Gå til innhold

Slemme katter!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at vi flyttet inn i huset vårt i fjor sommer har pusen min konstant hatt sår på kroppen. Det varierer fra småsår og laaange kloremerker, til "stikksår" hvor det ender opp med heavy betennelse, vet.besøk og påfølgende antibiotika-kur.

Vi flyttet skikkelig ut på landet for å nettopp kunne nyte freden og roen, samt ha et flott hjem for dyrene våre. Det gikk ikke helt etter planen, gitt... Den ene av de to naboene vi har, har nemlig en hel haug med katter! Har ikke helt tellinga, men vet at det minst er 6stk. som bor der.

Disse kattene tar seg til rette på vår eiendom, samt plager pusen min.

Min pus er en kastrert hannkatt som nærmer seg senior-status, og har alltid vært konfliktsky. Han hadde bare vært i slåsskamp to ganger før vi flyttet hit, og nå ser det ut til at han aldri får gjort annet enn å forsvare seg selv.

Er så lei av disse nabokattene nå! :kjefte:

Det er ille nok at de driter overalt, kaster opp på verandaen vår, slåss utenfor soveromsvinduet vårt om natten, i tillegg til å gå rundt husveggene våre og gaule til alle døgnets tider under løpetid - men merker grensen min er nådd når det går utover stakkars pusen min! Har ikke tall på hvor mange ganger han har kommet løpende inn på gårdsplassen med andre katter i hælene, hvorpå jeg har vært nødt til å "redde" han.

Nå sitter jeg, for andre gang på kort tid, og får ikke sove. Pusen min har nemlig et helt utrolig hovent "kinn". Det er så ille at han nesten ikke får åpnet øyet på den siden, samt han sliter med å spise og drikke. Blir dyrlegen på oss, for ørtende gang, så nå venter jeg bare på at klokken skal bli nok til at vi kan dra...

Beklager et veldig langt innlegg! Trengte bare en utblåsning nå, for jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Det kan ikke fortsette sånn her, men jeg kan jo ikke akkurat kjefte på naboen for at kattene deres er slemme, heller :vetikke:

Anonym poster: 1171cb0d88f4e744f71bc277ccb68d6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumt av naboen din å la ukastrerte katter fly rundt. Mulig å snakke med naboen din om problemet? Kattene til naboen din vil jo også få et bedre katteliv dersom de kastreres. Slippe å forsvare territorier og stresse seg ut i løpetida. Naboen din har jo selvsagt et ansvar for at dyra hans/hennes ikke går til angrep på andre husdyr, og situasjonen for katten din høres jo ganske ekstrem ut. Naboen din burde sette igang med kastrering av samtlige katter i tur og orden.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis situasjonen er slik at naboen din har 5+ katter hvorav flere er ukastrerte og forårasker sjenanse i nabolaget ved at kattene får gå fertile ute og ramponere nabolaget med støy, markering, slossing og lukt, så er det absolutt noe du bør kunne si klart i fra om. Slikt kattehold er overhodet ikke forsvarlig med tanke på det moralske aspektet ved å la ukastrerte katter gå fritt, i tillegg til økt risiko for sykdom og smitte, samt sjenanse for naboer.

Folk som ikke har vett til å være ansvarlige dyreeiere kan se til helsike å holde teddybjørner i stedet!

...men akkurat dét trenger du kanskje ikke si høyt. Formidle fordelene med å kastrere kattene klart og tydelig, og gi beskjed om at du ikke ønsker kattepiss, lukt, oppkast og slossing på din eiendom.

Anonym poster: ff85edb6e06abfa01a8ff05a21a10906

Skrevet

Si ifra til naboene dine i første omgang. Bedrer det seg overhodet ikke stemmer jeg for et par dager/uker med strategisk bruk av hageslangen i det du ser at nabokattene er på vei inn i hagen din. Ikke bruk sterkt trykk på vannet, og ikke gjør det i kaldt vær, så tar ikke kattene skade av det. Men forhåpentligvis lærer de å holde seg borte fra eiendommen din!

Skrevet

Uff, sånt er overhodet ikke ålreit. Jeg ville nok tatt en liten alvorsprat med naboen angående dyrehold (herunder sterilisering og kastrering), og sagt at heretter blir dyrlegeregningene sendt til vedkommende, da det tross alt er hans dyr som forårsaker skade på din pus og din eiendom. Du bør imidlertid dokumentere skadene på både katt og eiendom med bilder i tilfelle vedkommende slår seg vrang (du vil ikke tro hva enkelte tror de kan slippe unna med..). Jeg ville også sagt noe om at han/hun er mer enn velkommen til å begynne med å plukke opp oppkast og kattemøkk etter dyrene sine.. :snurt:

Nå er ikke jeg spesielt opptatt av å være buddybuddy med alle naboer (misforstå meg rett - jeg er ikke ekstremt vanskelig av meg, tror jeg, men jeg står på mitt når det gjelder), så for meg hadde ikke dette vært noe problem, men jeg skjønner jo at det sikkert ikke frister å gå opp og være "storforlangende". Jeg tenker også at det sier sitt om hva slags type folk du har next door når det er snakk om 6 katter (hvis ikke flere), hvor heller ingen av dem er kastrerte/steriliserte.. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...