Gå til innhold

Sårrens katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten kattunge vi fikk hjem her i fosterhjem for noen dager siden. Han er veldig underernært, og nå idag fant jeg et sår(hull, muligens bittskade?) på ryggen hans. Var hovent og betent, så jeg barberte bort pelsen på området, og fant hullet da.

Dyrelegen har ikke åpent før mandag, så jeg lurer på hva jeg kan rense såret med?

Anonym poster: 32c9f6dabbcf870e5f9087b1a20660d3

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Klorhexidin eller pyrisept kan fint brukes til å rense med.

I tillegg kjøper du en tube Bacimysin salve på apoteket. Salven inneholder antibiotika og du smører såråpningen med salven. Prøv gjerne forsiktig om du kan få litt salve ned i åpningen(e), men ikke press på.

Vetrinær på mandag er både viktig og riktig :)

Lykke til til dere to :klem:

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Apotekene her er desverre stengt, men hva tror du/dere om Bulidine-krem? Jeg har lest så mye at Pyrisept var nei-nei til katt, at jeg er litt usikker siden han er så tynn?

Anonym poster: 32c9f6dabbcf870e5f9087b1a20660d3

Skrevet

Lille-pus, du som vet alt som er verdt å vite om katter: kan man bruke Fucidin til katt? Altså, sånn vanlige menneske-Fucidin? Har stresset fælt med hvordan jeg har skulle stelle sårene til pusen et par ganger (hvorfor får de alltid betente sår i helgene??), og har da lurt på om jeg kan bruke Fucidin etter å ha renset. Jeg renser forøvrig alltid med saltvann, det gjør vel ingen skade?

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Sterilt saltvann kan fint brukes til å rense sår med.

Det er desverre ikke desinfiserende som klorhexidin og Pyrisept, men det er ikke farlig å rense med sterilt saltvann :)

Jeg har aldri selv brukt Fucidin, hverken til meg selv eller katt.

Dog ser jeg at det finnes en egen utgave beregnet på dyr.....

Kan du ringe en vetrinærklikk, eventuelt nødnummeret til smådyrvetrinær i ditt distrikt og høre hva vedkommende sier om bruk av menneske-Fucidin eller Brulidine til katt ?

Jeg er hverken medisiner eller utdannet vetrinær så jeg tør ikke være bastant på at det er ufarlig... :sjenert:

Endret av Lille-pus
Skrevet

Saltvann er jo det beste å rense med, det dreper ikke de gode bakteriene, noe klorhexidin og pyrisept gjør.

• Liker 1
Skrevet

Brulidine smøres på etter rens. Det er ikke skadelig.

AnonymBruker
Skrevet

Saltvann er jo det beste å rense med, det dreper ikke de gode bakteriene, noe klorhexidin og pyrisept gjør.

Enig.

Det er beskjeden fra alle tre veterinærklinikker jeg har forhørt meg med angående bittsår/klor også.

Anonym poster: 8868d38d842411fb6c6490cfd4d9ee70

Skrevet

Min ene pus gikk på fusidin. Men du MÅ bruke den som er beregnet på dyr! Det sa de var veldig viktig. Den for mnsk var ikke bra å bruke på dyr! Pyrisept går helt fint å bruke:)

Håper det går fint med pus og lykke til hos veterinæren i morgen:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

TS, siden du fikk kattungen til deg i funksjon av å være fosterhjem;

Jeg tipper/håper/antar det betyr at du er fosterhjem i relasjon til en frivillig organisasjon ? :)

De fleste av oss frivillige har gjerne litt av hvert 'på lur' i skapet. Ikke de store tingene, men sårsalve, væske for rensing av sår, kompresser og slikt småtteri.

Kunne du ringt din kontakperson og hørt om hun/han kanskje har f.eks. Bacimysin tilgjengelig (eller kan undersøke om noen av de andre i distriktet har) ?

Grunnen til at jeg er uhyre forsiktig med å si at den ene eller den andre menneskemedisinen er helt ok å bruke, - uten at jeg selv har fått bekreftet og erfart dette, er som non-stop så riktig påpeker.

Hvordan står det til med den lille tassen i dag ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...