Gå til innhold

Kryr av "små fluer"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På soverommet mitt, har jeg to vinduer med rullegardiner. De to siste dagene har det krydd av "små fluer" eller hva jeg skal kalle det ovenfor for vinduene, spesielt det ene, på rullegardinen og i taket rett ovenfor vinduet.. Har støvsugd de, men etter noen timer er de der igjen.. er sykt ekkelt. Har vinduene oppe, men det har jeg hatt i nesten hele sommer, og ikke opplevd det før nå. Søppelkassene står i nærheten av vinduene oppe, vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men rart at de ikke har vært der før nå de to siste dagene. Noen som vet hva dette er? evt. hva jeg kan gjøre for å få de bort? :(

Anonym poster: 3fc30721db45757dee25ee5d52592325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan høres ut som bananfluer, det er noe forbasket herk! Veldig sannsynlig at de kommer fra søppelkassa, ja, de utvikler seg fort og det kryr av dem når de først kommer. Ligger det noe gammel frukt i søpla, kanskje? Du vil fort finne ut om de kommer fra søpla ved å kikke litt på den. Bananfluelarver er bittesmå og rosa, og der det er larver pleier det også å være maaange fluer. Hvis de kommer fra søpla må du bare forsøke å forhindre dem å komme inn, og fortsette å kverke dem som er inne allerede. Har dessverre ingen gode tips om hvordan du kan bli kvitt dem, vi har forsøkt mange kjerringråd som å sette ut fat med øl og zalo for å drukne dem, men ingenting har funket her. Så vi gjør som du, støvsuger så mange som mulig og fjerner alt de liker.

Skrevet

Fjern alt de liker. Kanskje du kan flytte søppelkassa et stykke vekk fra vinduet. Jeg har skliti med babanfluer mange somre, men de to siste har jeg ikke hatt en eneste en. I år er det nok frodi det har vært så kaldt, men i fjor var jeg kjempenøye med å ha det superrent, ikke ha frukt eller grønnsaker på kjøkkenbenken. Ikke la glass eller askjetter stå uskyldte på benken (f.eks. vinglasset som blir stående over natta). Siden problemet ditt er på soverommet er nesten garantert kilden søppelet, så fjern det fra vinduet om mulig, og når søppelet er blitt henta, så bør du vaske dunken godt! :) Lykke til!

Skrevet

Kjøp en billig rødvin, og hell i skåler sammen med en liten dæsj zalo som du setter der de oppholder seg. La det stå i et par tre dager, så pleier de fleste å være druket. Ellers er det nok lurt å flytte søppelspannene, og ikke gi de "mat" inni huset (altså fjern alle fristelser hos deg som nevnt over).

Skrevet

Trenger ikke spandere rødvin eller øl på krypa, vanlig husholdningseddik med noen dråper oppvaskmiddel for å bryte overflatespenningen på eddiken duger.

Skrevet

Det høres ut som bananfluer.

- Flytt søpla vekk og tøm søpla ofte - bananfluer elsker søppel og ting som råtner. Ikke la frukt stå framme. Vask godt.

- Hell rødvin eller eddik i et glass eller flere og tilsett zalo. Fluene tiltrekkes av lukta fra eddiken og rødvinen, og zalo bryter overflatespenningen slik at de drukner når de setter seg på vannhinnen for å drikke.

- I tillegg kan du gjerne støvsuge dem bort, men du må ha eddik eller røvin med zalo i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...