Gå til innhold

Telefon og pc vaner

Anbefalte innlegg

Gjest Spørrende....
Skrevet

Hei

Vi har en stor diskusjon hjemme ang telefo og bruk av pc. Jeg er av den formening om at det er vanlig høflighet å legge fra seg telefon og pc iallefall i gitte situasjoner.

Er blitt så irritert på at man skal være så tilgjengelig til enhver tiden. Er det hygienisk og høflig å sitte på iphone når man sitter å spiser? Er det hygienisk å sitte m pc eller iphone når man er på do? Og sist men ikke minst blir jeg irritert over mannen min som har telefon på soverommet når vi skal legge oss. Ikke så rent sjelden jeg opplever at det tikker inn melding idet jeg skal til å sovne, og da er der frem med telefonen i rekordfart for å sjekke. Lyset på telefon går av og på som ei diskokule. Har også opplevd å bli vekt midt på natta av at det tikker inn meldinger.

Jeg bruker å ha som hovedregel at etter kl 22 så forstyrrer man ikke andre med hverken telefon eller sms.

Mitt "problem" er at min manns (u)vaner smitter over på barna. Synes at barnas siverom skal være fritt for tekniske dubeditter når de skal legge seg for å sove. Mener dette er forstyrrende for barnas søvn.

Er det vanlig at pc og telefon skal følge oss som en annen pacemaker? Er det sunt at man skal være så avhengig og tilgjengelig av nett og telefon enhver tid?

Tilbakemelding mottas med takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Man trenger aldeles ikke være tilgjengelig hele tiden. At man kan måtte ta telefonen av og til selv om man spiser, kan jeg forstå hvis man venter en viktig telefon angående jobben. Likeledes at man av og til må ha telefonen på nattestider (type hvilende nattevakt).

Men bortsett fra det så kan den fint vente til man har spist ferdig. De fleste har vel en telefonsvarertjeneste i abonnementet og SMS må ikke besvares før man har tygget ferdig kjøttkakene.

Jeg er for øvrig veldig enig med deg i at man ikke ringer eller tekster unødig etter kl. 22 med mindre man VET den man prøver å kontakte er våken og tilgjengelig (vennegjeng på byen som har "mistet" noen i gjengen), og i helgene kan man fint styre seg til klokka blir ni om morgenen også.

Selv kopler jeg med hensikt ut telefonen når jeg går og legger meg, så får folk bare ringe så mye de gidder - hvis de gidder. Heldigvis er alle som kunne tenkes å ringe meg såpass oppegående at de rett og slett ikke ringer på håpløse tider av døgnet, så i realiteten er det "tulletelefoner" som siles vekk.

AnonymBruker
Skrevet

Ved arb.tidens slutt, så legges mobiler vekk. Ligger i en skuff. Vi har hustelefon for familie og venner.

Å ha med mobil pc på do? ved matbord? nei.

Det er en uvane. Slike folk får jo aldri fred. og det er ufred, så lenge en gidder å svare på sms,fb,mail osv

Jeg betviler at noen er så viktig at de må ha med mobil i sengen. Det er forstyrrende for dere begge to.

Om noen MÅ kontakte oss på natten, da regner jeg med at politiet ringer på døren.

unger blir ødelagt av duppedittverdenen vi lever i. De ssitter på pc,fikler me mobil,de spiller. ikke rart at helsen til unger er dårlige. De skulle vært ute å rørt seg

Jeg går litt sur,når jeg får besøk, og de har mobil som ringer. En ting at den ringer,men de MÅ ta den, for det er lenge sden de har snakket med tante "Ågot" eller hvem det måtte være

Har vi besøk, så slåes tv av. Syns det er uhøflig å være på besøk,og de slår på tv.

Pc blir også slått av. Nå har vi ikke pc i stuen,men om den står på i et annet rom.

Jeg er ikke så viktig at jeg må svare i tlf,pc når jeg har besøk

Nå er det vel in å ikke være tilgjengelig?

Ser på bussen....alle frem med mobil for å fortelle at nå er de på veg hjem.

Lag dere regler. Hold soverommet fri for duppeditter.

Unnskyld at jeg spør, men om du og gubben driver å har dere.....plutselig lyser og piper mobilen. Hva da?

Anonym poster: 26043be7b98a70a7ccf2e870ac4c23ad

Skrevet

Jeg er ikke så viktig at jeg må svare i tlf,pc når jeg har besøk

Anonym poster: 26043be7b98a70a7ccf2e870ac4c23ad

Jeg er faktisk også så ufin at jeg vanligvis ikke svarer telefonen på jobben dersom jeg har noen inne på kontoret og vi er midt i en diskusjon om noe jobbrelatert. Ser ingen grunn til at den som ringer skal være mer viktig enn den som faktisk har tatt bryet med å oppsøke meg. Er det viktig ringer de nok igjen.

I tilfeller der jeg mer eller mindre venter en samtale så svarer jeg selvsagt, men da unnskylder jeg meg også overfor den som jeg sitter og snakker med.

Gjest Spørrende....
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Jeg er 41, min mann 44 og barna 15, 12 og 10 år. Alder har vel egentlig ikke så mye å si. Det er generelt snakk om høflighet, renslighet, søvnkvalitet og stresset med å være tingjengelig 24/7.

Takker for tilbakemeldinger :-) Så er jeg ikke helt på jorde med mine betraktninger.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke helt enig med TS. Det er da ikke verre å ta med ipd e.l. på do enn et ukeblad.Vi har pc-skjerm (ikke TV) på soverommet. Vi tar begge med telefoner på soverommet fordi vi bruker dem som vekkerklokke. Vi er dog ikke plaget med at folk ringer eller sender sms til oss nattestid. Han leser gjerne nok på ipaden før han sovner. Jeg ser helst film eller sovner til lydbok. Mannen må nok av og til ta en telefon under middag og periodevis til og med når vi har besøk eller spiser. Dette pga jobb. Ellers tar vi telefonen når vi har besøk og sier at vi er opptatt og vil ringe tilbake senere. Jeg kan ikke huske at noen lot være å ta hustelefonen den gang man ikke hadde mobil. Nå har vi ikke hustelefon. siden vi ikke trenger det når vi har mobil. Ergo blir de ikke lagt i noen skuff.

Å fikle unødvendig med mobilen når man er på besøk eller har besøk, eller spiser er stort sett en uting. Jeg kan godt skjønne at man vil ha barns soverom fritt for duppedingser når de skal sove. Er nok mange som sliter med søvn pga at de ikke klarer å legge fra seg ting.

Endret av LukaFrost
Skrevet

Mange må da være tilgjengelige selv etter leggetid. Min mann jobber som megler, og får børsoppdateringer hele kvelden, da børsen stenger på forskjellige tidpunkter i hele verden. Andre yrker hvor du har kunder på andre kontinenter må du jo også være tilgjengelig om natten, dersom noe viktig skulle skje. Ellers er jeg enig i at ihvertfall ved matbordet legger man vekk telefonen. Og, barna sover også på rom uten pc/ipads etc..

Det finnes sikkert maaange andre yrkesgrupper som må være on call hele døgnet i tillegg til disse.

Gjest Modig mor
Skrevet

Før i tiden spratt de fleste opp for å ta fasttelefonen når den ringte, uansett om det var midt i middagen, for det kunne jo være noe viktig - og hvis man ikke rakk telefonen, var det umulig å vite hvem som hadde prøvd å få kontakt. Nå er det helt unødvendig, for man ser hvem som har ringt, og kan ringe tilbake etter middag eller sende en melding. Jeg synes absolutt ikke det er greit å fikle med telefonen ved bordet, enten man har besøk, er på besøk eller bare spiser sammen med familien. Barnerommene bør etter min mening også være nettfri sone nattestid, men om en voksen vil lese nettaviser på senga, får bli hans eller hennes sak (selv vil jeg ikke, men meg om det).

Gjest pelikanen
Skrevet

Jeg er ikke helt enig med TS. Det er da ikke verre å ta med ipd e.l. på do enn et ukeblad.Vi har pc-skjerm (ikke TV) på soverommet. Vi tar begge med telefoner på soverommet fordi vi bruker dem som vekkerklokke. Vi er dog ikke plaget med at folk ringer eller sender sms til oss nattestid. Han leser gjerne nok på ipaden før han sovner. Jeg ser helst film eller sovner til lydbok. Mannen må nok av og til ta en telefon under middag og periodevis til og med når vi har besøk eller spiser. Dette pga jobb. Ellers tar vi telefonen når vi har besøk og sier at vi er opptatt og vil ringe tilbake senere. Jeg kan ikke huske at noen lot være å ta hustelefonen den gang man ikke hadde mobil. Nå har vi ikke hustelefon. siden vi ikke trenger det når vi har mobil. Ergo blir de ikke lagt i noen skuff.

Å fikle unødvendig med mobilen når man er på besøk eller har besøk, eller spiser er stort sett en uting. Jeg kan godt skjønne at man vil ha barns soverom fritt for duppedingser når de skal sove. Er nok mange som sliter med søvn pga at de ikke klarer å legge fra seg ting.

Ukeblader på do? Hva gjør de der?

Syns det er en uting at folk ikke slår av mobilen. Om jeg er på besøk,har besøk, så står den på ydløs og de som ringer får en aut. beskjed om at jeg vil ringe tilbake senere.

Mange har grunner....soverom, besøk osvv,men tror de fleste har et skapt behov.

Selv de som sitter i en annen tidssone, vet hva klokken er i Norge.

Vi har gjort oss avhengi av å være tilgjengelig,oppdatert hele tiden.

Hvor mye stress skaper ikke det til folk.

Hvem snakker ikke om å reise vekk, uten pc,mobil? blir det sånn at det blir vår neste luxusferie.

Reise vekk fra et skapt behov?

Folk tar med seg mobil,pc på hytten, til syden.

Traff noen i syden, hadde dratt med seg pc.....det var for å sjekke mail, sende epost.

Ikke var det jobb,men det var avhengiheten.

Før sendte man postkort, nå MÅ vi sende digitale bilder via pc til de hjemme, eller på faceb.

Sitter du på kafe, så ringer det snart på hvert et bord. De foretar samtale ved bordet.Da snakker jeg ikke om beskjeder eller folk som er på jobb.

Går du på resturant en kveld, så drasser folk med seg mobilen der også.

Hvor mange ganger har vi ikke sett og hørt: ja nå har vi komt på xxxx, sitter i baren og tar oss en drink. ....oppdatering.

Kan mn ikke avtale på forhånd..

Skrevet

Jeg har gjort til en vane og ikke være tilgjengelig på telefon det har til tider irritert alle rundt meg at jeg aldri svarer når de ringer. Telefonen ligger på kjøkkenet når jeg er hjemme og rekker jeg ikke å ta den nei så får det være med den samtalen. PCn står på datarommet og jeg kikker innom og slår den på hvis jeg får tid. Så har jeg lagt meg er jeg ikke tilgjengelig før neste dag. Telefon er fortsatt på lydløs på kjøkkenet.

Jeg forundrer meg over telefonvanene til enkelte. De er i telefonen i bilen, i butikken og gudene vet når jeg treffer dem, alltid med telefon på øret.

Må da være forferdelig slitsomt å ha det sånn tenker nå jeg...

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Mvh Sulosi, mod.

Skrevet

Ukeblader på do? Hva gjør de der?

Er ikke det åpenbart?

Folk tar med seg mobil,pc på hytten, til syden.

Traff noen i syden, hadde dratt med seg pc.....det var for å sjekke mail, sende epost.

Vi tar gjerne med oss pc (tidligere) eller ipad (nå) på ferie. Vi liker å ha kontakt med omverdenen. Da vi var på roadtrip hadde vi med oss iPad for å finne nye hoteller under vegs. Mannen laster ned bøker. Med iPad har han jo praktisk talt et helt bibliotek med seg.

La meg ta ett eksempel: Jeg vil shoppe, men han vil sitte på café. Da er det bare for han å sette seg med en bok og vente på at jeg blir ferdig med shoppingen. Så går vi videre sammen. iPad bruker vi mye som GPS og kart, både i bilen og til fots. Jeg kunne ikke tenkte meg å dra på ferie uten iPad.

Jeg ser ikke noe problem med at man har med seg tekniske duppedingser på ferie. Er det kanskje de som ikke er komfortable med å bruke disse i hverdagen som ikke ønsker de med på ferie?

Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med at man har med seg tekniske duppedingser på ferie.

Melder meg som (med)skyldig der. Har som regel med duppeditt på ferie. Telefonen er med og på innenlandsferie har jeg alltid hatt med laptopen nå i de senere år. På utenlandsferie har jeg ikke giddet, pga. redsel for å skade den eller få den stjålet. Men tenker nok iPad blir med på tur i år - også utenlands.

Når man reiser alene så er det greit "selskap" på hotellrommet, der det er gratis nettilgang. Og jeg er enig i det med å bruke iPad til ferielektyren. Mye lettere å drasse på enn 4-5 bøker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det åpenbart?

Vi tar gjerne med oss pc (tidligere) eller ipad (nå) på ferie. Vi liker å ha kontakt med omverdenen. Da vi var på roadtrip hadde vi med oss iPad for å finne nye hoteller under vegs. Mannen laster ned bøker. Med iPad har han jo praktisk talt et helt bibliotek med seg.

La meg ta ett eksempel: Jeg vil shoppe, men han vil sitte på café. Da er det bare for han å sette seg med en bok og vente på at jeg blir ferdig med shoppingen. Så går vi videre sammen. iPad bruker vi mye som GPS og kart, både i bilen og til fots. Jeg kunne ikke tenkte meg å dra på ferie uten iPad.

Jeg ser ikke noe problem med at man har med seg tekniske duppedingser på ferie. Er det kanskje de som ikke er komfortable med å bruke disse i hverdagen som ikke ønsker de med på ferie?

Komfortable? Jo da, men vi skiller mellom jobb og fritid.

Du skriver at det er åpenbart hvorfor ukeblader er på do. Er det så mye mas i tlf,pc at folk flykter på do for å sitte der.

Du har din fulle ret til å ta med deg all dritten på ferie,men gidder dere å kaste tid på dette. Det finnes internettkaffeer for slike ting. Det kan også begrense misbruket.

Opplevde i syden at folk tok med seg pc på uteresturant. De satt på hver sin side av bordet å så ned i en pc.

Skal ikke ferie være noe annerledes?

Ikke har ungene fått lov til å ha med mobil til syden, de gjør det heller ikke i "voksen" alder.

Hadde med meg mobil to g i syden, da var den innelåsst i safen. Hadde den med for jeg hadde søkt på ny jobb. Sjekka den annehverdag, helt til jeg fikk svar på mld.<br /><br /> Anonym poster: 26043be7b98a70a7ccf2e870ac4c23ad

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er det som får folk til å tro at vi andre er så intr. i ders feriemål,. Ser nok av de som oppdaterer på fb fra ferieturen. Idioter som forteller hele verden at de er på ferie

<br /><br /> Anonym poster: 26043be7b98a70a7ccf2e870ac4c23ad

Skrevet (endret)

Ingen mobiler ved matbordet her i alle fall. Ringer ikke til folk etter kl.22.00 og liker ikke å få telefoner etter den tid med mindre det er noe ekstremt spesielt.

Jeg skrur av mobilen når jeg legger meg og tar ikke mobil med på ferie.Samme for pc.

Noen folk har gjort seg selv så viktige at de tror de ikke kan skru av pc/mobil. Da har det gått litt langt synes jeg.

Synes også det er litt irriterendes om ikke respektøst,at gjester som kommer på besøk,sitter og taster /prater i mobilen.Ikke om viktige ting,men mer hei,går det bra,middag osv.. Æsj ..

En ting er om man må være tilgjengelig pga jobb (helsevesen,politi,brann osv) men vanlige folk i gata har vel ikke det behovet

Endret av Kårky
Skrevet

Her i huset har jeg med mobilen på sengekanten - i tillegg til vanlig vekkerklokke og som erstatning for bok. Hvilken rolle spiller det om man leser nettaviser/humorsider på sengekanten, eller Ibsens samlede?

Jeg er også vokst opp med ukeblader på do - men her går det mest i mobil. Når jeg er ferdig, havner mobilen i lomma før jeg er framme med toalettpapiret - og til opplysning er en gjennomsnittlig mobil uansett skitnere enn en gjennomsnittlig toalettring.

Mobil og nettbrett er selvfølgelig med på ferie - både som lesestoff, underholdning, kamera og ringeverktøy.

Har vi besøk eller er på besøk så svarer jeg telefonen og sier akkurat dét. Om den som ringer da har noe viktig å si så sier de det og så legger vi på.

Telefonen bor i min venstre lomme utenfor huset og på en hylle hjemme. Har jeg ikke lyst/tid til å svare, så klarer jeg faktisk å la være - til tross for at den skjelden er lengre unna enn en armlengdes avstand.

Og vet dere? Sånn trives jeg faktisk med å ha det!

Skrevet (endret)

Uff, jeg har kanskje dårlige telefon- og pcvaner jeg da? Er tilgjengelig 24/7, enten på Mac eller iPhone eller begge deler. Har en MacBook Air som jeg drar med meg OVER alt - på hytta, til venner, til syden til og med! (Brukte den bare som underholdning på flyet da). Iphonen min er også alltid ved min side..

Men jeg liker det sånn. Liker å alltid være tilgjengelig, hadde vært stresset om jeg ikke hadde hatt iPhonen. Hva om det er noe viktig? Så bedre å ta den med en gang for mye enn en gang for lite. Kjeder meg heller aldri, har alltid underholdning med meg!

Endret av vaniljeis
Skrevet

Komfortable? Jo da, men vi skiller mellom jobb og fritid.

Jeg er ikke avhengig av å legge vekk duppedingser for å skille mellom jobb og fritid. Hvilken side jeg står på av dørstokken på jobb avgjør det.

Du skriver at det er åpenbart hvorfor ukeblader er på do. Er det så mye mas i tlf,pc at folk flykter på do for å sitte der.

Det er vel mer det at man tidvis trenger litt tid for å trøkke ut av seg det man skal, så hvorfor ikke gjøre noe annet enn å glo i veggen samtidig... Dessuten trenger ikke mas nødvendig vis komme via en duppedings.

Du har din fulle ret til å ta med deg all dritten på ferie,men gidder dere å kaste tid på dette. Det finnes internettkaffeer for slike ting. Det kan også begrense misbruket.

Jeg tar ikke med med noe dritt på ferie. Hvis DU opplever pc og mobil som noe dritt trenger du å gjøre noen endringer i livet ditt. Du kan umulig trives i jobben din. Dessuten er det mye enklere å ta fram en duppedingser ved behov enn å måtte lete etter en internettcafé. Det enkleste er ofte det beste.

Ikke har ungene fått lov til å ha med mobil til syden, de gjør det heller ikke i "voksen" alder.

Hadde med meg mobil to g i syden, da var den innelåsst i safen. Hadde den med for jeg hadde søkt på ny jobb. Sjekka den annehverdag, helt til jeg fikk svar på mld.<br /><br /> Anonym poster: 26043be7b98a70a7ccf2e870ac4c23ad

Jeg skjønner at du ikke ser mobilens bruksområder utover å ringe og sende sms. Det er jo så mye enklere å finne hverandre igjen når man har mobil. Google Latitude har vært uvurderlig for oss på ferie. Vi er nemlig ikke limt sammen i hele ferien.

Vi har også hatt god bruk av Google Translate på steder der man ikke snakker stort engelsk. Og jeg hadde enkelte steder hatt problem med å bestille taxi når det ikke har vært telefonkiosk på stedet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...