Gå til innhold

søppelmat vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

leser en blogg til en jente. jenta har en 3 åring og en på 1,5år. 3åringen har down syndrom. Begge to er avbildet mye, og i det siste så har hver eneste middag/snacks vært pommes frittes, burger, spagetti, potetgull eller andre ting. skrives også om at de har fått cola til å drikke.

Er det vanlig å fore ungene sine med så usunn mat? spesielt en med downs?

Anonym poster: 9c5d8a4a6d05d2b31487ef6a1b3f1e15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kalle burger og spagetti for søppelmat er litt på kanten, syns jeg. Resten kan jeg til dels være enig i. Det verste er vel mangel på variasjon, og fisk/grønt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "spesielt en med downs"?. Han er vel lik som alle andre unger? Ingen unger har godt av for mye usunn mat.

Anonym poster: 3e4b4e4e4008dd4caaa22c43d60be2dc

• Liker 3
Skrevet

Hva mener du med "spesielt en med downs"?. Han er vel lik som alle andre unger? Ingen unger har godt av for mye usunn mat.

Anonym poster: 3e4b4e4e4008dd4caaa22c43d60be2dc

Barn med diagnoser- enten det er snakk om fysiske eller psykiske reagerer generellt sett verre enn andre barn på drittmat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg vet hvilken blogg du mener, og hvis det er den jeg tror så har de akkurat vært to uker i Tyrkia, på et hotell med all inclusive. Så det forklarer hvorfor det har vært mange bilder der barna spiser spaghetti/burger/chips. Det blir gjerne annen mat enn hjemme når en er ute og reiser, og barnemat i syden er ofte dette. Voksne spiser gjerne mere usunt i syden og, det blir mere brus, vin, øl, chips osv..

Men tviler på at det er så veldig vanlig å fore unger med junk daglig. De fleste begrenser det nok til helg, at det ofte kan være litt usunnere da, f.eks taco eller pizza på lørdager. Ingen unger tar skade av å spise litt usunt av og til, på ferie og helg.

• Liker 4
Skrevet

Hva mener du med "spesielt en med downs"?. Han er vel lik som alle andre unger?

Barn med downs har allerede fra 3-4-års alder større tendenser til overvekt (altså; "lettere for å legge på¨seg"). I tillegg blir 40% av barna med downs født med hjertefeil, og overvekt er en stor belastning på hjertet.

• Liker 1
Skrevet

Det står veldig godt presisert i bloggen at barna var skikkelig dårlige da de fikk maten. OG at det strider mot alle hennes prinsipp å gi de den type mat og drikke.

Det overså du sikkert. ;)

• Liker 6
Skrevet

Det står veldig godt presisert i bloggen at barna var skikkelig dårlige da de fikk maten. OG at det strider mot alle hennes prinsipp å gi de den type mat og drikke.

Det overså du sikkert. ;)

Mye morsommere å slenge dritt om andre må du vite.

Frem med pekefingeren så fort noen koser seg på ferie eller ved spesielle anledninger.

Hvilken blogg er dette forresten?

• Liker 4
Skrevet

mammawesterheim

Faktisk en veldig ok blogg, og hun virker som ei oppegående dame:-) Fikk barn tidlig, og gutten har down, fikk og en gutt til.

Skrevet

Jeg tolker det ikke dithen at det er vanlig at de får slik mat.

Hun virker på meg som en oppegående og reflektert mamma.

At hun gir dem de de vil ha når de er syke kan jeg godt forstå, og samtidig var de på ferie og da blir det gjerne litt ekstra snack på alle sammen.

Det fikk mi jente og da vi var på ferie, men unger skjønner faktisk fort forskjellen på ferie og hverdag. Etter at vi kom hjem har hun ikke mast om noenting som hun fikk borte.(Hun er 2)

Skrevet

Må de med downs spise spesial mat?

Jeg har variert mat men slår til med det du kaller for søppelmat en hel uke hvis det "blir slik".

Skrevet

Jeg har variert mat men slår til med det du kaller for søppelmat en hel uke hvis det "blir slik".

Ikke spesialmat, men de burde spise sunt.

De har lettere for å legge på seg bl.a noe som kan bli mer alvorlig for dem enn for vanlige friske mennesker.

Skrevet

Man må som regel passe litt mer på hva de spiser, siden mennesker med downs - som nevnt også tidligere i tråden - er genetisk mer utsatte for overvekt.

Gjest "gjest"
Skrevet

Hjelp..

Folk med Downs kan da spise samme mat som oss andre?

