AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #1 Del Skrevet 5. august 2012 Hokatten på 7år har ikke spist på 10 dager.... Eller, hun har "smakt" på litt mat, men det er bare så vidt et sleik, og så er hun ferdig.. Har dog spist et par insekter men.... Hun har gått mye ned i vekt, føles nesten som luft i forhold til før (Hun er/var en stor "kraftig" katt) Men hun er like rak og smidig som før, maler, leker, sover og går ut på tur. Virker som alt er tipptopp bortsett fra at hun ikke spiser, og som da gjør at hun er blitt lettere. Skal til dyrlegen imorgen formiddag. Noen som har vært borti lignenede og vet hva det kan være? Bør jeg forberede meg på det verste imorgen? Anonym poster: 3096ca9b8030829f1a28e977f7a3b844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #2 Del Skrevet 5. august 2012 Må legge til at hun har fått alt mulig av forskjellig mat, men ingenting frister mer enn at hun slikker på det i 1 sekund...... Tenner? Parasitt? Kreft? Håper på svar. ts Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 5. august 2012 #3 Del Skrevet 5. august 2012 Orm, tannpine, spist noe som sitter fast i systemet et sted, forstoppelse, alderdom, matlei, blir foret av naboen, listen er lang. Du vil få bedre svar hos vetrinæren i morgen, be dem om å ta alle mulige tester om du har råd til å tenke "ingen pris er for høy for pusen min". Lykke til! Jeg heier på at pusen bare er matlei. Du kan evt prøve å se om du får i henne litt tunfiskvann fra boks. Det inneholder litt salt og næringstoffer slik at pus ikke plutselig kollapser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 5. august 2012 #4 Del Skrevet 5. august 2012 Hvordan er de andre funksjonen hennes ? Drikker hun ? Drikker hun mer enn hun gjorde før ? Hvordan er det med toalettrutinene hennes nå ? Det kan være mye rart..... alt fra sykdom i munn og tenner til noe som har satt seg fast i mave/tarm, svulst eller kronisk sykdom. Det bidrar ikke så mye å spekulere i hva det kan være tror jeg..... det eneste det vil gjøre er å sette deg i en ganske så oppskjørtet tilstand. Ønsker dere det aller beste hos vetrinæren i morgen. Du vet, det kan være noe enkelt som det er greit for vetrinæren å hjelpe med (typisk tann/tannkjøtt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #5 Del Skrevet 5. august 2012 Takker for svar Orm, tannpine, spist noe som sitter fast i systemet et sted, forstoppelse, alderdom, matlei, blir foret av naboen, listen er lang. Du vil få bedre svar hos vetrinæren i morgen, be dem om å ta alle mulige tester om du har råd til å tenke "ingen pris er for høy for pusen min". Lykke til! Jeg heier på at pusen bare er matlei. Du kan evt prøve å se om du får i henne litt tunfiskvann fra boks. Det inneholder litt salt og næringstoffer slik at pus ikke plutselig kollapser. Tenkte på orm, men alle katter jeg har hatt har reagert annerledes, og de har hvertfall spist NOE. Ikke at det trenger å ha noe å si, for alle kan nok reagere forskjellig.... Har prøvd tunfisk også, men det er samme spise-problemet.. Tviler sterkt på at naboene får i henne mat, og da burde hun ikke gått såpass ned i vekt.. Hvordan er de andre funksjonen hennes ? Drikker hun ? Drikker hun mer enn hun gjorde før ? Hvordan er det med toalettrutinene hennes nå ? Det kan være mye rart..... alt fra sykdom i munn og tenner til noe som har satt seg fast i mave/tarm, svulst eller kronisk sykdom. Det bidrar ikke så mye å spekulere i hva det kan være tror jeg..... det eneste det vil gjøre er å sette deg i en ganske så oppskjørtet tilstand. Ønsker dere det aller beste hos vetrinæren i morgen. Du vet, det kan være noe enkelt som det er greit for vetrinæren å hjelpe med (typisk tann/tannkjøtt) Hun virker både frisk og rask utad, akkurat som alt er helt normalt.. Er vel bare mat og drikke og vekt man merker det er noe galt på.. Har egentlig aldri sett henne drikke noe særlig noen gang, men nå er det ikke i det hele tatt... Do-rutinene er som vanlig, skjer oftest ute om sommeren, så har ikke lagt merke til noe annerledes der heller.. Bortsett fra en ting kom jeg på nå. En dag forrige uke luktet hun litt rart og sterkt i baken, og det var akkurat som om en hankatt har "tømt" seg godt på henne, men det er forsvunnet og var bare den ene kvelden. Jeg vet at man ikke kommer noen vei av å sitte å spekulere, men det er veldig vanskelig å måtte vente til imorgen uten å tenke det ene eller andre. På en måte tror jeg at det er noe som kan fikses, på en annen måte er det kanskje best å frykte det verste? .......... ts Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 5. august 2012 #6 Del Skrevet 5. august 2012 Beklager at jeg blir litt skarp her nå..... Katter er meget følsomme for tap av b-vitaminer, og bør tvangsfores etter bare 3 dagers faste. 10 dager er såpass lenge at leveren er i fare for å bli ganske så påkjent. Har hun ikke drukket på 10 dager så bør du gi henne væske via en sprøyte uten kanyle (og det burde funnet sted fra dag 2....) Desverre er det mye mer enn bare vann hun trenger, og intravenøs elektrolytt-tilførsel ville sannsynligvis vært det beste. Men får du ikke i henne noe annet enn vann så gi nå iallefall det. Lunkent vann. Litt og litt. Mos gjerne opp bløtfor med lunket vann og gi henne det med sprøytren. Sjekk samtidig inne i munnen hennes hvordan det ser ut der. Tannkjøttet skal være lyst rosa, også ned/opp på tannhalsene. Ja, jeg vet at det ikke er spesielt enkelt å holde oversikt over hva en ute-/inne-/ute.katt spiser og drikekr i løpet av et døgn, men alikevel..... Jeg vil ikke spekulere, jeg vil bare sterkt anmode om at skjer det en gang til så ikke vent i 10 dager før du skaffer vetrinær til henne. Dette kan bli dyrt, - det er best å være forberedt på akkurat det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #7 Del Skrevet 5. august 2012 Beklager at jeg blir litt skarp her nå..... Katter er meget følsomme for tap av b-vitaminer, og bør tvangsfores etter bare 3 dagers faste. 10 dager er såpass lenge at leveren er i fare for å bli ganske så påkjent. Har hun ikke drukket på 10 dager så bør du gi henne væske via en sprøyte uten kanyle (og det burde funnet sted fra dag 2....) Desverre er det mye mer enn bare vann hun trenger, og intravenøs elektrolytt-tilførsel ville sannsynligvis vært det beste. Men får du ikke i henne noe annet enn vann så gi nå iallefall det. Lunkent vann. Litt og litt. Mos gjerne opp bløtfor med lunket vann og gi henne det med sprøytren. Sjekk samtidig inne i munnen hennes hvordan det ser ut der. Tannkjøttet skal være lyst rosa, også ned/opp på tannhalsene. Ja, jeg vet at det ikke er spesielt enkelt å holde oversikt over hva en ute-/inne-/ute.katt spiser og drikekr i løpet av et døgn, men alikevel..... Jeg vil ikke spekulere, jeg vil bare sterkt anmode om at skjer det en gang til så ikke vent i 10 dager før du skaffer vetrinær til henne. Dette kan bli dyrt, - det er best å være forberedt på akkurat det. Nei, jeg synes ikke du er skarp mot meg nå Jeg bare vet at hun ikke vanligvis drikker inne, hun liker bedre å drikke i vannpytter osv. Og hun er ikke slapp i det hele tatt, så noe må hun ha fått i seg. Om så bare insekter og vann ute..... . Nei, nå er det slik at jeg nesten ikke kan vente med å komme til dyrlegen, for vil jo selvsagt vite hva dette er for noe. Men jeg har tenkt litt på det dere har svart meg, og det kan jo være noe nesten "bagatell", så jeg håper håper håper dyrlegen finner ut fort hva det er ts Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 5. august 2012 #8 Del Skrevet 5. august 2012 Desverre er det mye mer enn bare vann hun trenger, og intravenøs elektrolytt-tilførsel ville sannsynligvis vært det beste. Det er mange som har et lite 'akutt-medisinskap' til katten, med sårrens, smertestillende, flåttfjerner o.s.v, og det er kjempebra. Men færre har noe i bakhånd hvis katten får spise/drikkenekt av en eller annen grunn. Kattekroppen tåler ekstremt dårlig å gå uten væske og mat. Et par dager er nok til at det begynner å tære kraftig på indre organer. Selv har jeg alltid liggende noen poser elektrolytterstatning i pulverform fra apoteket. Dette holder seg i 'evigheter' og er billig. Det blandes med vann gis oralt med sprøyte. Likedan har jeg alltid noen bokser AD fra Hills stående. Det er en myk pasta som er svært energirik og de fleste katter elsker den! Blandes i litt lunkent vann og den glir lett gjennom sprøyta. Anbefalingen er herved sendt videre. At katten slutter å spise kan være alt mellom himmel og jord TS, og det er meningsløst å spekulere i hva det er, iallefall så lenge den ikke har andre klare symptomer. Håper den får en grundig sjekk og at de finner ut hva det er. Lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Lady Skrevet 7. august 2012 #9 Del Skrevet 7. august 2012 Hvordan går det med katten, TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #10 Del Skrevet 9. august 2012 Oppdatering Hun var hos dyrlegen, de fant ingen feil på henne. De dopet henne ned for å ta en siste sjekk og evt røntgen. Pusen spydde da opp en god mengde hår og gress osv osv. Og nå spiser hun :) :) Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 10. august 2012 #11 Del Skrevet 10. august 2012 Se der, det var en hårball som ikke ville opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #12 Del Skrevet 14. august 2012 Oppdatering.. Det var nok verre enn som så.. Da bedøvelsen sluttet å virke, da ble pusen myyyyye verre enn hun noen gang har vært før. Sluttet å spise igjen, skrek og jamret seg, gjemte seg ute, klarte så vidt å bevege seg, og sank sammen på en måte. Det ble faktisk så ille at katten ble hastet inn på legevakten, og man trodde hun skulle dø. Eller, man var vel mer sikker på at det var slutt... Hun ble operert i tarmen etter at de fant en DIGER klump via røntgen. Det var enten et fremmedlegeme, eller en svulst, og de måtte åpne henne opp for å finne ut hva det var. Om det var svulst ville det da være best å avlive henne.... Heldigvis, så viste det seg å være 3 svære hårballer, og de opererte dem ut. Nå er katten hjemme igjen, innsvøpt i en bandasje som dekker hele kroppen, og hun må fores hver time med en teskje mat. Hun må gå på antibiotika i 10 dager, samt annen medisin. Det er fortsatt uvisst om katten overlever (men jeg tror det går veldig bra), og det er kritisk, samt at hun må ha oppsyn hele døgnet. Ikveld skal hun på observasjon hos dyrlegen. Foreløpig går det hvertfall riktig vei, tror jeg. ts Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 14. august 2012 #13 Del Skrevet 14. august 2012 Uffe Håper det går fint med pelsballen din nå. Hårballer er åpenbart ikke noe å spøke med når hun ikke har fått dem hverken opp eller ned. På den gode siden har du nå en indikator på hva du bør gjøre hvis hun gjør akkurat det samme en gang seinere. Slutter hun å spise, bærer det rett til vetrinæren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Lady Skrevet 15. august 2012 #14 Del Skrevet 15. august 2012 Huff, det var leit å høre at tilstanden forverret seg. Krysser det jeg har for pusen din. Hun er i de beste hender nå, så det ordner seg nok Masse god bedring til pus! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #15 Del Skrevet 15. august 2012 (Var godt å skrive her. Og kanskje det kan være til hjelp for andre om katten deres havner i samme situasjon) Enda en oppdatering... Dyrlegen i går gikk så som så. De fikk i henne et par doser med mat og vann. Så bare det hjem for å gjøre det samme. I tillegg burde pusen gå på do, da blæren var full. Men pusen var i zombie-tilstand og verken gikk på do eller spiste som hun burde.. Tom. teskjeer med mat er vanskelig å sprøyte inn gjennom en pipette... Idag var katten på ny obeservasjon hos dyrlegen. De tømte blæren hennes siden hun ikke klarer gjøre det selv, og katten skal være der til imorgen. De skal legge en slange ned til tarmen, slik at hun skal bli matet intravenøst.. Den beste nyheten var at tarmen har begynt å fungere litt. Konklusjonen forløpig er at katten MÅ begynne å spise selv, og gå på do selv (at tarmen begynner å fungere optimalt osv), visst ikke så er det over og ut... Det er egentlig opp til katten nå.. Og selvsagt hjelpen hun får, men alt må begynne og fungere i løpet av meget kort tid... Hun skal hentes imorgen. Håper selvsagt på positiv forandring. Og er livredd for telefon om at hun ikke har klart seg....... Takk fog god bedring dere ts Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 16. august 2012 #16 Del Skrevet 16. august 2012 Krysser alle fingre og poter her i huset for at det går seg til! Det jeg anbefaler deg å gjøre i morgen er følgende: Gå på apoteket og kjøp en sprøyte på 5 ml. uten spiss, samt elektrolytterstatning i pulverform som skal blandes ut i vann. Når du er hos veterinæren så ber du om å få kjøpe en boks AD fra Hills (er det en veterinær med rimelig bra utvalg så skal de ha det liggende). Bland ut elektrolytterstatningen som beskrevet på posen, ta AD i en liten skål og hell i noen dråper elektrolytterstatning. Rør godt med en gaffel el.lign. Dra det opp i sprøyta. Sett deg på huk bak pus mens du lener deg framover og lirker sprøyte'spissen' inn på siden av munnen dens og sprøyt sakte inn. Forhåpentligvis vil hun også slikke litt i seg selv, for dette er gode saker! Gi en slik sprøyte sakte av gangen, og gjenta etter 1,5 timer. Ikke gi opp for fort. Det er flere ting som gjør at det er vanskelig for pus å ta til seg føde nå. Smerter i såret, bedøvelse som ikke er 100% ute av systemet, stress, samt at det er lenge siden sist hun har spist skikkelig selv. Den metoden jeg har beskrevet over hjelper pus til å få 'trua' på mat igjen, og får hun først kjenne den gode smaken og får følingen med å 'spise' igjen, er det godt håp om spontan bedring! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 16. august 2012 #17 Del Skrevet 16. august 2012 Dette er langt i fra det samme, men da min Pus3 ble operert i magen i fjor etter mistanke om hårball(var ikke det)så tok det mange dager før hun spiste på egenhånd. Dyrlegen vår sa at traumet med magevondt og påfølgende operasjon gjorde henne rett og slett redd for å spise. Så vi gjorde som Aurora foreslår over her, og passet på å sette frem hennes favoritter, og etter noen dager spiste hun på egenhånd. Men det tok lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #18 Del Skrevet 28. august 2012 Oppdatering....... Hun klarte seg etter forrige oppdatering. Hun kom hjem, og fikk hele antibiotikakuren på 10 dager, samt annen medisin. Hun gikk på do og gjorde begge deler selv etter en uke, men fortsatt på tvangsforing (lang historie kort) Igår skulle hun til dyrlegen å ta ut stingene. De oppdaget at hun hadde blodmangel, og tok ny røntgen. Hun måtte åpnes opp igjen fordi tarmen hadde lekket, og de måtte operere ut milten. Operasjonen gikk bra. Men hun sovnet inn i natt i buret sitt............ :tristbla: :tristbla: :tristbla: ts Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #19 Del Skrevet 28. august 2012 og tusen takk alle dere som var positive sammen med oss, ga råd og sendte gode tanker :hjerte: ts Anonym poster: 3c627378cb8345be78b0260d31ffbd5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. august 2012 #20 Del Skrevet 28. august 2012 Å, så trist! Eneste lille trøsten er at hun døde hjemme hos deg, og at du vet (mer eller mindre) hvorfor. Det er ikke noe greit når dyrene våre dør eller forsvinner - en god hekse til deg, ts. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå