Gå til innhold

Hvordan komme i joggeform?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå trent 3-4 ganger i uka siden mars/april og lurer på når jeg kan forvente å komme i løpeform. Jeg trener mest kondisjon, litt yoga og enda mindre styrke. Jeg trener mest for trivsel men også for å gå ned noen kilo.

Men når jeg løper (ute eller på tredemølla) virker det som kondisen står på stedet hvil. Jeg klarer ikke å løpe sammenhengende mer enn noen minutter før jeg må ta en gåpause. Slik holder jeg på, uten at gåpausene blir noe kortere. Hva skyldes dette? Er jeg en av de som ikke får bedre kondis av å trene? Det bør kanskje legges til at jeg er tidligere sprinter og har en liten uvane med høyt tempo/eksplosiv løping, men er bevisst på dette også.

Noen tips til hvordan man kan trene seg i bedre løpeform? Gjerne andre treningsformer som hjelper, event. kostholdstips. På forhånd takk :)

Anonym poster: 23949c1b5d17912978b9817deb9f14ee

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Mitt beste tips er å hoppe på Løplabbets 12-ukers treningsprogram. Du kan nok hoppe på et par uker inni. http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

jeg gikk fra å kunne jogge 50 meter til 5 km uten problemer med dette, og jeg hadde aldri vært i joggeform før :)

Gjest *Maja*
Skrevet

Mange starter for hardt når de skal begynne å løpe. I starten skal du IKKE fokusere på fart, men på løpeteknikk. Om du jogger akkurat litt fortere enn du går i raskt tempo så vil du nok merke at du vil klare å jogge lengre sammenhengende. Farten kommer etterhvert som kondisen blir bedre. Som sprinter mistenker jeg at du starter i alt for raskt tempo.

Jeg gikk fra å ikke kunne løpe mer enn noen meter til 1 mil uten stress, men jeg brukte god tid. Når du finner rett joggetempo(rooolig) så powerwalker du når du føler du trenger en pause og så kjøreer du på med små joggeintervaller igjen. Gjør dette helt til du klarer lengre og lengre jogge distanser :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg tok en joggetur i sted og la meg i veldig mye lavere tempo enn jeg pleier. Og da klarte jeg å løpe mye lengre enn jeg gjorde tidigere. Det var rett og slett en "eye-opener"! Det var kjempegøy å kjenne at jeg kunne løpe og løpe uten å kjenne melkesyra.

Jeg tror du har rett, Maya, jeg har lagt meg i altfor høyt tempo før. Jeg har løpt 10km denne uka, og planlegger ny tur i morgen. Hurra! Og takk for motivasjon+tips! :smilorange:

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Takk for svar.

Jeg tok en joggetur i sted og la meg i veldig mye lavere tempo enn jeg pleier. Og da klarte jeg å løpe mye lengre enn jeg gjorde tidigere. Det var rett og slett en "eye-opener"! Det var kjempegøy å kjenne at jeg kunne løpe og løpe uten å kjenne melkesyra.

Jeg tror du har rett, Maya, jeg har lagt meg i altfor høyt tempo før. Jeg har løpt 10km denne uka, og planlegger ny tur i morgen. Hurra! Og takk for motivasjon+tips! :smilorange:

Så bra :) Stå på!

Skrevet

En annen metode er jo intervall. Jeg kom veldig fort opp i form ved å løpe bakkeintervall på mølle. Det å løpe på mølle gjør det i det hele tatt lettere å holde jevnt tempo, dog er det hardere på knær. Å løpe i bakke sliter imidlertid mindre på knærne.

AnonymBruker
Skrevet

Mange starter for hardt når de skal begynne å løpe. I starten skal du IKKE fokusere på fart, men på løpeteknikk. Om du jogger akkurat litt fortere enn du går i raskt tempo så vil du nok merke at du vil klare å jogge lengre sammenhengende. Farten kommer etterhvert som kondisen blir bedre. Som sprinter mistenker jeg at du starter i alt for raskt tempo.

Jeg gikk fra å ikke kunne løpe mer enn noen meter til 1 mil uten stress, men jeg brukte god tid. Når du finner rett joggetempo(rooolig) så powerwalker du når du føler du trenger en pause og så kjøreer du på med små joggeintervaller igjen. Gjør dette helt til du klarer lengre og lengre jogge distanser :)

Hva mener du nå egentlig med power walk? At armene også går i en unormal aktiv bevegelse eller bare å gå fort?

Anonym poster: b6052c7417bd41b6cdf7f0c413d458e6

Gjest *Maja*
Skrevet

Hva mener du nå egentlig med power walk? At armene også går i en unormal aktiv bevegelse eller bare å gå fort?

Anonym poster: b6052c7417bd41b6cdf7f0c413d458e6

Powerwalking er når du går så fort at du nesten jogger. Armene tett inntil deg og du blir virkelig anpusten og sliten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...