Skrevet

Hjelp..

Folk med Downs kan da spise samme mat som oss andre?

Ja hvertfall når man er på ferie ;) Virker som TS prøvde å fremstille det som om dette var normalen for denne familien, men så viser det seg at det var snakk om en uke på ferie. Men til vanlig bør vel de med downs ha et litt sunnere kosthold siden de har lettere for å legge på seg. Men når man er på ferie, er det lov å kose seg!

Gjest "gjest"
Skrevet

Ja hvertfall når man er på ferie ;) Virker som TS prøvde å fremstille det som om dette var normalen for denne familien, men så viser det seg at det var snakk om en uke på ferie. Men til vanlig bør vel de med downs ha et litt sunnere kosthold siden de har lettere for å legge på seg. Men når man er på ferie, er det lov å kose seg!

Enig.

Nydelige både mor og barn, synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Er spaghetti søppelmat?!

Kan forstå alle de andre du nevnte, dog bare tildels burgeren. Hjemmelagde burgere er ikke mer usunt enn mann lager det selv, men spaghetti?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur ikke at det er normalt at folk generelt gir barna sine søppelmiddager hver dag, men noen gjør det sikkert.

Jeg jobbet før sammen med ei som fortalte at hun er lat (hennes egne ord ja) og tilbereder bare ferdigmat. Altså kun posesauser og posesupper, pølser og annet kjøtt som kun trenger å varmes i mikroen, frossen pizza og andre ferdige frossenretter, ferdigretter som Fjorlands, 5 min ris, frosne grønnsaker osv. Aldri ferske grønnsaker, aldri frukt, aldri hjemmelaget saus eller suppe, aldri stek eller koteletter. Ikke en gang til jul! Fordi hun var lat sa hun! Stakkars ektemann og barn som må spise sånt hver dag. Kan jo tilføye at hun er veldig overvektig og på jobb var hun fryktelig lat og, ikke bare jeg som mente det. Tviler for at hun hadde blitt slankere kun hvis hun begynte å trene, kostholdet har MYE å si for å bli eller holde seg slank. Jeg vil tippe at det finnes flere som henne der ute, glemmer aldri en fyr som fylte handlevogna si med bare frossenretter på Rema, tviler for at han skulle servere dette til masse folk.

Anonym poster: 69a126c402f67741f3cabf3270f96048

Skrevet

Jeg trur ikke at det er normalt at folk generelt gir barna sine søppelmiddager hver dag, men noen gjør det sikkert.

Jeg jobbet før sammen med ei som fortalte at hun er lat (hennes egne ord ja) og tilbereder bare ferdigmat. Altså kun posesauser og posesupper, pølser og annet kjøtt som kun trenger å varmes i mikroen, frossen pizza og andre ferdige frossenretter, ferdigretter som Fjorlands, 5 min ris, frosne grønnsaker osv. Aldri ferske grønnsaker, aldri frukt, aldri hjemmelaget saus eller suppe, aldri stek eller koteletter. Ikke en gang til jul! Fordi hun var lat sa hun! Stakkars ektemann og barn som må spise sånt hver dag. Kan jo tilføye at hun er veldig overvektig og på jobb var hun fryktelig lat og, ikke bare jeg som mente det. Tviler for at hun hadde blitt slankere kun hvis hun begynte å trene, kostholdet har MYE å si for å bli eller holde seg slank. Jeg vil tippe at det finnes flere som henne der ute, glemmer aldri en fyr som fylte handlevogna si med bare frossenretter på Rema, tviler for at han skulle servere dette til masse folk.

Fjordland kan ikke sies å være spesielt usunn, om man tenker på konserveringsstoffer. De bruker en teknikk man kaller Sous-vide, der man vakumpakker maten, og koker den i emballasjen. En metode som ligner endel på måten man preserverte mat i norgesglass. På den tiden hadde man heller ikke mange konserveringsstoffer å velge blant, så man var nesten nødt til å være oppfinnsom, for å bevare mat.

Man kan nok finne fjordland retter med varierende sunnhetsgrad, men det har mer med innholdet i hver enkelt rett å gjøre, ikke varemerket, og ihvertfall ikke tilberednings/bevaringsmetoden.

Frosne grønnsaker, er som navnet tilsier, grønnsaker som er frosset. Det gir noe mindre næringsinnhold og mindre smak. Men hvorfor skal det være så usunt?

• Liker 3
Skrevet

Mannen kan da vel lage koteletter han, hvis det er et ønske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...