre selgere bør være trygge på at fullmaktshaver ikke aksepterer bud langt under hva dere er villige til å selge for. Punktet som omhandler panterett gjelder for at megler skal kunne tinglyse en sikringsobligasjon i forbindelse med salget. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal prissette enkeltdeler av eiendommen så lenge de selges samlet. Edit: Linket salgsfullmakt er forøvrig ikke gyldig da den ikke er bevitnet av to personer. Endret 5. august 2012 av Rødvinspiken
SuperEva Skrevet 6. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2012 Jeg har ingen kommentarer til selve fullmakten, men til at du har lenket til fullt fødsels og personnummer til navngitte personer.. Anbefaler det å skadde det, og scanne på nytt! Takk for den påpeknigen. Jeg fant faktisk denne salgsfullmakten på Internett og tok det for gitt at den var et eksempel på en fullmakt, komplett med fiktive personer o.s.v.. Borettslagsnavnet hørtes også litt oppdiktet ut. Skremmende at noen kan legge ut slikt om andre.
SuperEva Skrevet 6. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2012 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal prissette enkeltdeler av eiendommen så lenge de selges samlet. Edit: Linket salgsfullmakt er forøvrig ikke gyldig da den ikke er bevitnet av to personer. Dette er faktisk relevant hvis eiendommen er satt sammen av ULIKE deler. Sett at jeg eiier en tomt uten hus. Ved siden av eier du en tomt med hus. De tomtene selges sammen. Eierbrøkene for begge enkelteiendommene er klare, henholdsvis 1 for meg og en 1 for deg. Når dette så skal selges som en eiendom så bør vel eierbrøken settes på nytt for hele? Hvotrdan er det vanlig å gjøre dette når to eiendommer solgt som som en eiendom kan være mer verdt enn summen av de to enkelteiendommer? Ellers takk for godt og informativt svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå