Gå til innhold

Hva er "nips"?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er veldig glad i det jeg velger å kalle pynteting. Vi har kunstglass, noe keramikk og nøye utvalgte gjenstander som er plassert i forhold til hverandre på benker og hyller. Noe har vi fått, noe har vi kjøpt selv. Har egentlig en ganske "ren" stil, og liker å flytte rundt på disse tingene slik at jeg mener de tar seg godt ut og passer til omgivelsene. Alle opplever vi vel å få ting vi ikke synes passer inn eller vi ikke liker, og jeg innrømmer at jeg har mye stuet vekk i skuffer og skap av ting jeg ikke vil ha fremme. Og av samme årsak er det veldig vanskelig å kjøpe ting i gave til noen man ikke kjenner godt.

Kom så i diskusjon om det negativt ladede ordet "nips", men hva er egentlig "nips"? Hvor går skillet mellom mine små "kunstverk" og nipsen? Er det bare smak som gjelder, er det pris, er det hvor det er kjøpt eller forholdet man har til tingen??

Hadde vært artig å høre andres mening om dette!

Hilsen en samler!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I ordboken er nips definert som "små og (mer eller mindre) verdiløse pyntegjenstander". Og jeg er egentlig enig, det er prisen (og størrelsen) som bestemmer om det er nips eller ikke. At det har affeksjonsverdi for enkeltpersoner har jo egentlig ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv relativt dyre, og hver for seg fine, "smågjenstander" blir nips (alias rot) for meg om det er for mange av dem. Hater å tørke støv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i betydningen a v ordet nips. Jeg mener at nips er de tingene - helst nokså små - som ikke har noen som helst nytteverdi utover det å ta seg ut. Pynteting, punktum.

For meg er det nips uavhengig av om det er kostbart eller ikke. At nips er blitt et negativt ladet ord tror jeg er utelukkende fordi tingene ikke har noen nyttverdi. En serie pene pastakrukker eller en dekorativ appelsinsqueezer er ikke nips - de har nytteverdi utover å ta seg bra ut. Man kan velge å kalle det kunst, detaljer er jo for tiden populært, for meg er nips bare nips. Jeg har fjernet mer eller mindre alt nips fra mitt hjem de senere år, synes bare de samler støv og forstyrrer synsinntrykket. Det er rotete nok som det er her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Birgitte

for meg har verdi osv lite med saken å gjøre

ting som står på hyller, bord osv og som ikke er nyttegjenstander, faller for min del i kategorien "nips"

bilder ol som henger på veggen er ikke nips.. etter min definisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min definisjon: Nips er de utemmede pyntetingene. De tingene som er plassert innimellom, foran og bak - overalt. Nips er de tingene som ikke har en historie, ikke har en vakker form, ikke er verdifull på noen måte. Litt upersonlige pynteting f.eks hvite porselensfigurer med gullkanter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

For meg er nips en slags pynteting som kun andre har, og som jeg ikke liker. De pyntetingene jeg selv har, er selvsagt ikke nips JOKE

Jeg tror det meste allerede er sagt her: nips er pynteting uten annen verdi enn å ta seg ut. Jeg tror faktisk at jeg ikke selv har noen slike, unntatt etpar bilder på veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...