Gå til innhold

Fått meg lelighet, men den har ikke rømningsvei!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har skrevet under på kontrakt og betalt depositum, men jeg glemte å spørre om det er rømningsvei i tilfelle brann. Jeg spurte om dette etterpå og det finnes ikke. Leiligheten er i 5 etg. og om det da skulle begynne å brenne enten på loftet eller under meg og oppgangen blir full av røyk - da er jeg screwed. Siden jeg allerede har skrevet under kontrakt og dermed "godtatt" leiligheten slik jeg så den, er det noe jeg kan gjøre? Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg spør etter her; jeg kommer til å skaffe meg en brannstige, men har jeg rett til å klage noen sted (i og meg at det var jeg som glemte å spørre omd et, og kom på å spørre først etter kontraktskriving?)

Setter pris på svar!

Anonym poster: 4b0e0efe324348a188e3e1392a7bea16

Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Hei.

Jeg har skrevet under på kontrakt og betalt depositum, men jeg glemte å spørre om det er rømningsvei i tilfelle brann. Jeg spurte om dette etterpå og det finnes ikke. Leiligheten er i 5 etg. og om det da skulle begynne å brenne enten på loftet eller under meg og oppgangen blir full av røyk - da er jeg screwed. Siden jeg allerede har skrevet under kontrakt og dermed "godtatt" leiligheten slik jeg så den, er det noe jeg kan gjøre? Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg spør etter her; jeg kommer til å skaffe meg en brannstige, men har jeg rett til å klage noen sted (i og meg at det var jeg som glemte å spørre omd et, og kom på å spørre først etter kontraktskriving?)

Setter pris på svar!

Anonym poster: 4b0e0efe324348a188e3e1392a7bea16

Er det ikke branntrapp i gangen?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke branntrapp i gangen?

*føler meg litt dum*, men hva er branntrapp i gangen? Det er altså en vanlig oppgang, og da jeg spurte om det var rømningsvei så sa megleren at nei, det var det ikke.. so I guess not? :sjenert:

Anonym poster: 7df318878b6df05ce78fa54b530f47f0

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

*føler meg litt dum*, men hva er branntrapp i gangen? Det er altså en vanlig oppgang, og da jeg spurte om det var rømningsvei så sa megleren at nei, det var det ikke.. so I guess not? :sjenert:

Er veggene i trappen og trappetrinnene av f.eks betong?

Gjest Minde09
Skrevet (endret)

Huseier har plikt til å påse at det er brannstige, branntau og slukningsapparat slik at man kan evakuere fra loft. Det er PÅBUDT!

Utleiers ansvar

Utleier har ansvaret for at boligen har tilfredsstillende antall godkjente røykvarslere, slik at dette høres godt på alle soverom. I tillegg skal det være manuelt slukkeutsyr som skal kunne brukes i hele boenheten. Utbytting på grunn av elde, og kontroll eller service der det trengs fagfolk er også utleiers ansvar. Utleier har også ansvaret for at lokalene er godkjent til bolig og at rømningsforholdene er i orden.

Hentet herfra:

http://www.lbf.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=22173

Endret av Minde09
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen - det er selvsagt vinduer og en utgangsdør som kanskje regnes som rømningsvei..men siden jeg bor i 5etg ville jeg kanskje dø hvis jeg hopper ut

AnonymBruker
Skrevet

Huseier har plikt til å påse at det er brannstige, branntau og slukningsapparat slik at man kan evakuere fra loft. Det er PÅBUDT!

(TS) Kan jeg kontakte megleren/eieren om å jeg kan skaffe dette selv, men at det bør bli trukket fra leien?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hva slags bygg er det leiligheten ligger i, TS.

Er det en borettslagsleilighet eller en selveierleilighet i et sameie ?

Jeg spør fordi både borettslag og sameier skal ha rutiner på både branndeteksjon og rømning.

Er det flere leiligheter i 5 etasje ?

Har du balkong ?

Skrevet

Huseier er pålagt å ordne brannstige/tau. Si klart i fra! Spør også naboene dine, dere står sterkere sammen!

Gjest Minde09
Skrevet (endret)

(TS) Kan jeg kontakte megleren/eieren om å jeg kan skaffe dette selv, men at det bør bli trukket fra leien?

Leieboers ansvar

Leieboer har ansvaret for det daglige ettersynet og vedlikeholdet av røykvarsler og brannslukningsutstyr. I tillegg er det leieboers ansvar å melde feil på utstyr uten avbrudd til utleier.

Dette står i lenken jeg la ut over her.

Jeg ville ikke selv kjøpt inn utstyret som trengs. Det er dyrt. Påpek overfor eieren at han faktisk er pliktig til å rette opp i forholdene.

Du kan også kontakte teknisk etat i din kommune men da kan du risikere at du må flytte pga eierens ulovlige utleie.

Endret av Minde09
AnonymBruker
Skrevet

Ts her - takk for svar alle sammen! Ja, jeg kommer nok til å kontakte eieren, men jeg lurer på hvor mange rettigheter jeg har siden jeg signerte kontrakt etter å ha sett leiligheten, og ikke en gang spørre om rømningsvei (dumme meg- jeg tenkte ikke på det der og da).

Det er en bygning med 5 etg + loft, vil tro det ca er ti leiligheter i bygningen (sorry, jeg vet ikke eksakt siden jeg ikke har flyttet inn enda).

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags bygg er det leiligheten ligger i, TS.

Er det en borettslagsleilighet eller en selveierleilighet i et sameie ?

Jeg spør fordi både borettslag og sameier skal ha rutiner på både branndeteksjon og rømning.

Er det flere leiligheter i 5 etasje ?

Har du balkong ?

(TS) Nei, ingen balkong! Bare vinduer. Det er derfor jeg freaker litt ut, fordi det blir litt for langt å hoppe ned :S

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Hos meg ble branntrappen reknet som rømningsvei. Men brannslukningsutstyr og røykvarsler skal du selvfølgelig ha. Jeg har også en sånn bitteliten brannslukker på kjøkkenet, den er enklere å manøvrere om det er noe lite som tar fyr som du ikke kan slukke med lokk eller fille.

Gjest Minde09
Skrevet

Ts her - takk for svar alle sammen! Ja, jeg kommer nok til å kontakte eieren, men jeg lurer på hvor mange rettigheter jeg har siden jeg signerte kontrakt etter å ha sett leiligheten, og ikke en gang spørre om rømningsvei (dumme meg- jeg tenkte ikke på det der og da).

Det er en bygning med 5 etg + loft, vil tro det ca er ti leiligheter i bygningen (sorry, jeg vet ikke eksakt siden jeg ikke har flyttet inn enda).

Det skal ikke du tenke på,ts. Utleieren har likevel plikt til å påse at brannsikkerheten er ivaretatt.

• Liker 2
Skrevet

En rømningsvei kan også være at huseier har en avtale med brannvesenet at de skal komme med stigebil; altså for deg: ut vinduet...

Skrevet

Alle svarene du har fått er ren synsing. Det er ikke nødvendigvis slik at du har rett på noen egen rømningsvei med stige ut vinduene dine. Folk bør jekke seg litt ned. Trådstarters innlegg sier heller overhodet ingenting om hvordan bygningen er konstruert og en kommentar fra "megleren" ville jeg ikke vektlagt heller.

Jeg ville forhørt meg med utleieren for å finne ut hva brannopplegget er – på en sivilisert måte. Ikke begynn med å kreve ting.

• Liker 2
Skrevet

Dette er et fem etasjes hus. Antakelig en ordinær blokk. Bygget er helt sikkert i forskriftsmessig stand.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags type blokk er det da? Er det betong? Er trappa i betong eller treverk?

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags type blokk er det da? Er det betong? Er trappa i betong eller treverk?

Betong. Det ordner seg nok. Jeg fikk bare helt angst av tanken på å ikke komme meg ut.

(TS)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...