Gå til innhold

Noen menn her? Spm om ATV ( firhjuling)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har store planer om å kjøpe ATV til mannen til jul, en brukt en... Noen sm kan anbefale me noen merker, typer? Har null peiling på dette selv. Skal brukes til å kjørende jordet, ved vedhugst osv.. Håper noen vil hjelpe!! Både damer og menn :) <br /><br /> Anonym poster: 9e8033ea69b65c0214af6395079dc097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke mann, men jeg vil anbefale deg å holde deg til kjente merker som f.eks. Yamaha eller Polaris. Først og fremst fordi det er mye enklere å finne deler om noe skulle ryke.

Vi har en Yamaha Grizzly 700 som vi bruker mye. Det er vinsj på den, det er et must. Det kommer også mye ekstrautstyr til disse, vi har hatt mye nytte av brøyteskjæret på vinteren. (Det er av type one size fits all.) Tømmerhengeren er kjekk til vedhugst, men den er kostbar.

Vi har ikke behov for traktor så lenge vi har firhjulingen, og i tillegg er det nydelig å ta seg små lufteturer på den, så du vil neppe angre et kjøp uansett hvilket merke du går for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte den ny for noen år siden. Betalte rundt 95.000 for den.

En annen ting er at det er greit å ha hvite skilt på den, da har man lov å kjøre etter veg med den. Det er billigere med sorte skilt, men da må man holde seg på eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke mann :) , men vi har en Keeway 300

Kinesisk ja, men er veldig fornøyd

Betalte vel ca 60 lapper, inkludert hvite skilter noe som er viktig da jeg også bruker den til og fra butikk, besøke venner osv og vinsj, varme i håndtakene, stor boks både foran og bak + hjelm

Skal du ikke ha hvite skilter så må du evnt ha den på henger så fort du er utenfor eiendommen.

Har kjørt ganske hardt med den i marka, og det er ikke et sted den ikke har kommet seg frem enda. Eneste er at den ikke kommer seg opp i 70km/t slik at jeg sinker trafikk på vanlige landeveier så neste gang blir det en litt kraftigere atv

Endret av Ryvre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte jo ikke å etterlys mann for å få svar på spørsmålene mine jeg. Det er damene sine det, som har peiling på ting og tang :) takk takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pussig ting er at om firehjulingen er registrert som moped eller motorsykkel så må man bruke hjelm, om den er registrert som traktor så behøver man ikke det. Hjelm er lurt å bruke uansett, bare så det er sagt.

Jeg tror forøvrig at du bør finne en på minimum 450cc, en under det kan plages litt i vedskogen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Har mest, og best, erfaring med Polaris. Veldig kjekk sak. Og veldig moro også gitt. Satte pris på hengerfeste på den også, da jeg enkelt kunne flytte hestehengere med denne uten å måtte dra frem en bil f.eks (uten hest på altså). Siste vi hadde var en Kawasaki. Den hadde en del issues, men den var gammel også. Polarisen var nyere og mer velholdt og den stoppa aldri. Gikk som en klokke og tålte å gå med henger (med høy) hver dag i flere år.

Eneste var at Kawasakien var bredere og mer stødig en Polarisen, som var noe smalere. Men det er sikkert forskjell på modellene her. Kawaskaien var sikkert litt mer off-roadbygget.

http://www.atvportalen.no/ - en kjekk link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål, - åssen førekort? Klasse B- bil, - moped? Motorsykkellappen?

Det kommer an på hvilken klasse firehjulingen er registrert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har billappen klasse b og jeg har mopedlappen, kan jeg kjøre firehjuling da?

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virker det gøy og kunne forsøke og prøve firehuling. Litt synd at det er store begrensinger på hvor man kan kjøre? Men en person som eier masse skog kan vel fritt kjøre i skauen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Ja man kan kjøre på privat grunn. Og det er praktisk for de med gårder. Og når man kan leke seg igjennom de praktiske tingene pga en ATV, så er det bare ennå bedre.

Men ikke kjør ned bratte diker. Det går bra altså (om du har flaks) men kommer bare inn i kvota "dumme ting man gjør uten en fornuftig grunn".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man. Det er ikke lov å kjøre på barmark/utmark med mindre man har dispensasjon. Men på egen eiendom kan man bare gi gass. Det er utrolig moro. Må innrømme at jeg har kjørt noen turer til fjells etter en gammel steinete veg som ble anlagt under krigen. Det er nydelig når man kommer opp og kjenner armmusklene dirre etter anstrengelsen, og ta en kaffekopp og sjokoladebit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er sunt for mestringsfølelsen, det dere driver med? Fint for balansetrening og fysisk anstrengende. Det er vel mer slitsomt enn det ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si det er slitsomt eller fysisk krevende

Selv sliter jeg med kronisk ledd- og muskelsmerter og har gått over til atv siden jeg ikke lengre kan gå turer i skog og mark

Kommer frem overalt uten å måtte anstrenge meg, men så kjører ikke jeg en sportstype som man "grisekjører" med og må bruke kroppen mye...kjører en 4x4 som går sakte i utmarka, men som kommer frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg "grisekjører" mer og da må jeg stå i lett sete og absorbere bevegelsene fra marken. Men som regel bare cruiser man rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å teste både meg selv og maskina. :) Liker ikke å kjøre så fort, men på lavgir med 4x4 innkoblet over steinurer, elver, skråninger, gjørme, snø osv. Da koser jeg meg. :) Mannen "får lov" til å bruke den til arbeid, jeg tar utfordringene. :) Og det er definitivt godt for mestringsfølelsen når man har kommet over et vanskelig terreng. Heldigvis er vi flere i nærområdet som liker det, så jeg kjører aldri alene på en slik tur. Og før ekstra krevende partier stanser vi alltid og vurderer hvor og hvordan man bør kjøre, og om man i det hele tatt skal ta sjansen. :)

Jeg elsker firehjulingen, og alt den kan brukes til. Småturer til butikken er nesten like deilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...