AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #1 Skrevet 4. august 2012 Hei! Jeg har forstått det slik at forelesninger ved en offentlig høyskole er åpen for alle, men at studenter selvfølgelig har fortrinnsrett ved fulle forelesningssaler. Er det noen er som vet noe om det? Jeg har nemlig et ønske om å følge forelesninger på en skole hvor jeg ikke er student (uten å ta eksamen), men skolen mener at jeg da må melde meg opp som privatist. Anonym poster: fa5779976d132a6aa841f048f47b205c
SemperFi Skrevet 4. august 2012 #2 Skrevet 4. august 2012 Det er kun for de som har meldt seg opp i fagene og betalt semesteravgift. 1
Gjest Armule Skrevet 4. august 2012 #3 Skrevet 4. august 2012 Som regel er det informasjon om forelesningsdatoer og -steder på nettsidene til høgskoler/universiteter. Du kan jo se der, og bare møte opp? Du vil jo ikke få tilgang til nettressurser, men du blir kanskje kjent med noen som tar kurset og kan få det derfra? 1
HedvigR Skrevet 4. august 2012 #4 Skrevet 4. august 2012 På de største forelesningene vi har blir man ikke oppdaga hvis man bare setter seg ned og følger med i hvert fall. Men vet ikke helt hva du skal gjøre hvis man blir delt inn i grupper og skal arbeide med stoffet da, det er noe som ofte skjer hos oss. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #5 Skrevet 4. august 2012 Hei! Jeg har forstått det slik at forelesninger ved en offentlig høyskole er åpen for alle, men at studenter selvfølgelig har fortrinnsrett ved fulle forelesningssaler. Er det noen er som vet noe om det? Jeg har nemlig et ønske om å følge forelesninger på en skole hvor jeg ikke er student (uten å ta eksamen), men skolen mener at jeg da må melde meg opp som privatist. Anonym poster: fa5779976d132a6aa841f048f47b205c Hvorfor tenker du å følge undervisning et sted du ikke studerer? Det er ikke akkurat meningen at folk fra gaten kan komme inn, flere steder kreves det også adgangskort. Anonym poster: 0f3db5ff29f970c7cb8d7c572ca06bea 4
noisy Skrevet 4. august 2012 #6 Skrevet 4. august 2012 Alle forelesningene jeg har hatt hittil (på NTNU) har vært åpne for alle. På dagtid trenger man ikke adgangskort til inngangsdørene og forelesningssalene. 1
Strixvaria Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 (endret) Det varierer mellom fag, vil jeg tro. Noen av forelesningene mine, f.eks., er lukkede, og kun for studenter med opptak på emnet, mens andre holdes i de største salene hvor det er plass til flere hundre mennesker, og er således åpne for alle interesserte. Det er riktignok relativt uvanlig at "outsidere" kommer på forelesningene, med mindre det er kjente gjesteforelesere o.l. som har blitt annonsert i f.eks. aviser eller lignende i forkant. Nå går jeg riktignok på UiO, og jeg regner med at høyskolene kanskje er litt annerledes. For å gjøre et forsøk på å se det fra skolens perspektiv; er det rettferdig at en som ikke har betalt semesteravgift skal få tilgang til undervisningen som studentene må betale egenandel for å få tilgang til? Og hvor mange skal man i så fall slippe inn av disse, på hvilket grunnlag, og hvordan skal i så fall en slik "siling" foregå? Samtidig må jeg innrømme at jeg ikke helt ser poenget med å ville følge en forelesningsrekke når du verken har opptak på et studie, eller har et ønske om å gjøre nytte av kunnskapen (ta eksamen). Dersom du har kontaktet skolen og fått til svar at du ikke har tilgang til emnet dersom du ikke er tatt opp, så er det dét du må forholde deg til. Endret 4. august 2012 av Strixvaria 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #8 Skrevet 4. august 2012 Vi er ~150 i klassen, og hvis noen "fremmede" hadde møtt opp på forelesning så skal jeg love at det hadde blitt lagt merke til. Alle kjenner alle, eller i alle fall vet hvem alle er... Så det med at det er vanskelig å snike seg inn "usett" gjelder mer enn bare små klasser Om du har fått beskjed om at da må du melde deg som privatist, så synes jeg du skal ta det til følge. Forelesningene er jo til for at de som faktisk studerer der skal få kommet gjennom stoffet, ikke for at hvem som helst skal kunne følge samtlige forelesninger. På NTNU har jeg hørt om folk som møter opp på feil forelesningsserie (på fag som er så store at de samme forelesningene kjøres av flere ulike forelesere parallellt gjennom semesteret) slik at de som faktisk tar faget med den aktuelle foreleseren har endt opp med å måtte sitte i trappa. Det er jo slik at universitetene velger auditorium etter hvor mange studenter det er. Ikke særlig digg å sitte i trappa og prøve å notere ned matematikk! Vi har hatt forelesninger hvor det har vært akkurat nok plasser til alle inkludert ekstra stoler bak bakerste rad, og hvis det hadde kommet én ekstra person (eller flere) så ville det faktisk skapt problemer I Oslo har det tidvis vært store problemer med at folk som studerer medisin i Øst-Europa møter opp på klinisk smågruppeundervisning for medisinstudentene ved UiO, slik at antallet studenter pr. gruppe noen ganger har blitt doblet(!) - noe som fører til dårligere undervisning for de som faktisk studerer der; det er jo en grunn til at det er SMÅgruppeundervisning... Rett og slett respektløst! Anonym poster: b2b77d2376bb9b25c078e7292467b619 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #9 Skrevet 4. august 2012 I utgangspunktet skal alle forelesninger ved offentlige høyskoler og universiteter være åpen for alle. Det er riktig at mange dører på de ulike lærestedene er stengt med adgangskort, og dette sees på som problematisk nettopp fordi forelesningene skal være åpen for alle ("just google it")! se f.eks siste del av denne artikkelen: http://studvest.no/n...¥-universitetet Anonym poster: be153d9bb5aa49318e326e5854d2762d 2
feuerstein Skrevet 5. august 2012 #10 Skrevet 5. august 2012 Samtidig må jeg innrømme at jeg ikke helt ser poenget med å ville følge en forelesningsrekke når du verken har opptak på et studie, eller har et ønske om å gjøre nytte av kunnskapen (ta eksamen). Noen ønsker å lære uten tanke for karrieremuligheter? Her er det ikke helt uvanlig at godt voksne damer av typen "trenger ikke jobbe fordi mannen har virkelig fått det til, ungene er ute av redet og nå må jeg bare slå ihjel noen år til mannen pensjonerer seg" setter seg på forelesninger innen blant annet kunst- og musikkhistorie. 4
Strixvaria Skrevet 5. august 2012 #11 Skrevet 5. august 2012 Jeg har hatt folk over 60 på seminargrupper osv., men jeg kan ikke si at jeg tror det er spesielt vanlig at man tropper opp på forelesninger uten å ville ta eksamen.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #12 Skrevet 5. august 2012 Jeg har studert i 5 år ved UiO, UiB og UiA og jeg har aldri måttet bruke kort for å komme inn på forelesning, og det har aldri vært noen som har merket hvem som er på forelesning eller ikke. Spesielt på større klasser er det ingen som aner hvem du er, det er jo en haug med enkeltemnestudenter eller studenter som tar opp fag som ikke er på samme studieprogram som de fleste andre. Anonym poster: 3d1d5b9b7004a6f4212d86be672075c2 1
bioing Skrevet 5. august 2012 #13 Skrevet 5. august 2012 Regner med at det er en grunn til at vi betaler semester avgift? 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #14 Skrevet 6. august 2012 Regner med at det er en grunn til at vi betaler semester avgift? Ja - den går til studentsamskipnaden Anonym poster: 6890419fee9a00800b97d70e86dfda98 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #15 Skrevet 6. august 2012 Hovedregelen er at forelesninger er offentlig, så det er bare å møte opp. Samskibnaden har ingenting med undervisning å gjøre, derfor flere institusjoner kan ha samme samskibnad. Anonym poster: b353371643090e73df9153eab209b573
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #16 Skrevet 6. august 2012 Hei Vil du utdype hvorfor du ønsker å følge forelesninger ved akkurat denne skolen? Er det av nysgjerrighet? Jeg studerer ved Universitetet i Oslo. I utgangspunktet er forelesningene ment for studenter som har fått opptak til undervisning. Selv privatiststudenter er ikke garantert plass på forelesningene, men kan delta dersom det er plass. Dermed skjønner du sikkert at forelesninger ikke er offentlig domene. Men jeg har aldri vært i en forelesningssal der det ikke er plass til "publikum". Så lenge det er snakk om store fag på førsteårsnivå kan du helt sikkert komme og høre på. Det er i hvert fall ingen som kommer til å merke noe Men skulle du dukke opp på et sted der det er plass til 40 elever, ville jeg snudd i døren. Hvis det er snakk om en liten høgskole og skolen selv har sagt du ikke får tilgang, må du bare respektere det. Se om de har lignende fag andre steder? På første året av studiet jeg går er vi 2-300 studenter, og ingen hadde overhodet lagt merke til om du var der. Anonym poster: 61964a35ca4f4a33af31aef9bcf46dec 1
spørsmålstegnet Skrevet 6. august 2012 #17 Skrevet 6. august 2012 (endret) Hvis du har lyst på gratis forelesning om filosofi, så er det jo bare å dukke opp på exPhil undervisning på chatte neuf. Aldri fullsatt sal, og ingen som må vise studiebevis der. Et trygt og godt sted der man kan filosofere Endret 6. august 2012 av spørsmålstegnet
Esile Skrevet 7. august 2012 #18 Skrevet 7. august 2012 TS her! Grunnen til at jeg ønsker å følge forelesninger er at jeg tar et nettstudie, men skulle gjerne hatt forelesninger i ett par av fagene. Det ligger altså en høyskole i nærheten som har disse fagene og jeg ønsker å møte på forelesninger der, for så å ta eksamen ved min egen skole! :-) Kunne gjerne ha betalt semesteravgift, men synes det er bortkastet å betale eksamensavgift for privatister (som jo er endel høyere). Nå er dessuten oppmeldingsfristen for denne skolen utløpt. Det står i lov (eller forskriften?) for høyskoler at forelesninger er offentlige og det synes jeg i grunn er rett og rimelig, det er jo tross alt staten som dekker utgiftene ved dette (i realiteten ola normann som betaler skatter og avgifter). Som nevnt i hovedinnlegg har jeg forståelse for at studenter skal ha førsteprioritet om det er trangt om plassen, men om ett par ekstra følger forelesninger der det er plass, kan vel ikke dette ha noe å si. Det gjelder forøvrig HIST avd TØH.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #19 Skrevet 7. august 2012 Jeg har studert i 5 år ved UiO, UiB og UiA og jeg har aldri måttet bruke kort for å komme inn på forelesning, og det har aldri vært noen som har merket hvem som er på forelesning eller ikke. Spesielt på større klasser er det ingen som aner hvem du er, det er jo en haug med enkeltemnestudenter eller studenter som tar opp fag som ikke er på samme studieprogram som de fleste andre. Anonym poster: 3d1d5b9b7004a6f4212d86be672075c2 Jeg har også studert ved alle de tre plassene, og ingen hadde merket et kvekk på bachelornivå. Er mange studenter som også bare dukker opp en sjelden gang - men altså; jeg hadde jo ikke følt så veldig for å dukke opp hver gang i en mindre klasse. På masternivå var de fleste emnene lukkede, og vi var langt færre studenter - så man merket virkelig hvem som var der. Er fagene åpne er det vel bare å gå avogtil, ingen merker noe. Men man kan jo få henvendelser av medstudenter da, og det kan jo virke litt underlig å delta uten å være oppmeldt Anonym poster: 6984c540f091da5a4d8f7040be87f8ce 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #20 Skrevet 7. august 2012 TS her! Grunnen til at jeg ønsker å følge forelesninger er at jeg tar et nettstudie, men skulle gjerne hatt forelesninger i ett par av fagene. Det ligger altså en høyskole i nærheten som har disse fagene og jeg ønsker å møte på forelesninger der, for så å ta eksamen ved min egen skole! :-) Kunne gjerne ha betalt semesteravgift, men synes det er bortkastet å betale eksamensavgift for privatister (som jo er endel høyere). Nå er dessuten oppmeldingsfristen for denne skolen utløpt. Det står i lov (eller forskriften?) for høyskoler at forelesninger er offentlige og det synes jeg i grunn er rett og rimelig, det er jo tross alt staten som dekker utgiftene ved dette (i realiteten ola normann som betaler skatter og avgifter). Som nevnt i hovedinnlegg har jeg forståelse for at studenter skal ha førsteprioritet om det er trangt om plassen, men om ett par ekstra følger forelesninger der det er plass, kan vel ikke dette ha noe å si. Det gjelder forøvrig HIST avd TØH. Hvilken lov "sier" det? Er det kun høyskoler du har hørt det om, eller gjelder det også universiteter? Lykke til iallfall Anonym poster: 61964a35ca4f4a33af31aef9bcf46dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå