Gå til innhold

Xylitol og PSMF (spørsmål til dere med peiling på lavkarbo)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på PSMF. Har gått på det siden tirsdag, og det går så langt veldig bra :-) I dag tenkte jeg at jeg skulle lage meg noe godt til lørdagskvelden, og fant en fin oppskrift på marengs. 2 eggehviter og 1 dl xylitol. Jeg smakte litt på fluffen for å finne ut hvor mye søtt jeg skulle ha i, og etter at herlighetene ble satt i ovnen ble jeg plutselig superkvalm. Jeg spiste maks 1 ss av fluffen.

Da begynte jeg å se på innholdsfortegnelsen til Xylitol, og ser det inneholder en del karber (!) - sukkeralkoholer.

Jeg har prøvd å google litt, men finner ikke noe svar. Noen sier "det går helt fint, sukkeralkoholer blir ikke tatt opp av kroppen" mens andre sier "NEI! HOLD DEG UNNA!", så da tyr jeg til kvinneguiden:

Kan jeg spise xylitol når jeg går på PSMF?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Faren med alt sukkerfritt er at for mye av det kan gjøre deg skamdårlig. Spiser jeg et par sukkerfrie tyggis med xylitol så er det bare å løpe på do.

For å svare på spørsmålet ditt: Når man spiser xylitol, omdannes det til glukose (blodsukker) og kan lagres som glykogen i leveren og musklene.

Skrevet

Faren med alt sukkerfritt er at for mye av det kan gjøre deg skamdårlig. Spiser jeg et par sukkerfrie tyggis med xylitol så er det bare å løpe på do.

For å svare på spørsmålet ditt: Når man spiser xylitol, omdannes det til glukose (blodsukker) og kan lagres som glykogen i leveren og musklene.

I linken jeg sendte over står det det motsatte. Xylitol (og andre sukkeralkoholer) stimulerer ikke utskillelse av insulin pga den kjemiske strukturen. Det er tegnet og forklart også på siden.

Skrevet

Ulike eksperter sier så mye forskjellig.. Jeg ble helt forvirra! "Bare halvparten av kaloriene blir tatt opp i tarmen", "ingenting blir tatt opp" eller "akkurat det samme som vanlig sukker". Ja, hva skal man tro på da? Tydelig at xylitol er et vanskelig søtningsmiddel å forstå seg på :-) Men takk for at dere tok dere tid til å svare :-)

"Heldigvis" ble pikekyssene skikkelig misslykka, så jeg kasta de. Da slapp jeg å lure mer på det :-)

Skrevet

Mange sier at man kan trekke fra sukkeralkoholer. Dette er ikke helt riktig. Noen sukkeralkoholer påvirker ikke blodsukkeret i det hele tatt (erythritol (sukrin), stevia, aspartam er noen av dem) og kan trekkes fra mens andre (f.eks. maltitolsirup) påvirker blodsukkeret mer enn rørsukker. Maltitol som er en veldig mye brukt "sukkerfri" søtning som gir ca halve blodsukkeret som rørsukker. Spiser man det bare en gang i blant så er det jo ikke så farlig, men for de som tror at de kan spise noen atkinsbarer hver dag fordi det står på pakken at sukkeralkoholene kan trekkes fra lurer seg selv. Denne tråden på lavkarbo.no er fin: Unngå å bli lurt av søtstoffer.

Skrevet

Xylitol er forresten lav GI, men ikke null GI. Lite av det blir tatt opp. Har GI på 13.

Skrevet

Tusen takk, Supera. Du er super ;-) Fint med folk som har kunnskap og vet hva de snakker om, er lett å gå seg vill! Har sett du får mye tyn her inne, synes du heller fortjener en sånn : :dagens-rose:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...