Zombie Skrevet 16. februar 2004 #1 Skrevet 16. februar 2004 Jeg ønsker å kutte ned på kjøtt - og brødinntaket. Og trenger derfor konkrete forslag på alternativer. Helst mat som er rask og lettvinn å lage, men selvfølgelig også godt
Arkana Skrevet 16. februar 2004 #2 Skrevet 16. februar 2004 Det burde ikke være så vanskelig: fisk, fisk, fisk og gjerne også vegetarmat. For proteiner bør du spise erter, bønner, linser o.l. Linser er jo veldig rask mat da og du kan ha alt mulig i det. Du koker dem i ca 10 minutter og ha gjerne i hakket løk, hvitløk og masse krydder. Så kan du f.eks. fylle det i uthulte tomater, drysse på litt ost og gratinere i ovnen. Lag en god vegetargryterett og ha i et par håndfuller med linser de siste 10 minuttene. Du kan også lage linseburgere, kok linsene og bland med grovt revne poteter, gulrøtter og løk, ristet sesamfrø, et egg og ønsket krydder. Form til burgere og stek. Det samme gjelder bønner, bruk dem i gryteretter osv. Når det gjelder fisk er det vel bare å prøve seg fram. Legg i ildfast form med forskjellige grønnsaker rundt og bak i ovnen. Eller gjør det enkelt med bare litt salt/pepper, sitronbåter og smørklatter. Lag gryteretter med fisk, hjemmelagede fiskekaker, fiskegrateng osv osv. Uendelige muligheter. Ovnsbakt fisk tar toppen 20 minutter, det er rask mat og da kan du evt koke/steke poteter og ordne annet tilbehør. Til frokost kan du istedet spise frokostblanding, gjerne med masse forskjellig frukt i og kanskje noen klatter yoghurt oppi også? Eller en lett omelett? Eller hva med cottage cheese og frukt?
MilkMaiden Skrevet 16. februar 2004 #3 Skrevet 16. februar 2004 Når jeg er lei av brødmat bruker jeg å lage meg ovnsstekt laks i rattatouie-form. Da smeller jeg en boks hakkede tomater, litt løk, squash, vokgrønnsaker,krydder, hvitløk og ellers hva jeg måtte finne i frysen i en ildfast form, blander det sammen med en liten kopp buljong og legger laksefileter oppi, tømmer på litt soyasaus og lar det steke i ovnen (gjerne med litt stekepapir over i begynnelsen, i sånn 15-20 minutter. Å lage det tar ikke fem minutter, om en trekker fra steketiden, som en kan bruke til noe annet. Bruker ikke å spise noe annet en grønnsakene i formen til, men det metter bra. Fett er det heller ikke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå