Bergenspike Skrevet 16. februar 2004 #1 Skrevet 16. februar 2004 Jeg får besøk av en som har cøliaki på lørdag. Er det noen som kan hjelpe meg med oppskrifter på kaker jeg kan lage. Har du noen andre gode oppskrifter tar jeg gjerne i mot dem også.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 16. februar 2004 #2 Skrevet 16. februar 2004 Har ingen oppskrifter, men nøttekake med smørkrem kan du godt lage. Det som er viktig er at det du lager ikke inneholder gluten.
Pusekatt Skrevet 16. februar 2004 #3 Skrevet 16. februar 2004 Jeg har hatt kjempesuksess med bl.a. rullekake, hvor jeg bare bytter ut hvetemel med glutenfri melmix (fra Semper f.eks. - fåes i velassorterte matbutikker). Ellers finner du Toro-miks med glutenfrie vafler og pannekaker, dersom du vil gjøre det enda enklere. Glutenfrie muffins er også lettvinte - bytt simpelthen ut hvetemel med glutenfritt mel. Lykke til! Det tar ikke SÅ mye ekstra tid å lage istand glutenfri mat, men cøliakikere setter veldig stor pris på at man gidder å ta seg bryet med det!
Arkana Skrevet 16. februar 2004 #4 Skrevet 16. februar 2004 Glutenfri drømmekake 150 g mandler med skall 2 1/2 dl sukker 2 ss kakao 2 eggehviter 3-4 ss mandelspon 2 eggeplommer 1/2 dl sukker 1 dl kremfløte 50 g usaltet smør 75 g kokesjokolade Mal mandlene og bland dem med sukker, kakao og eggehviter. Rør det til en jevn røre. Tegn opp to sirkler på bakepapir (24 cm). Fordel røren på sirklene. Dryss godt med mandelspon over og stek ved 200 grader i ca 12 minutter. Avkjøl under et klede. Rør sammen eggeplommer, fløte og sukker i en kjele. Pisk til kremen tykner. Ta av platen og tilsett smør og sjokolade. Rør til alt er smeltet. Avkjøl kremen og bre den mellom bunnene. Dekk med plast og sett kaldt før servering. Daimkake 4 eggehviter 150 g sukker 150 g malte nøtter 1/3 liter kremfløte 4 eggeplommer 100 g sukker 1/4 kopp kaffe 3 dajm sjokolader Visp eggehviter og sukker stivt. Nøttene blandes forsiktig inn. Hell i en litne springform. Kaken stekes på nederste rille på 150 grader i 1 time. Kremen lages ved at kremfløte piskes godt. Eggeplommer og sukker piskes stivt og blandes med kremen. Kaffe og opphakket daim røres i. La kaken være i formen mens kremen legges på. Fryses. Pynt med hakket daim. Rullekake 3 egg 1 eggehvite 90 g sukker 50 g potetmel 1/2 ts bakepulver 2 ss kakao Krem: 100 g margarin 3 dl melis 1 eggeplomme ca. 10 romdråper Pisk egg, eggehvite og sukker til eggedosis. Sikt i potetmel, bakepulver og kakao. Blandes godt. Helles i langpanne kledd med bakepapir. Stekes ved ca. 225 grader i 5 - 6 min. Hvelves straks på et stykke fuktet, sukkerstrødd matpapir. Dekkes med et annet stykke fuktet (viktig) matpapir. Når den er kald smør utover kremen og rulles sammen. Du kan også kjøpe f.eks. Toro glutenfri kakemix og bruke en vanlig kakeoppskrift men bytte ut melet med denne.
Bergenspike Skrevet 16. februar 2004 Forfatter #5 Skrevet 16. februar 2004 Tusen takk for mange fine oppskrifter. Kom gjerne med flere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå