Gå til innhold

Hinne på øyet begynner å vises

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det har seg slik at hinnen (blinkehinnen??) i øyet til hunden har flyttet seg ut på øyet, slik at den vises. Det har ikke vært slik før. Hunden har hatt litt utflod fra øyet, men det virker ikke som om hun har noe ubehag som kløe eller smerter. Nå ser hun litt ut som Marty Feldman, så noe er jo ikke helt som skal det skal...

Noen som vet hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vetrinær

• Liker 1
Skrevet (endret)

En telefon til veterinær skader aldri, men det kan være så enkelt som at hunden har fått noe rusk på øyet. F.eks. et hårstrå som irriterer.

Isåfall kan det hjelpe om du skyller med sterilt øyebadevann, så ser du jo fort om det kan være grunnen :)

Red: trykkleif

Endret av Isd
  • Liker 1
Skrevet

Vetrinær

Og bortsett fra det - hadde du noe forslag utenom det selvfølgelige?

• Liker 2
Skrevet

En telefon til veterinær skader aldri, men det kan være så enkelt som at hunden har fått noe rusk på øyet. F.eks. et hårstrå som irriterer.

Isåfall kan det hjelpe om du skyller med sterilt øyebadevann, så ser du jo fort om det kan være grunnen :)

Red: trykkleif

Takk for svar. Men jeg har aldri opplevd at et rusk kan forsårsake at hinnen kommer fram? Men det er uansett forsøket verdt :)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Linseluksasjon? Er hunden DNAtestet?

edit: skrev feil :)

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Men jeg har aldri opplevd at et rusk kan forsårsake at hinnen kommer fram? Men det er uansett forsøket verdt :)

Det har jeg!

Rusha til veterinærvakta midt på natta fordi jeg trodde bikkja hadde alvorlige øyeskader. Viste seg å være et rusk... :rodme:

Han hadde da samme symptomer som din hund. Sier ikke at det er det samme, men trenger ikke gjøre som meg og tenke det verste før du har snakket med veterinær ;)

Skrevet

Linseluksasjon? Er hunden DNAtestet?

edit: skrev feil :)

DNA-testet?? Aner ikke, men jeg tror ikke det.

Skrevet

Det har jeg!

Rusha til veterinærvakta midt på natta fordi jeg trodde bikkja hadde alvorlige øyeskader. Viste seg å være et rusk... :rodme:

Han hadde da samme symptomer som din hund. Sier ikke at det er det samme, men trenger ikke gjøre som meg og tenke det verste før du har snakket med veterinær ;)

Hehe, nettopp det jeg tenkte også :) Som sagt så har hun ingen plager, så jeg har ikke stresset så veldig med det. Men hun ser jo litt rar ut....

Skrevet

Hehe, nettopp det jeg tenkte også :) Som sagt så har hun ingen plager, så jeg har ikke stresset så veldig med det. Men hun ser jo litt rar ut....

Hvor lenge har det vært sånn, da?

Forhåpentligvis er det bare rusk av noe slag, men kan jo være noe annet som irriterer også. Hvis det har vært sånn mer enn en dag, ville jeg tatt en tlf til vet. Alltid greit å sjekke, for sikkerhets skyld :)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

DNA-testet?? Aner ikke, men jeg tror ikke det.

Linseluksasjon betyr at linsen i øyet har løsnet/er iferd med å løsne. Da må du få henne til veterinæren raskt, det kan lede til grå og grønn stær, og ubehandlet vil det føre til blindhet, og store smerter.

Øynene er på hunder som på alle dyr og mennesker en av våre viktigste deler og de skal man få undersøkt om man mistenker at det er noe feil.

Forhåpentligvis er det ikke noe farlig, men det må sjekkes selv om hun ikke har plager nå.

Skrevet

Ikke opplevd det på hund, men hesten min derimot hadde blinkhinnen dratt delvis utpå øyet i vinter - viste seg å være sår på hornhinnen. Og utdragning av blinkhinne var forsvarsmekanisme for å beskytte skadet område. Kloramfenikol-kur på 4 uker og gampen var fin igjen ;)

Men ville vært veldig obs når det gjelder øye, har en hund med kroniske øyeproblemer - og øyet er en pokker så avansert organ, som ikke er mye lett og få friskt når ting først er i gang.

Hunden min har cornea dystrofi, og pågrunn av det så har hun hyppige hornhinnebetennelser og karinnvekst over hornhinnen (blodårenett som brer seg synlig over hornhinne)

Men til tross for alt dette har ikke hunden rent fra øyne, blunket mye eller noe som indikerer på øyeproblemer. Eneste grunn til at det ble oppdaget var at det kom såpass langt at man kunne se missfarvinger i øyet.

Har hatt denne balletten gående i 6 mnd nå, og hunden er enda ikke friskmeldt.

Skrevet

Takk for råd - vi tar en telefon til vet i morgen, tenker jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...