juliane Skrevet 4. august 2012 #1 Skrevet 4. august 2012 Samboeren min ønsker seg bunad (sunnmørsbunad) men det er selvfølgelig et økonomisk spørsmål. Svigermor har undersøkt litt og mener han bør kjøpe bunad med tinnknapper istedenfor sølvknapper, noe han sparer 5000 kroner på. Vi har aldri hørt om noen som har tinn istedenfor sølv til bunaden, så vi lurer bare på hvor vanlig dette er? Blir det ikke litt "juggel", eller er det helt ok ifølge tradisjon og bunadsmafiaen?
Gjest Cessie Skrevet 4. august 2012 #2 Skrevet 4. august 2012 Nå kjenner jeg ikke så mange mannfolk som har bunad, men både gubben og broren hans har sølvknapper (de har hallingbunader).
ashera Skrevet 4. august 2012 #3 Skrevet 4. august 2012 (endret) Jeg syr sunnmørsbunad til konfirmanten her i huset nå, vi skal ha tinnknapper - og omtrent alle jeg kjenner som har sunnmørsbunad har tinnknapper. Helt vanlig. Hun som sydde skjorta til konfirmanten min (jeg syr bare selve bunaden) er proff bunadsyer og anbefaler tinn. Det er storbøndene på Østlandet og i Trøndelag som driver med de sølvgreiene. Han ene jeg kjenner som har sølv på sunnmørsbunad har et svare strev med å pusse dem uten å skade bunaden, og endte med å sprette dem av for ordentlig rengjøring. Sunnmøringene er et gnient og/eller nøysomt folkeferd, alt ettersom man ser det, haha. Endret 4. august 2012 av ashera
ashera Skrevet 4. august 2012 #4 Skrevet 4. august 2012 (endret) Gjorde et raskt googlesøk, og flere av leverandørene oppgir at både tinn og sølv brukes. Endret 4. august 2012 av ashera
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå