Gå til innhold

"jeg bruker alle timer på barnet når det er våken"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en setningen jeg ser flere ganger i tråden om at barne under 2 år ikke bør i barnehagen. Flere skriver at timene etter barnehage, helger og ferier så blir pc, mobil, tv skrudd av og alt fokus er på barna. Er dette virkelig bra? Er dette de samme som lurer på hvorfor barna ikke klarer å leke selvstendig?Jeg har selv barn i barnehage, ei på 1,5 år. Hun stortrives. Jeg jobber fullt. Men likevel er jeg ikke helt og holdent hennes resten av dagen etter henting. Vi drar hjem og jeg lager middag, ordner med klesvask og annet husarbeid mens hun sitter å leker litt for seg selv. Og jammen meg så hender det at jeg er inne på dataen også. Ja, man ser kanskje barna sine lite, men jeg tror ikke det er veldig lurt å dedikere alle timene etter barnehagen til å bare være sammen med barna. De har godt av å se at mamma og pappa må gjøre andre ting også, at ting ikke skjer av seg selv. Jeg er alltid tilgjengelig for henne, men jeg er ikke alltid sammen med henne hvis dere forstår. Er jeg "one of a kind"?Det samme i helger og ferier. Barnet har bra av å være litt selvstendig og bli kreativ også. Jeg som foreldre skal ikke varte henne opp, men jeg skal lære henne om livet. Og i livet så kan man ikke regne med at noen står for pinne for en hele tiden, og man må lære å kjede seg litt, for kjedelig blir det til tider.

Anonym poster: d2093ec6bcf10453d72f8bd6fdf2d7f0

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så utrolig enig!! Man kan ikke være lekekompis med barnet 100% av tiden man er sammen. Om barnet misliker å gjøre ting alene, så kan det jo veldig gjerne være med å gjøre ting. (Nå mistrives jo helelr ikke de fleste barn med å leke litt alene dersom de er vandt til det.)

Jeg synes ikke man skal stue dem på rommet sitt, om de vil sitte i stua å leke, men jeg synes absolutt de kan drive litt for seg selv. De har jo også godt av tid uten stimuli, og som du sier, godt av å vite at ikke alle ting gjør seg selv.

Også er det jo også veldig godt for den voksne og ikke måtte begynne med alt som skal gjøres etter barna har lagt seg. Da blir det veldig lange kvelder!

Skrevet

Tror mange som skriver i bhg-trådene overdriver hvor mye "kvalitetstid" de investerer i barna for at de tror det er det riktige. Skulle nesten ikke tro disse brukerne lagde mat, ryddet, tar inn og ut av oppvaskmaskinen osv fordi mellom bhg og å synge nattasang så lar de barna nyte deres absolutte tilstedeværelse.

Med dette innlegget tror jeg du forvirrer alle de som gjør alt så innmari riktig hele tiden;)

• Liker 1
Skrevet

Er helt enig med deg!

Har ei jente på snart 2 år som er mest glad i å styre og pusle for seg selv, hun klarer å komme å si ifra om hun vil ha hjelp eller vil leke med oss. Hun blir irritert om vi blander oss inn leken hennes uten at hun har spurt om vi vil:p

Noe av det kosligste hun vet er å ligge under teppe på sofaen å se barnetv sammen med oss, eller å ligge under dynen å se litt på Knerten i knipe i vår seng før vi står opp.

vLeker hun ute vil hun styre på selv, skal ha hjelp om hun vil disse eller spille fotball for da trenger hun jo oss:p

Jeg kan ikke sitte å se på at hun leker hele dagen, så da blir det litt tv eller pc på meg:) Er supert å kunne lage mat eller gjøre husarbeid uten at hun henger rundt foten min:) Hun får til og med hjelpe til av og til;)

Skrevet

Det kan godt hende du sikter til meg i den forrige tråden ;)

Og nei, jeg og barnet gjør ikke ting sammen hele tiden. Middag skal lages, det skal ryddes mm. Det kan også godt hende at jeg leser avisen. Men akkurat det med mobil og pc er jeg ganske streng på. Da gjør man seg selv utilgjengelig på en annen måte enn når man vasker opp.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Og nei, jeg og barnet gjør ikke ting sammen hele tiden. Middag skal lages, det skal ryddes mm. Det kan også godt hende at jeg leser avisen. Men akkurat det med mobil og pc er jeg ganske streng på. Da gjør man seg selv utilgjengelig på en annen måte enn når man vasker opp.

Nettopp!

Å gi barn oppmerksomhet de to-tre timene det er våkent etter bhg kan jeg virkelig ikke se problem med.

Skrevet

Jeg har opprettet et normalliv med mitt barn. Dvs. vanlig gjøremål som må gjøres når jeg kommer fra jobb, litt tid til barnet så data, mobil og tv er på her i huset slik det ville vært i en vanlig hverdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste som skriver dette, inkludert meg selv, mener at barna er førsteprioritet i timene mellom jobb/bhg og leggetid, ikke eneste prioritet. Når vi kommer hjem må selvfølgelig middagen lages, men da er ettåringen stort sett med og "lager mat" hun også. Vi spiser sammen. Om hun setter seg ved bordet sitt og vil tegne for seg selv etterpå, så titter jeg på nettet eller gjør unna sånt som oppvask eller setter på en klesvask. Om hun vil leke sammen med meg så gjør jeg det. Jeg "låser" meg ikke til noe. Store ting venter jeg med til etter hun har lagt seg. Det er uansett lettere å vaske gulv uten at hun flyr rundt, uansett om jeg hadde hatt muligheten. Det er ganger der hun er veldig på meg og helst vil sitte på fanget det meste av kvelden, andre ganger enser hun meg ikke.<br /><br /> Anonym poster: 79830cac73bb9176ef0612c21ec68b92

• Liker 3
Skrevet

Vil barnet gjerne være sammen med oss, så er vi sammen. Er barnet fornøyd med å leke alene i øyeblikket, så gjør vi enten noe vi bør, eller noe vi har lyst til. Er det noe vi gjøre, så gjør vi det selv om barnet har lyst til å være sammen med oss - da er barnet med om dét er mulig.

Vi tilpasser hverdagen etter familien, ikke nødvendigvis barnet.

• Liker 4
Skrevet

Tja. Hos oss kommer vi hjem etter jobb/barnehage, deretter middagslaging mens vesla styrer seg selv (stort sett, noen ganger er hun med og "hjelper" ;) ), så middagsspising, rydding, barne-TV, kvelds og legging. Alt dette er vesla involvert i (eller hovedperson ;) ), så den største tiden brukes på henne. Men jeg leser litt / bruker PC på kontoret mens hun ser barne-TV. Jeg er alltid tilgjengelig, men det er ikke sånn at all oppmerksomhet vies henne.

Skrevet

Jeg tror TS tolker det litt *vel* bokstavelig. Mellom barnehagen og leggetid på hverdager er det en tre timer og da går såklart den tiden til barnet. De fleste mener nok ikke i praksis at de holder ungen i hånden de tre timene i strekk. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Det var godt med flere med samme syn :)

Jeg tror TS tolker det litt *vel* bokstavelig. Mellom barnehagen og leggetid på hverdager er det en tre timer og da går såklart den tiden til barnet. De fleste mener nok ikke i praksis at de holder ungen i hånden de tre timene i strekk. :gjeiper:

Ehh, det var jo dette jeg forsøkte å forklare. Tiden min går såklart ikke til bare barnet. Tiden går til middag, klesvask, rydding o.l i tillegg til barnet. Jeg tror ikke barnet (eller foreldrene) har godt av at alle tre timene er dedikert til barnet. Misforstår vi hverandre?

Anonym poster: 7bf8fe63f256aa956ee6ac66c827433f

AnonymBruker
Skrevet

Tror mange som skriver i bhg-trådene overdriver hvor mye "kvalitetstid" de investerer i barna for at de tror det er det riktige. Skulle nesten ikke tro disse brukerne lagde mat, ryddet, tar inn og ut av oppvaskmaskinen osv fordi mellom bhg og å synge nattasang så lar de barna nyte deres absolutte tilstedeværelse.

Med dette innlegget tror jeg du forvirrer alle de som gjør alt så innmari riktig hele tiden;)

Du forklarte det slik jeg mente å gjøre det :)

Skrevet

Det var godt med flere med samme syn :)

Ehh, det var jo dette jeg forsøkte å forklare. Tiden min går såklart ikke til bare barnet. Tiden går til middag, klesvask, rydding o.l i tillegg til barnet. Jeg tror ikke barnet (eller foreldrene) har godt av at alle tre timene er dedikert til barnet. Misforstår vi hverandre?

Jeg tror vi snakker forbi hverandre rett og slett. Jeg forstod det sånn at du var en som brukte tid sammen med barnet, men ikke "holdt det i hånda", mens du lurte på om andre virkelig lekte i strekk frem til leggetid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg siktet ikke til noen spesielle Ciara, men sånn genrellt fikk jeg den oppfatningen som jeg beskrev i første innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi snakker forbi hverandre rett og slett. Jeg forstod det sånn at du var en som brukte tid sammen med barnet, men ikke "holdt det i hånda", mens du lurte på om andre virkelig lekte i strekk frem til leggetid.

Da er vi enige :) Ja, det virker som om noen leker med barnet nesten hele tiden. Som jeg skrev i første innlegg så er jeg ikke sammen med barnet hele tiden. Jeg gjør andre ting, men jeg er tilgjengelig for henne.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS! Du er nok ikke one of a kind for jeg er akkurat slik du beskriver det! Avogtil får jeg litt dårlig samvittighet når andre snakker om hvor fælt det er at barnet må begynne i barnehagen, at de skal jobbe veldig redusert de første årene for de er nødt til å være hjemme med barnet sitt osv. Alt med måte spør du meg. Og de som blåser ut med at de bruker ALL sin fritid på barnet sitt, og ikke har noe liv utenom (ja det virker som det er en del der ute som faktisk ikke har det, iallefall hvis det er sant slik de snakker).

Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS! Du er nok ikke one of a kind for jeg er akkurat slik du beskriver det! Avogtil får jeg litt dårlig samvittighet når andre snakker om hvor fælt det er at barnet må begynne i barnehagen, at de skal jobbe veldig redusert de første årene for de er nødt til å være hjemme med barnet sitt osv. Alt med måte spør du meg. Og de som blåser ut med at de bruker ALL sin fritid på barnet sitt, og ikke har noe liv utenom (ja det virker som det er en del der ute som faktisk ikke har det, iallefall hvis det er sant slik de snakker).

Å guri meg, her ble det svart/hvitt igjen;) Jeg er en av de som vil jobbe redusert, og ja, det er pga at familien har økt med 33,3 % siden i fjor. Jeg vil tro arbeidsmengden har økt mer enn tilsvarende den prosentandelen. Det er ikke fordi jeg skal bruke all min tid på barnet, men fordi jeg vil gjøre flere og andre ting med henne (og gjerne ha med andre barn også). Og menge ting krever med tid enn de få timene mellom middag og god natt.

Jeg vil vise henne, og lære henne om, den verdenen jeg har bragt henne inn i. Men nok om det!

Folk får de aller fleste løsningene til å fungere nærmest optimalt for sitt liv. De må velge sin vei, jeg velger min. Det blir helt sikkert bra det også:)

Skrevet

Du forklarte det slik jeg mente å gjøre det :)

Tror det er første gang noen har sitert meg uten at jeg har fått surmaga kjeft. Nå ble jeg veldig glad!! Takk:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...