Gjest Janus Skrevet 5. august 2012 #1 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg våknet lørdags morgen med veldig vondt i nesesvelget og følte meg lettere uvel. Ikke verre enn at jeg kokte meg en kaffe og tok meg en tur ut, men jeg ble egentlig verre utover dagen. I dag tidlig hadde jeg ikke vondt i nesesvelget, men har fortsatt tett nese og har nå begynt å hoste og får opp litt slim. Har også litt kroppsverk. Normal hadde ikke dette bekymret meg, men det minner om hendelseforløpet når jeg hadde lungebetennelse før forrige jul og det var en veldig langvarig affære hvor jeg fikk medisinering altfor sent og altfor svakt. Var ute av drift i en måned. Derfor er jeg superparanoid nå og trenger alle gode råd. Er det noe som faktisk fungerer for å bekjempe svineriet? Eller må naturen bare gå sin gang? Høye doser av C-vitamin blir inntatt med jevne mellomrom og jeg prøver å få i meg varm drikke, mye vann, næring og hører på Sissel Kyrkjebø. Fungerer for eksempel Kanjang? Brukte dette da jeg utviklet lungebetennelse, men den møtte sin overmann der. Har imidlertid kanskje følt at det har hatt en effekt ved tidligere forkjølelser. Evig takknemlig for tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 5. august 2012 #2 Del Skrevet 5. august 2012 Ta en paracet eller to, kanskje to siden du er mann og dermed antakelig større enn meg. Det går også an å kombinere med to paracet og en ibux, siden de virker på ulike måter og dermed ikke overbelaster levra. C-vitamin hjelper bare som forebyggende, dessverre, så det er ingen vits. Ellers kan jeg anbefale otrivin comp nesespray og halspastiller som lindrer halsvondtet. En god serie på skjermen eller et favorittmagasin er også god medisin. god bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuntzilla Skrevet 5. august 2012 #3 Del Skrevet 5. august 2012 Dette hjelper deg ikke nå, men mitt triks er å raide apotekene for alt som heter influensamedisin og smertestillende hver gang du er i utlandet. Lemsip, Strepsils, Night Nurse, hostetabletter, tabletter mot tett nese osv. Utover det å knaske eksotiske piller fra mitt velfylte hjemme-apotek så pleier jeg å lage meg en thai kylling curry/suppe e.l. og hive ekstremt mye chili, lime, ingefær og hvitløk i. Dette løsner godt opp alt slimet i luftveiene, og er man veldig tett så har man såpass dårlig smakssans at en supersterk overkrydret rett passer perfekt. Det kan ta knekken på en forkjølelse hvis du gjør det helt i startfasen. Vitenskapelig bevist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 5. august 2012 #4 Del Skrevet 5. august 2012 Ta en paracet eller to, kanskje to siden du er mann og dermed antakelig større enn meg. Det går også an å kombinere med to paracet og en ibux, siden de virker på ulike måter og dermed ikke overbelaster levra. C-vitamin hjelper bare som forebyggende, dessverre, så det er ingen vits. Ellers kan jeg anbefale otrivin comp nesespray og halspastiller som lindrer halsvondtet. En god serie på skjermen eller et favorittmagasin er også god medisin. god bedring! Tusen takk! Du er snill. Dette hjelper deg ikke nå, men mitt triks er å raide apotekene for alt som heter influensamedisin og smertestillende hver gang du er i utlandet. Lemsip, Strepsils, Night Nurse, hostetabletter, tabletter mot tett nese osv. Utover det å knaske eksotiske piller fra mitt velfylte hjemme-apotek så pleier jeg å lage meg en thai kylling curry/suppe e.l. og hive ekstremt mye chili, lime, ingefær og hvitløk i. Dette løsner godt opp alt slimet i luftveiene, og er man veldig tett så har man såpass dårlig smakssans at en supersterk overkrydret rett passer perfekt. Det kan ta knekken på en forkjølelse hvis du gjør det helt i startfasen. Vitenskapelig bevist Duly noted, ma`am. Thanks! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katthult Skrevet 5. august 2012 #5 Del Skrevet 5. august 2012 Så snart du merker tegn til forkjølelse; appelsinjuice, kyllingsuppe og ingefær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle123 Skrevet 5. august 2012 #6 Del Skrevet 5. august 2012 Honning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 5. august 2012 #7 Del Skrevet 5. august 2012 Søvn. Nok søvn og mer enn nok søvn. Føler du deg krank er det aller beste du kan gjøre å legge deg nedpå enten sofaen eller senga og ta noen timer på øyet. Kroppen blir fortere frisk når du sover nok under sykdom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuntzilla Skrevet 5. august 2012 #8 Del Skrevet 5. august 2012 Søvn. Nok søvn og mer enn nok søvn. Føler du deg krank er det aller beste du kan gjøre å legge deg nedpå enten sofaen eller senga og ta noen timer på øyet. Kroppen blir fortere frisk når du sover nok under sykdom. Ja, og nok væske! To elementære ting, men merkelig nok lett å glemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #9 Del Skrevet 5. august 2012 Forkjølelse er det ingen ren kur mot siden det er virus. Men paracet og ibux hjelper jo på feber. Ellers er mye søvn og mye væske hjelpsomt God bedring! Anonym poster: 40da1b539e964c6dae6dc2d8ae580e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 5. august 2012 #10 Del Skrevet 5. august 2012 Takker for gode råd, mine damer. Men hva er opplegget med denne kyllingsuppen? Den har jeg hørt før nemlig. Av min søster. Tok henne ikke helt på alvor, er jeg redd. Tilbake til sofaen. Snart leggetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuntzilla Skrevet 5. august 2012 #11 Del Skrevet 5. august 2012 Takker for gode råd, mine damer. Men hva er opplegget med denne kyllingsuppen? Den har jeg hørt før nemlig. Av min søster. Tok henne ikke helt på alvor, er jeg redd. Tilbake til sofaen. Snart leggetid. Det er jo en klassisk amerikansk greie mot forkjølelse. Men det skal visst ha et visst medisinsk grunnlag. http://well.blogs.nytimes.com/2007/10/12/the-science-of-chicken-soup/ Men jeg har ikke troa på bare kylling og grønnsaker, hiver du chilli, ingefær og hvitløk i så har du en hel gryte med kjerringråd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #12 Del Skrevet 5. august 2012 Husk at feber er en av kroppens mekanismer til å drepe virus på. Virus formere seg raskt ved en litt lavere temperatur, derav uttrykket "cold" på engelsk. C-vitamin kan faktisk tas opp av kroppens hvite blodceller som lager frie radikaler fra antioksidanten c-vitamin, som de bruker som våpen mot fremmede partikler (virus). Ellers er det ingen mirakelkur for å kurere en forkjølelse. Nok søvn, væske og eller lindre symptomer som hoste, hodepine og feber. Du skrev at du tidligere har hatt lungebetennelse, og da er det viktig at du ikke bruker hostesaft som undertrykker hoste, og som kan gjøre at slimet ikke blir hostet opp og kan lage en infeksjon. Reseptfrie hostesafter/tabletter er bisolvon, solvipect og bronkyl. Anonym poster: 9360944d76956ff1fc06caef00bd516a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 5. august 2012 #13 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg føler at jeg har seks reservemødre som passer på meg nå. Koselig! Du skrev at du tidligere har hatt lungebetennelse, og da er det viktig at du ikke bruker hostesaft som undertrykker hoste, og som kan gjøre at slimet ikke blir hostet opp og kan lage en infeksjon. Reseptfrie hostesafter/tabletter er bisolvon, solvipect og bronkyl. Anonym poster: 9360944d76956ff1fc06caef00bd516a Bør jeg kjøpe hostesaften du nevner? Betyr det noe at jeg har hatt lungebetennelse tidligere? Det var ganske langvarig sist og jeg måtte ta to eller tre kurer før det endelig ga slipp og det gikk flere måneder før lungene kjentest normale ut. Sannsynligvis var jeg litt for sent ute den gang og fikk for svak dose av antibiotika første gang, så jeg er livredd noe slikt skal skje nå da jeg virkelig ikke har anledning til å bli syk. Tilbake til sengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 10. august 2012 #14 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Når er det grunnlag for å be om antibiotika? Jeg har blitt litt bedre siden sist, men det går fryktelig sent fremover. De siste dagene har det vært nesten null forbedring og jeg har virkelig ikke tid til å være syk så mye lengre nå. Om jeg har feber, så er det ikke så mye, men jeg føler meg fortsatt rimelig redusert og er omtrent like forkjølet. Var innom legevakten i dag, men det var fullt, så jeg bestemte meg for å vente til i morgen. Sykesøsteren (veldig søt) sa at om jeg hadde vært syk i en uke uten noen særlig forbedring, så kunne det være at jeg kunne få antibiotika. Noe som vet dette bedre? Må naturen gå sin gang? Endret 10. august 2012 av Janus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heidiheidiheidi Skrevet 10. august 2012 #15 Del Skrevet 10. august 2012 En varm dusj , varme føtter og te med masse honning og ingefær hjelper på meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 10. august 2012 #16 Del Skrevet 10. august 2012 Når er det grunnlag for å be om antibiotika? Jeg har blitt litt bedre siden sist, men det går fryktelig sent fremover. De siste dagene har det vært nesten null forbedring og jeg har virkelig ikke tid til å være syk så mye lengre nå. Om jeg har feber, så er det ikke så mye, men jeg føler meg fortsatt rimelig redusert og er omtrent like forkjølet. Var innom legevakten i dag, men det var fullt, så jeg bestemte meg for å vente til i morgen. Sykesøsteren (veldig søt) sa at om jeg hadde vært syk i en uke uten noen særlig forbedring, så kunne det være at jeg kunne få antibiotika. Noe som vet dette bedre? Må naturen gå sin gang? Antibiotika har bare noe for seg om det er en bakterieinfeksjon i kroppen. Virusinfeksjoner og -sykdommer må dessverre bare gå sin gang. Antakeligvis er det et virus du har fått, da det har vært mye virussykdom rundtom den siste måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 11. august 2012 #17 Del Skrevet 11. august 2012 Antibiotika har bare noe for seg om det er en bakterieinfeksjon i kroppen. Virusinfeksjoner og -sykdommer må dessverre bare gå sin gang. Antakeligvis er det et virus du har fått, da det har vært mye virussykdom rundtom den siste måneden. Allright, miss. Jeg skulle egentlig til legevakten i dag tidlig, men følte meg bedre med hensyn til forkjølelsen så jeg droppet det. Har fortsatt kroppsverk merker jeg, men får gi det til over helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 11. august 2012 #18 Del Skrevet 11. august 2012 (endret) Drikk mye vann og te med honning, slapp av, det er alt for mange som begynner å surre med ting fordi de tror de er friske nok, det er mye bedre å ligge på sofaen og vegetere litt. Laptop med småspill eller tv med en eller annen mindless film som ikke krever mye konsentrasjon er å anbefale. Og husk å sove mye. Føler du deg litt trøtt, er det bedre at du går og legger deg i sengen og sover en times tid, enn at du prøver å holde deg våken. God bedring! Endret 11. august 2012 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 11. august 2012 #19 Del Skrevet 11. august 2012 Drikk mye vann og te med honning, slapp av, det er alt for mange som begynner å surre med ting fordi de tror de er friske nok, det er mye bedre å ligge på sofaen og vegetere litt. Laptop med småspill eller tv med en eller annen mindless film som ikke krever mye konsentrasjon er å anbefale. Og husk å sove mye. Føler du deg litt trøtt, er det bedre at du går og legger deg i sengen og sover en times tid, enn at du prøver å holde deg våken. God bedring! Det er nettop det å ikke gjøre noe som helst som er så fryktelig vanskelig ettersom jeg har så mye på agendaen akkurat nå, men jeg har gjort så godt jeg kan tror jeg. Tusen takk! Du er snill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 11. august 2012 #20 Del Skrevet 11. august 2012 Det er det som ofte er det største problemet med å være syk; det passer aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå