Gå til innhold

Sørpolen vender nord?

Gjest Pheel

Anbefalte innlegg

Så tidligere i dag på QI, og der ble det spurt om når pingvinene kom til Nordpolen.

Svaret var da at det var ganske snart (de holder kun til på Sørpolen/sørlige kalvkule), fordi sør skal altså vende nord, og omvendt.

Så jordkloden skal da vendes rundt på et vis, og dette skjedde kun hvert millionte år ifølge han som holdt programmet. Og da må vi innstille alt av kompass og alt.

Høres veldig merkelig ut, og ønsker å finne noe konkret informasjon om dette.

Noen som vet hvor jeg kan finne det?

Endret av Pheel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som evt skifter, er magnetfeltet, ikke klodens orientering. Det skulle faen meg ta seg ut, hvis planeten skulle stille seg på hodet. Det eneste som evt kunne få DET til å skje, ville være en kollisjon med en annen planet av passende størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som evt skifter, er magnetfeltet, ikke klodens orientering. Det skulle faen meg ta seg ut, hvis planeten skulle stille seg på hodet. Det eneste som evt kunne få DET til å skje, ville være en kollisjon med en annen planet av passende størrelse.

Ja, satt der som et stort spørsmålstegn, og forstod ikke hvorfor jeg aldri hadde hørt noe om dette, om det de sa stemte.

Kun nysgjerrig, vet jo såklart ingenting om dette selv (i og med at jeg spør her inne), hørtes absurd ut.

Uansett om magnetfeltet endres, bil jo det utgjøre en forskjell for oss. Da kan en jo ikke lenger kalle Nors for Nord, og Sør for Sør, men omvendt? Blir så forvirret av slikt, uten å klare å finne noe om det, må søke dypere. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta

Geografisk nord (nordpolen) og magnetisk nord (dit kompassnåla peker) er ikke nøyaktig på samme sted, og dette endres litt hele tida pga at magnetisk nord ikke er konstant. Det er imidlertid ikke sånn at nord plutselig blir sør og omvendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er imidlertid ikke sånn at nord plutselig blir sør og omvendt :)

Jo, det er det. Det ser man tydelige indikasjoner på når man studerer magnetiske mineraler i havbunnen. Jo lenger bort fra midthavsryggen du kommer jo eldre blir havbunnen, og med forholdsvis jevne intervaller skifter retningen på disse magnetiske mineralene. Med en gang havnbunnen blir laget vil de følge retningen til magnetfeltet, mens når det blir kaldt vil de beholde retningen sin uavhengig av hva mangetfeltet er. Det man har funnet ut er at retningen på disse mineralene skifter frem og tilbake, noe som betyr at nordpol blir til sørpol og motsatt. Og i geologisk forstand skjer dette ganske så plutselig. Jeg er ikke sikker på om man vet hvorfor dette skjer.

Anonym poster: a388fa4c51c10b7b65581c3ff6bc352a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tottelotta

Jo, det er det. Det ser man tydelige indikasjoner på når man studerer magnetiske mineraler i havbunnen. Jo lenger bort fra midthavsryggen du kommer jo eldre blir havbunnen, og med forholdsvis jevne intervaller skifter retningen på disse magnetiske mineralene. Med en gang havnbunnen blir laget vil de følge retningen til magnetfeltet, mens når det blir kaldt vil de beholde retningen sin uavhengig av hva mangetfeltet er. Det man har funnet ut er at retningen på disse mineralene skifter frem og tilbake, noe som betyr at nordpol blir til sørpol og motsatt. Og i geologisk forstand skjer dette ganske så plutselig. Jeg er ikke sikker på om man vet hvorfor dette skjer.

Mtp at et skifte av polaritet går over ca 5000 år tviler jeg på at jeg får se pingviner på Nordpolen i vår levetid, ref TS sitt innlegg om at programlederen hadde uttalt at vi "ganske snart" får se pingviner på Nordpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kompassene vil peke mot nye og interessante steder. Men geografien kommer ikke til å endre seg, og jeg tror ikke at vi vil begynne å kalle Glouchestershire for "Nordpolen", hvis kompassnåla skulle peke dit.

Nordpolen er et geografisk sted i arktis, den magnetiske nordpolen ligger NESTEN på samme sted, men de er ikke det samme.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Nesten" er nokså relativt, den magnetiske nordpolen beveger seg med 55-60 km/året og nærmer seg russisk territorium.

Anonym poster: 67c0f0918b9243dcd7c4af0bf8f37b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...