Gjest anonym Skrevet 4. august 2012 #1 Skrevet 4. august 2012 Min eksmann har pålagt en av våre voksne døtrene å skrive en spesiell tekst på gravstøtten hans når han dør. Det er en tekst som framhever ham som en fin person som har gitt alt. Hvis det bare hadde stemt med virkeligheten, men det gjør det ikke! Den datteren som er pålagt dette har vært lullet inn i et lojalitetsforhold til ham fra hun var liten. Jeg var som mor dessverre ikke bevisst nok på det tidspunktet til å forhindre det. Visste nesten ikke at slikt virkelig gikk an! Hun har dessverre blitt ganske hjernevasket av ham, og føler at hun må etterkomme farens ønske. En annen av døtrene har vært alvorlig syk i mange år, og han har aldri gjort noe som helst for å hjelpe henne. Jeg har som mor slitt helsen av meg for å gjøre mitt beste for henne, uten hjelp og støtte fra ham, annen familie har vi ikke. Han har ikke vært mye til far, døtrene skulle være der for å støtte ham, ikke omvendt, at han skulle være der for døtrene. Jeg mener at en tekst på gravstøtte skal uttrykke de etterlattes følelser. Jeg mener det er et ovegrep å pålegge andre hva som skal stå der. Fint å høre andes synspunker på dette.
Gjest Gjestinnen Skrevet 4. august 2012 #2 Skrevet 4. august 2012 Hva er problemet? Det er jo bare å love han at det blir slik, men når han er død, vet jo ikke han hva som står på støtta, og da er det jo bare å skrive hva man vil. F.eks. "Sviktet oss alle - Ikke savnet"
Gjest anonym Skrevet 4. august 2012 #3 Skrevet 4. august 2012 Hva er problemet? Det er jo bare å love han at det blir slik, men når han er død, vet jo ikke han hva som står på støtta, og da er det jo bare å skrive hva man vil. F.eks. "Sviktet oss alle - Ikke savnet" Ja, men datteren som er pålagt dette føler at hun må oppfylle farens ønske!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #4 Skrevet 4. august 2012 "Sviktet oss alle - Ikke savnet" Anonym poster: 4a7e43047c32a6da81824b685eda73ca 3
Nerdemamma Skrevet 4. august 2012 #5 Skrevet 4. august 2012 En gravstøtte skal være der for de som er tynget av sorg og savn. Slik jeg leser det så vil ikke du ha noe utbytte av han sin gravstein på noe som helst vis. Så spiller det egentlig noen rolle hva det står? Om din datter som føler en sterk lojalitet til sin far ønsker at denne teksten skal stå der, så la henne ha den teksten på da vel? Du kommer vel ikke til å besøke graven hans uansett? Som sagt, gravstøtter er der for de som sørger og savner. 5
Gjest anonym Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 En gravstøtte skal være der for de som er tynget av sorg og savn. Slik jeg leser det så vil ikke du ha noe utbytte av han sin gravstein på noe som helst vis. Så spiller det egentlig noen rolle hva det står? Om din datter som føler en sterk lojalitet til sin far ønsker at denne teksten skal stå der, så la henne ha den teksten på da vel? Du kommer vel ikke til å besøke graven hans uansett? Som sagt, gravstøtter er der for de som sørger og savner. Ja, men å bli PÅLAGT å skriv noen som hun vet ikke stemmer med virkeligheten overhode??
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2012 #8 Skrevet 4. august 2012 Hva er problemet? Det er jo bare å love han at det blir slik, men når han er død, vet jo ikke han hva som står på støtta, og da er det jo bare å skrive hva man vil. F.eks. "Sviktet oss alle - Ikke savnet" Hvem er det som gjør slikt, da? Greit nok at man mener vedkommende var et rasshøl som overhodet ikke er savnet, men man skriver da for faen ikke slikt på gravstøtten. Da synes jeg det er bedre å unngå standard godordsfraser i det store og det hele, og kun skrive nøytrale faktaopplysninger som navn og tidspunkt for fødsel og død. For øvrig er det nok fint lite trådstarter kan gjøre med dette. Og noe sier meg at den aktuelle datteren nok også sier seg enig med sin far på dette punktet, da hun ser ut til å ha vært favoritten hans. Noe som for så vidt er en dårlig egenskap hos dem begge. Selv kan jeg ikke fordra foreldre/besteforeldre som forskjellsbehandler barna/barnebarna sine, like lite som jeg ikke kan fordra barn som aksepterer det og grådig tar i mot.
Gjest Violetta Skrevet 4. august 2012 #9 Skrevet 4. august 2012 Om datteren din er voksen synes jeg ikke dette er noe du skal legge deg i. 2
Gjest Kim Skrevet 4. august 2012 #10 Skrevet 4. august 2012 Han er jo død når gravstenen graveres, så du kan vel skrive akkurat hva du vil uten redsel for represalier fra din eksmann. Som oftest så er det vel greiest med en enkel setning som: takk for alt o.l Gravstenen er liksom ikke stedet å summere opp en persons liv - uavhengig om personen var snill eller slem.
Gjest anonym Skrevet 4. august 2012 #11 Skrevet 4. august 2012 Hvem er det som gjør slikt, da? Greit nok at man mener vedkommende var et rasshøl som overhodet ikke er savnet, men man skriver da for faen ikke slikt på gravstøtten. Da synes jeg det er bedre å unngå standard godordsfraser i det store og det hele, og kun skrive nøytrale faktaopplysninger som navn og tidspunkt for fødsel og død. For øvrig er det nok fint lite trådstarter kan gjøre med dette. Og noe sier meg at den aktuelle datteren nok også sier seg enig med sin far på dette punktet, da hun ser ut til å ha vært favoritten hans. Noe som for så vidt er en dårlig egenskap hos dem begge. Selv kan jeg ikke fordra foreldre/besteforeldre som forskjellsbehandler barna/barnebarna sine, like lite som jeg ikke kan fordra barn som aksepterer det og grådig tar i mot. Hun er lullet inn i et lojalitetsforhold til ham fra hun var liten og føler at hun ikke har noe valg. Innerst inne vet hun at å skrive noe slikt om ham er helt feil, men hun føler at hun er en dårlig datter hvis hun ikke etterkommer hans ønske. Da svikter hun ham, har han fått henne til å føle. Hun er hjernevasket og forvirret.
Anjah Skrevet 4. august 2012 #12 Skrevet 4. august 2012 Men han er vel ikke klar for å begraves før om mange år enda, vel? Hvis datteren egentlig er enig med deg, kan det jo tenkes at bare hun får seg litt flere år på baken blir hun mer prinsippfast? 2
Gjest anonym Skrevet 4. august 2012 #13 Skrevet 4. august 2012 Han er jo død når gravstenen graveres, så du kan vel skrive akkurat hva du vil uten redsel for represalier fra din eksmann. Som oftest så er det vel greiest med en enkel setning som: takk for alt o.l Gravstenen er liksom ikke stedet å summere opp en persons liv - uavhengig om personen var snill eller slem. Nei, det er akkurat det jeg også mener. Ikke stedet for å oppsummere en persons liv. Det er ikke jeg som skal skrive noe på gravstenen, denne hjernevaskede datteren er pålagt dette. Hun vil før eller siden i livet forstå at det er feil, og vil få problemer med det. Livet er en stadig prosess. Hun har problemer nok med lojalitetsplikten vs. faren allerede. Jeg mener at dette nærmest er et overgrep mot andres sjel.
Gjest anonym Skrevet 4. august 2012 #14 Skrevet 4. august 2012 Man kan ikke skrive hva man vil, slapp av. Hvem mener du regulerer hva som skal skrives?
ViljaH Skrevet 4. august 2012 #15 Skrevet 4. august 2012 Jeg tror du overdriver denne saken. La datteren din finne ut av dette selv når den dagen kommer, følge magefølelsen sin. Dette skal hun jo finne ut av med sin søster, ikke deg. Søstrene skal begge være enige om hva som blir skrevet. Be henne si det til sin far, at dette er noe de barna mp vurdere sammen. Om han vil bestemme så får han gjøre klar en gravstein hvor bare dødsinfo gjenstår. Jeg synes i utgangspunktet folk bør på bestemme alt omkring egen begravelse, gravplass osv. selv.
Silfen Skrevet 4. august 2012 #16 Skrevet 4. august 2012 Hvem mener du regulerer hva som skal skrives? Kirkelig fellesråd, muligens. Det er ganske fritt, men man kan ikke skrive hva som helst. -Hvilke regler gjelder for hva som kan stå på gravminnet? Tekst, symbol, dekor og fotografi er tillatt. Alt skal være sømmelig, og navnene som blir satt på, skal være navnene til dem som er gravlagt på gravstedet.
gustav Skrevet 4. august 2012 #17 Skrevet 4. august 2012 (endret) Hva som blir skrevet på vedkommendes gravstein er vel strengt tatt ikke noe en ex-kone har med å gjøre?!?? Dette er noe de pårørende (døtrene) må bestemme. Om de velger å følge avdødes(?) ønsker eller ikke må være opp til dem. Vil anta at en ex-kone ikke akkurat er et objektivt sannhetsvitne, og bør derfor holde seg for god til å forsøke å legge føringer på barna. En gravstein er vel til for at de som har et forhold til vedkommende og faktisk kommer til å besøke gravplassen skal kunne hedre og minne den som ligger under den. Og datteren din høres ut som mer tilbøyelig til å besøke graven enn deg? Endret 4. august 2012 av gustav 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #18 Skrevet 4. august 2012 Sleng på et enkelt og nøytralt "Hvil i fred". Det var det vi gjorde da vår gamle kjipe far drakk seg i hjel og skulle gravlegges. Anonym poster: 492c6dd028fb7851a9baa3e1236be05d
Gjest anonym Skrevet 4. august 2012 #19 Skrevet 4. august 2012 Hva som blir skrevet på vedkommendes gravstein er vel strengt tatt ikke noe en ex-kone har med å gjøre?!?? Dette er noe de pårørende (døtrene) må bestemme. Om de velger å følge avdødes(?) ønsker eller ikke må være opp til dem. Vil anta at en ex-kone ikke akkurat er et objektivt sannhetsvitne, og bør derfor holde seg for god til å forsøke å legge føringer på barna. En gravstein er vel til for at de som har et forhold til vedkommende og faktisk kommer til å besøke gravplassen skal kunne hedre og minne den som ligger under den. Og datteren din høres ut som mer tilbøyelig til å besøke graven enn deg? Nei, det kunne aldri falle meg inn å prøve å bestemme i dette. Og ja, jeg synes døtrene skal bestemme det. Hvem er det som legger føringer for barna her? Det er jo faktisk faren, som har pålagt sin ene datter dette! Står for det jeg har skrevet, et eventuelt minneord på en gravsten skal gjenspeile de etterlattes, i dette tilfelle døtrenes, følelser. Å før sin død pålegge noen å skryte om en på gravstenen, spesielt når man så absolutt ikke fortjener det, synes jeg er et overgrep, på samme linje som å hjernevaske en av døtrene gjennom alle år. Datteren vet nok dette, men er for hjernevasket til å ta det opp med faren, da vil hun føle at hun svikter ham.
Hedda-78 Skrevet 4. august 2012 #20 Skrevet 4. august 2012 Jeg synes ikke du skal legge deg borti denne situasjonen, den er mellom far og datter. Og det er vel mange år til han skal gravlegges uansett, mye kan forrandre seg før den tid. Hvis datteren skal ta opp dette med sin far, må det jo være fordi hun selv vil det. Jeg synes ikke at du skal presse henne til å skape en konfliktsituasjon. Jeg synes dessuten det er drøyt av deg å kalle det et overgrep. Overgrep er noe helt annet i min bok i allefall... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå