Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart på ferie og trenger et ikke så altfor dyrt kamera til å ta fine ferie bilder med. Kommer også til å bruke det etter ferien...

Og siden jeg ikke kan så mye om kameraer så spurte jeg en kollega som driver mye med foto. Han anbefalte Olympus PEN E-PL3, som han selv har. Men så fant jeg Olympus PEN E-PM1, som da har litt færre knapper og er litt mindre og billigere. Vi kom fram til at dette ville passe mitt behov, og hybridkameraer virker jo litt interessant.

Så da dro jeg da, til den lokale fotobutikken for å se om de hadde E-PM1'en. Det hadde de. Jeg forklarer hva jeg skal bruke det til og at jeg ikke har så mye penger, men så sier selgeren "den har jo ditt og datt, men du kjenner jo tydelig plastikkfølelsen. Og det er jo ikke det beste akkurat.. Hadde jeg vært deg hadde jeg mye heller valgt dette *et kamera til 6000kr* eller dette Canon G12, en den rææælet du først så på" og så skrøt hun mye om Canon G12 og sa det var mye bedre. Jeg kunne ikke kjenne "plastikkfølelsen" på E-PM1'en, og etter hva som står på Olympus sine egne nettsider så er det laget av metall så da er det jo ikke rart at jeg ikke kunne kjenne plastikkfølelsen.

Så da dro jeg hjem forvirret uten kamera, for jeg vil ha mer info om dette G12-kameraet før jeg kjøper det. Og etter en del googling så finner jeg ikke ut hvorfor dette canon-kameraet skal være bedre for mitt behov? Folk virker jo fornøyd med Olympus-kameraene sine.

Noen råd? :forvirret:

Anonym poster: 8f61c8acc7e315ff8f701db436a89d72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

G12 er et helt annet type kamera. Det er ikke et systemkamera slik som PEN serien. At denne selgeren sier dette sier meg en av to ting:

- de tjener MYE mer på G12

- selgeren kan mer om G12 enn PEN kameraet

• Liker 1
Skrevet

-selgeren er en dust

;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

G12 er nesten 1 år eldre enn olympusen. G12'ern er "billigere" på den måten at om du skal kjøpe objektiver tilsvarende brennvidden (zoomområdet) på olympusen blir det mange tusen ekstra. Om du derimot ikke har tenkt på eller har dette behovet i nær fremtid vil det ikke ha noe å si.

G12 har funksjonene knyttet opp mot hjul og knapper, mens olympusen har touchskjerm.

Ingenting tilsier at G12 er mye mer solid bygd.

Norsk test av Olympus kameraet:

http://www.akam.no/artikler/olympus-e-pm1/107326

Ser du får det til ca 2200 hos japan photo som billigst i landet

Canon Powershot G12:

http://www.akam.no/artikler/avanserte_kompakter/79760

Ser denne ligger på ca 2800 hos japan photo

Begge kamera er veldig bra men har forskjellige løsninger som nevnt over.

Endret av Guybrush
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar, Guybrush og loffen.

Jeg har bestilt Olympus'en fra JapanPhoto, tror jeg blir fornøyd med det :)

Anonym poster: 1ba9cb8b3a5d44639e492d23e3fcdcc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...