AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #1 Skrevet 4. august 2012 Hei, jeg er ei jente på 20 år som skal begynne på høgskole til høsten, og har noen generelle spørsmål som håper noen vil svare på På forelesninger er det mest vanlig å ta notater på pc'en, eller for hånd? Er det mest vanlig å bruke sekk eller veske? Det tar meg ca 7 min å gå til skolen.. Men jeg er opptatt av hvordan jeg kler meg, og vil helst bruke veske Anonym poster: c78633be3260c0f567afd74121139126
HedvigR Skrevet 4. august 2012 #2 Skrevet 4. august 2012 Hos oss er det ca 50/50 når det gjelder pc eller skriveblokk. Jeg er vant til å bruke PC-en, men tror jeg skal bli flinkere til å skrive for hånd dette året, da PC-en ofte er litt distraherende. De aller fleste her bruker sekk. Er gjerne mye som må være med i løpet av en dag, tunge bøker og eventuell PC, og veske blir rett og slett litt helsefarlig da. Vil anslå at rundt 90% bruker sekk.
Gjest Daenerys Skrevet 4. august 2012 #3 Skrevet 4. august 2012 Jeg går på universitet. 50/50 sekk eller veske, kommer an på hvor mye man har med seg rett og slett. PC = sekk for min del. Veske bruker jeg om jeg bare har en bok og notatblokk. Syns bokskap er gull verd, lett å legge fra seg de tunge bøkene på skolen, og da MÅ man ofte være på skolen for å lese også Jeg lærer mest av å notere for hånd, men det kan bli ganske ubehagelig om man noterer mye fra forelesning, spesielt de hvor foreleserne ikke legger ut powerpoint i etterkant, eller ikke har powerpoint i det hele tatt. Pc er dermed lettere for meg, har den vel med som oftest Du må rett og slett se hva du liker best selv.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Ja til bokskap hvis du velger å lese mye på skolen. Sekk eller veske? Kommer helt an på dagen og hva du skal ha med deg. Det er viktigere å ha med seg det man skal enn å se kul Ja til å notere for hånd, da det kan være distraherende med pc. Men her finner du ut hva som passer deg best. Jeg bruker kortere tid når jeg noterer for hånd. PS: Jeg synes det er utrolig irriterende når folk foran meg sitter og ser på VG og facebook, og chatter på msn under forelesning. Men det kan man ikke gjøre så mye med! Men til alle dere syndere der ute: hvis du komme på forelesning for å lese VG da kan du heller bli hjemme! Da fikk jeg sagt det og. Lykke til på skolen! Anonym poster: b80b180bb7a0ee8473c0eed38dc64008 2
hermoine Skrevet 6. august 2012 #5 Skrevet 6. august 2012 hos oss noterer de fleste for hånd. Noen bruker pc. Og ja enig med AB over, hvorfor sitte på facebook når du er på forelesning? I tillegg er det distraherende når det sitter noen med en blinkende skjerm rett foran meg. Når foreleser begynner å bli kjedelig så begynner jeg å glo på den dumme pc-skjermen istedenfor Men ja, enklere å notere for hånd. Da kan du tegne ned modeller og slikt enklere, og du kan enklere sette inn notater mellom linjene og i margen om du skulle trenge det og sånt. Det kommer helt an på åm du bør bruke sekk eller veske. Jeg bruker en svær skolesekk fordi jeg drasser med meg en svær perm der jeg har alt av papirer samlet. Pluss at noenganger må vi drasse på mye utstyr og da er det greit å ha en sekk. Føler jeg fint kan se bra ut selv om jeg går med sekk Setter den fra meg i klasserommet når det er pause uansett, så bruker den for det meste egentlig bare når jeg skal til og fra skolen eller bytte rom Men kommer du til å gå mye og bære på mye, så bør du kjøpe en sekk som er bra for ryggen. Du kommer til å angre om noen år om du bruker veske og du skal bære mye+ gå mye, når du får skreiv rygg
isbiten. Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 I klassen min noterte de fleste for hånd. De som hadde nye og små pcer hadde dem gjerne med, for om man var avhengig av lader kunne det bli litt problemfritt. I tillegg la mange av foreleserne ut slides på forhånd, så det var lett å bare skrive den ut og notere i margen f.eks. De fleste brukte sekk eller stor bag på skolen, da vi hadde mange tunge bøker og mye idrettsfolk i klassen. Har man skap på skolen og for det meste leser der, så er jo stort sett ikke veske noe problem.
