Gå til innhold

Eie og leie leilighet med forskjellige utgifter på vær hver måned.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eg kjøpte ein leilighet med to soverom å venninna mi hadde også lyst til å flytte sammen så gjorde vi det og ho leier av meg.Vi er begge uføre får likt utbetalt av trygd.Før vi flytta mente venninna mi ho kunne maks betale 3500 kroner i husleie og ikkje noko meire enn det.fordi det var det ho betalte på den forgje leiligheta med bustøtte.Nå får ho ikkje bustøtte siden vi bor sammen difor kunne ho maks betale 3500. Nå viser det seg at leiligheten med lån kåster meg mye mere enn eg trudde. Eg må betale 5200 kroner i lån til banken hver måned i tillegg te alle utgifter som ein må betala for å eige ein selveierleilighet. Det blir ca. 6200 kroner i måneden. Eg har sagt dette til venninna mi men ho meinar at ho ikke kan betale meire enn 3500 kroner. Eg fortalte at eg betale 6200 kroner for å bu så ho veit om det. Vi bor i same leilighet og ho betaler 3500 mens eg betaler 6200 kroner og det må eg gjøre siden ho ikkje klarer å betale meire ifølge ho. Eg syntas det er ubehagelig å snakka om det og det komer ikkje noko ut av det.Ho synes nok det er rettferdig at eg skal betale meire enn henna men eg får ikkje noe meire trygd enn henna. Det uheldige med dette er at eg er avhengig av at ho bur her for at eg skal klare å betale lånet og utgiftene.dirfor sitter eg i ein felle som jeg ikkje anar kor eg skal kome ut av.

Nokon må betale alt det det koster og eie ein leilighet å siden ho ikkje klarer å betale meire enn 3500 kroner i måneden er det meg det går utover siden då må eg betale meir. va bør eg gjøre?Er det noko eg kan gjøre?Eg er veldig blakk

Anonym poster: 3a1df77579e9296b7995dbb610fb74a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår: du betaler 6200 i måneden på leiligheten og får 3500 inn i husleie? Dvs at venninna di betaler 3500, mens du i praksis betaler 2700 i måneden?

Skrevet

Dersom du derimot mener at du har utgifter på 9700 alt inkludert, husk at du betaler ned DITT lån, mens hun kan leie andre steder. Jeg syns ikke du kan kreve høyere leie, dere har vel også kontrakt på leiebeløpet?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hver vår trygde konto.Frå mi konto går det 6200 kroner til å bu hver måned. Mens frå venninnå mi si konto så går det 3500 kroner hver måned. Selv om vi får lik sum på trygda. Då har ho meire penger til å spare og meire penger å bruke hver månad utan det å bu-utgiftende. Mens eg er blakk. Eg har 2700 kroner mindre å leva for enn venninnå mi hver måned.

Altså då må eg betale meire tilsaman på å bu i same leilighet enn venninå mi

Eg må betale 2700 kroner meire enn venninnå mi hver måned.

Anonym poster: 3a1df77579e9296b7995dbb610fb74a5

Skrevet

Du eier, du betaler mer. Du betaler tross alt penger til deg selv i det lange løp og får venninna di til å sponse din formuebygging.

• Liker 2
Skrevet

Du eier, du betaler mer. Venninnen din har hele tiden vært klar på at hun ikke kunne betale mer enn 3500, så hvis dette ikke "går i hop" for deg, så er det du som har gjort for dårlige forundersøkelser før du kjøpte leiligheten. Det kan ikke din venninne lastes for.

• Liker 2
Skrevet

Nesten så jeg tenker at dette er en trolle tråd. Hva er en trygdekonto? Og ja.... Selv om jeg syns det er litt lite av venninnen din å betale 3500 kr inkl strøm internett osv, er det faktisk helt vanlig at den som eier leiligheten betaler mest. Jeg har vanskelig fdr å tro at venninnen din bare betalte 3500 kr for å bo et annnet sted. Hadde hun ikke strøm, Internett osv i tillegg? Dessuten har hun krav på bostøtte når hun bor hos deg også, med mindre dere lever i et ekteskapliknende forhold.

Du kan jo evt få deg en annen leieboer.

AnonymBruker
Skrevet

Men dette er jo vanlig, hvis man eier. Pengene går tross alt til DIN leilighet, de 3500 hun betaler går til å betale DITT boliglån. Når ditt boliglån blir mindre har du jo spart/fått større egenkapital i leiligheten. Synes ikke 3500 er for lite for et rom i delt leilighet.

Anonym poster: da0a7c4e07789dc0691e6b897906efe4

• Liker 1
Skrevet

Litt rart du ikke visste hvor mye du måtte betale i mnd. før du kjøpte leiligheten.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke rettferdig. Sånn helt talløkonomisk, kanskje. Men her er det snakk om utleier som ønsker mer og leieboer som nekter å betale. Kast henne ut og lei ut rommet til 5-6000.

• Liker 1
Skrevet

Men de pengene din venninne betaler, får jo du inn på din konto. Eller mener du at du må betal 6200kr + de 3500kr du får fra venninnen din?

Du sier hun har råd til sparing og ikke du, det er FEIL. Å betale ned på lån er en form for sparing.

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun betaler 3500, - inkludert strøm, internett, tv osv, så har hun virkelig trukket gulloddet. At du betaler mest, siden leiligheten faktisk blir din en dag og du kan selge den, synes jeg er rettferdig, men leieboeren din burde iallefall betale litt mer de månedene det går mye strøm ol. At leien hennes øker når utgiftene øker er ikke mer enn rett og rimelig.

Bostøtte får hun ikke når hun leier et rom hos deg, men har du undersøkt om du kan få bostøtte?

Skrevet

Hvorfor kan man ikke få bostøtte når man leier et rom? Jeg fikk det da jeg leide hos min mor da jeg var ung.

Skrevet

Hvorfor kan man ikke få bostøtte når man leier et rom? Jeg fikk det da jeg leide hos min mor da jeg var ung.

Det er krav til den boligen man leier. Den skal være godkjent som utleiebolig, ha egen inngang, mulighet for matlaging og hvile og eget bad/toalett. Om man leier et soverom hos noen, så teller ikke det som en egen boenhet.

Skrevet

Hvordan fikk du kjøpt leilighet i utgangspunktet? Du har jo åpenbart ikke råd til å eie den.

• Liker 1
Skrevet

Du var klar over hvor mye hun kunne betale da du kjøpte leiligheten og du aksepterte dette. Som andre her sier så er dette din leilighet og innbetalingen går med til nedbetaling på ditt lån (om du ikke kun betaler renter da). Jeg synes derfor ikke at du kan kreve mer av din venninne i dag. Regner med at dere har signert leiekontrakt.

Hvor mye du får utbetalt og hvor mye hun får utbetalt er ikke relevant for saken.

Hør på AuroraB og sjekk om du kan ha krav på bostøtte.

Om ikke kan det være du må bite i det sure eplet og selge leiligheten igjen.

Beklager, vet det ikke var det du hadde lyst til å høre, men sånn er dessverre realiteten.

Skrevet

Altså; utleier setter pris. Utleier kan endre pris. Utleier kan få ny leieboer.

Bullshit at det er realiteten at det må være som det er. Hun har tydelig gjort noe uten å tenke gjennom det og hun bør endre på situasjonen slik at hun får en bedre økonomi. Dette er ikke vennskapelige greier, men penger ut og penger inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...