Gå til innhold

Gi penger til et barn, uten at det regnes som arv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Håper det er noen kloke økonomi-hoder som kan hjelpe meg litt her.

Spørmål: Er det noen måte jeg kan gi penger til det ene barnet mitt, uten at det telles som arv?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har 4 barn. Alle er myndige, men min yngste sønn (18 år) har slitt mye hele livet med sykdom, helseplager og ensomhet (pga helseplagene), og kommer sannsynligvis til å bli ufør, dessverre. Jeg er redd han kommer til å ha vanskeligheter for å få seg et eget sted å bo slik boligprisene er nå til dags. Og med hans helse så vil jeg ikke at han også skal slite unødvendig med økonimien når jeg har penger jeg ikke trenger.

Det høres kanskje slemt ut at jeg ikke vil dele med mine andre barn, men de har alt de trenger og mer. De har alltid hatt god helse, mange venner, gode skolekarakterer og høye lønninger (uten noen særlig form for utdannelse). Og de arvet en god sum etter sin farmor, som døde for 1 år siden. Men da fikk ikke yngstemann noen ting for han har en annen far.

Så da har jeg lyst til å hjelpe yngstemann økonomisk. Men så til min beskymring: Hvis han får penger av meg, la oss si han får penger til bolig, må han da betale masse i avgifter eller betale tilbake det han har fått til søsknene sine etter min død fordi det da kommer til å bli regnet som arv?

Anonym poster: 5022cdf6816129af319b76045aa3b682

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjøre hva du vil med pengene dine så lenge du er i live, inklusive å gi bort alt du eier til ett av barna. De andre har ingen krav i forhold til dine disposisjoner så lenge du lever. Maksimal arveavgift, fra mor til barn er 10%. Se tabell. Og ytterliere informasjon her. Jeg er ingen ekspert, men har vært gjennom disse spørsmålene selv.

Anonym poster: ae8abc14e522a5385c14a30b182be1b2

• Liker 1
Skrevet

det er helt opp til deg hvordan du ønsker å bruke pengene dine på, men du kan aldri gjøre barna dine helt arveløs.

Gjest Fairydust
Skrevet

Mitt tips er rett og slett at du tar kontakt med en advokat (eller en annen fagperson?) som kan fortelle deg akkurat hva loven sier om dette. :) Å spørre på et forum kan være en fin ting for perspektiver, men det er mange wannabe-jurister her inne som kommer med gale svar. Ikke at det er noe galt i at folk prøver seg fram, men... Om du vil være helt sikker på hva som gjelder, juridisk sett, ta kontakt med fagfolk.

• Liker 7
Skrevet

Men vær så snill og snakk med de andre barna dine om dette og hør hva de mener om det. Hvis det er sånn at sønnen din sliter med blant annet ensomhet spørs det om han syns økonomisk støtte er mer verdt enn gode søskenforhold.

Den dagen du er borte, er søsknene de som står sønnen din nærmest, men du risikerer ved dette at de straffer han for at du har forskjellsbehandlet dem.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

det er helt opp til deg hvordan du ønsker å bruke pengene dine på, men du kan aldri gjøre barna dine helt arveløs.

Så lenge man lever kan man gjøre hva man ønsker med pengene sine, selv om det medører at det ikke blir noe igjen å arve.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gaver i rett nedadstigende linje vil alltid regnes som forskudd på arv.

Anonym poster: 83d27587e705970a7ca58e6e99410003

• Liker 1
Skrevet

Men vær så snill og snakk med de andre barna dine om dette og hør hva de mener om det. Hvis det er sånn at sønnen din sliter med blant annet ensomhet spørs det om han syns økonomisk støtte er mer verdt enn gode søskenforhold.

Den dagen du er borte, er søsknene de som står sønnen din nærmest, men du risikerer ved dette at de straffer han for at du har forskjellsbehandlet dem.

Akkurat dette tenkte jeg også.

• Liker 1
Skrevet

Tull. En gave er en gave. Dersom gaven er ment å gå til fradrag i senere arveoppgjør må dette spesifikt bestemmes av gavegiver/senere arvelater.

TS: Du gjør hva du vil med pengene dine i live (så lenge du ikke er på dødsleiet). Gi pengene til sønnen din, naboen eller katta. Ingen har noe med det, og det har ingenting å si i arveoppgjøret etter deg med mindre du selv har bestemt det slik. Men for all del, snakk med de andre barna, både for å unngå misforståelser i arveoppgjøret samt å ikke spre splid mellom søsknene.

• Liker 1
Skrevet

Men det må da være en vis sum før det kan regnes som forskudd på arv? Hvis jeg får en tusenlapp eller to av mamma er jo ikke det arv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er tilsynelatende noe forvirring her. Forskudd på arv eller gave, - det er det samme. Det skal betales arveavgift av det uansett, i hht tabell gitt i innlegg over.

Pliktdel av arv til barn osv. gjelder derimot ikke for gaver til barna så lenge du lever. Da kan du altså gjøre hva du vil med pengene dine.

Forøvrig kan hvert barn motta 1/2 G avgiftsfritt pr år, og mulig også noe i fht tilskudd til skole (litt usikker på det siste).

Og det er som nevnt en maks avgiftssats på 10%.(Det er mange som forsøker å redusere arveavgift ved å gi bort hus eller hytte med lav takst, og evt. borett for foreldrene som gir fradrag i avgiftsgrunnlaget.)

• Liker 2
Skrevet

Han kan få sin fridel nå, dvs. 470000 som da er arv, men uten arveavgift. De andre barna kan da få sin del senere, evt. etter du er borte, men spør dem om de synes det er OK . I tillegg kan du hjelpe ham med 37000 i året i gave som ikke går under arv, f.eks hjelpe med nedbetaling av lånet eller sette det inn på BSU til han skal kjøpe seg noe. Du kan evt. også gi ham et privat lån, da må det settes en rente som per dato er 2,5% tror jeg (ellers blir han fordelsbeskattet). Dette lånet kan du i etterkant avskrive med de 37000 i året uten at det går ut over arv, og så kan han tilbakebetale en liten sum i mnd (f.eks tilsvarende renten) så lånet bli reelt.

Avklar uansett alt med hans søsken så ingen blir gående med en følelse av å bli forbigått. Det har vært nok av frustrerte tråder her inne fra de "flinke" barna som får mindre enn sine mer "mislykkede" søsken. Man bør ikke "straffe" sine barn for å ha gjort det bra, samtidig er det dine penger som du bør kunne gjøre som du vil med. Har du mulighet til å gi de andre sin fridel nå også ville jeg vurdert det dersom det vrker som de synes det er urettferdig at lillebror får masse hjelp og de ingenting.

Skrevet

Ser jeg var litt kjapp med avskriving av privat lån. Du kan gjøre det, men det kan ikke være avtalt på forhånd. Det er uansett bare en formalitet som det er lett å lovlig gå rundt (han tilbakebetaler et årlig beløp, du gir ham 37000 av det tilbake).

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forbannet smålige. Jeg synes prat om arv så lenge foreldre lever er helt hårreisende. Hva mine foreldre gjør med seg og sitt legger jeg meg overhodet ikke opp i! Det har jeg ingenting med. Om de vil gi noe til mine søsken så gjør de det, det er ikke noe de trenger å spørre meg om.

Skam! Jeg håper virkelig de tre andre søsknene skjønner at dette overhodet ikke angår dem. Få for all del fagpersoner til å ordne det så det ikke blir feil for den yngste.

Anonym poster: f83d4b52e787287a608f4aa0212e49e3

Skrevet

Er enig med anonym over, men har yngstemann allerede et begrenset sosialliv ville jeg ikke risikert at det blir "ondt blod" mellom søsknene. Det er ikke alle som klarer å se at foreldrenes penger er noe de absolutt ikke har noe med.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...