Catnip Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 De fleste brukte sekk eller stor bag på skolen, da vi hadde mange tunge bøker og mye idrettsfolk i klassen. Har man skap på skolen og for det meste leser der, så er jo stort sett ikke veske noe problem. Anbefaler å prøve å få skap hvis skolen din har det! Selv klarer jeg ikke lese hjemme, og sitter konsekvent på skolen for å jobbe. Derfor har jeg alle bøkene mine i skapet, samt en pose kaffe og en pakke knekkebrød eller lignende. Også kjekt å legge treningstøyet der hvis jeg skal trene etter skolen, eller et par ekstra sko hvis jeg skal gå hjem (tar 45 min, uæh).
Judge Judy Skrevet 6. august 2012 #8 Skrevet 6. august 2012 Jeg skriver helst notater på papir. Irriterer meg grønn over at jeg har fått problemer med armene slik at jeg er nødt å skrive på pc fremover. I klassen min tar de fleste notater med penn og papir, men det finnes de som bruker pc óg. Det er som nevnt over mye lettere å bli distrahert av pcen. Vanligvis bruker jeg veske, fordi jeg sjeldent trenger å drasse med meg bøker til forelesninger. Tar meg en times tid med buss å komme meg til skolen, så å lese der utenom er uaktuelt for meg. Har jeg mye å dra med meg nøler jeg ikke med å bruke sekk - heller det enn vond rygg og skuldre! OT: Toppen av frekkhet under forelesning observerte jeg da ei i klassen kom valsende inn en halvtime etter timen hadde startet, satte seg ned, fant frem mobilen og en episode Skavlan (!) på nrk nettv, og lo høyt av alt hun fant morsomt i programmet. Hun hadde heldigvis på headset da...
Luralitt Skrevet 6. august 2012 #9 Skrevet 6. august 2012 OT: Toppen av frekkhet under forelesning observerte jeg da ei i klassen kom valsende inn en halvtime etter timen hadde startet, satte seg ned, fant frem mobilen og en episode Skavlan (!) på nrk nettv, og lo høyt av alt hun fant morsomt i programmet. Hun hadde heldigvis på headset da... He he, noen har bare ikke skjønt hvorfor man går på forelesning
Ethereal Skrevet 6. august 2012 #10 Skrevet 6. august 2012 Jeg studerer psykologi, og hos oss er det omtrent like mange som bruker notatblokk som pc. Kanskje litt flere som bruker pc, men i bunn og grunn er det smak og behag. Selv foretrekker jeg notatblokk fordi det tar mindre plass, man slipper irriterende klikkelyder og man er ikke avhengig av strøm. Like mange bruker sekk som veske her jeg studerer. Vil absolutt anbefale deg å bruke sekk dersom du har tunge bøker, og planlegger å lese på skolen. Det er ikke verdt å ødelegge ryggen for å se kul ut. Vond rygg har aldri vært in...
Kvist Skrevet 6. august 2012 #11 Skrevet 6. august 2012 I min klasse bruker alle pc/mac. Og det er vi avhengige av, er nødt til å ha internett tilgjengelig for å finne bakgrunnsinfo, tilleggspensum osv. Og foreleserene legger ut linker på forhånd som det er veldig kjekt å ha tilgang til i løpet av undervisninger. Vi jobber også mye sammen i grupper og da er det veldig greit å ha fellesmapper på dropbox med prosjektene våre i. Vi bruker også facebookgrupper mye, en del diskusjoner og opplysninger tas der. Vi kan f.eks legge ut smånotater og refleksjoner over noe foreleser sier som vi mener er ekstra relevant for akkurat vårt prosjekt direkte i facebookgruppa, så er det lett for hele gruppa å se hvilken retning man kan tenke i. Papir og penn brukes til drodling og idemyldring, men er for tregt og for "usosialt" til annet bruk. Men så går jeg ikke akkurat og tar lesefag heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå