Gå til innhold

Velge med hjertet eller hjernen (medisin eller biologi)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Nå skal jeg til med andreåret av en bachelor i en bred biologisk retning (med mange muligheter videre: biokjemi, bioteknologi, kjemi, statistikk osv.). Jeg trives utrolig godt, dette er mitt drømmestudie og alt jeg kan ønske meg på jord <3

Problemet er bare at det er begrensede muligheter videre, selv om jeg skulle tatt en doktorgrad i en av disse retningene. Relevante jobber finnes, og man kan bli ganske ettertraktet om man plukker inn informatikk, statistikk og/eller ledelse. De yrkene kan jeg derimot ikke tenke meg. Så om man ikke er en av de få utvalgte som får fast jobb i forskerstilling, er det lærer man blir.

Derfor er planen min å heller ta sats og starte på medisin til neste år. Da har man forskermuligheter, muligheter for god lønn, kan jobbe i utlandet med f.eks. Leger uten grenser osv. Pluss at det er en viss likhet mellom medisin og det jeg studerer nå (medisin er jo humanbiologi). Hjernen skjønner at dette er veien å gå, det blir sikkert smart, fint og interessant. Men jeg dør litt inni meg hver gang jeg tenker på det jeg mister, og det jeg egentlig vil.

Hva mener dere?

Anonym poster: e7fba886a3f3b909b806448c86c6597a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følg hjertet ditt. Jeg studerer medisin, og elsker det, men vet at skulle jeg valgt noe bare fordi det er det fornuftige ville jeg følt at jeg ikke hørte på hvem jeg var. Medisin er tøft uansett hvor mye man vil, og hvis du ikke er helt sikker på at du vil det ville jeg ikke valgt det.

Skrevet (endret)

Følg hjertet ditt. Jeg studerer medisin, og elsker det, men vet at skulle jeg valgt noe bare fordi det er det fornuftige ville jeg følt at jeg ikke hørte på hvem jeg var. Medisin er tøft uansett hvor mye man vil, og hvis du ikke er helt sikker på at du vil det ville jeg ikke valgt det.

Jeg blir sikkert fornøyd med medisin, det er et kjempespennende pensum, men jeg føler at jeg mister en del av det jeg synes er spennende. Medisinstudiet handler kun om mennesket.

På den andre siden kan man ikke alltid få i pose og sekk. Har en drøm om å jobbe for helsehjelp der det mangler i verden. Å gjøre en forskjell. Og det har man både lønning til og mulighet til i legeyrket. Det er begrenset hva man kan gi økonomisk og praktisk i forvalter-/læreryrke.

Nå har jeg jo snart to år, og kan kanskje fortsette denne utdannelsen når jeg er ferdig (selv om jeg da er steingammel)?

Oisann, skulle egentlig være anonym. Jaja, hvis noen kjenner meg igjen, så får de bare gjøre det da ;)

TS

Endret av amonyn
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fortsetter på biologi, hva slags jobb ønsker du at det skal lede til? Fordi det høres ut for meg som du ikke har lyst til å jobbe med noe av det utdanningen fører til...

Anonym poster: ffc9effd39a32843f8c7671340820e8c

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Nå skal jeg til med andreåret av en bachelor i en bred biologisk retning (med mange muligheter videre: biokjemi, bioteknologi, kjemi, statistikk osv.). Jeg trives utrolig godt, dette er mitt drømmestudie og alt jeg kan ønske meg på jord <3

Problemet er bare at det er begrensede muligheter videre, selv om jeg skulle tatt en doktorgrad i en av disse retningene. Relevante jobber finnes, og man kan bli ganske ettertraktet om man plukker inn informatikk, statistikk og/eller ledelse. De yrkene kan jeg derimot ikke tenke meg. Så om man ikke er en av de få utvalgte som får fast jobb i forskerstilling, er det lærer man blir.

Derfor er planen min å heller ta sats og starte på medisin til neste år. Da har man forskermuligheter, muligheter for god lønn, kan jobbe i utlandet med f.eks. Leger uten grenser osv. Pluss at det er en viss likhet mellom medisin og det jeg studerer nå (medisin er jo humanbiologi). Hjernen skjønner at dette er veien å gå, det blir sikkert smart, fint og interessant. Men jeg dør litt inni meg hver gang jeg tenker på det jeg mister, og det jeg egentlig vil.

Hva mener dere?

Anonym poster: e7fba886a3f3b909b806448c86c6597a

Jeg valgte å slutte på biologistudiet pga jobbmulighetene, eller manko på disse, for meg var trygghet det som vant til slutt.Man vet aldri hvordan samfunnet vil utvikle seg, se bare hva som skjer i europa med tanke på arbeidsledighet. Nå studerer jeg til et yrke hvor jeg så og si er garantert jobb. Jeg er pysete da👀<br /><br /> Anonym poster: 3d3f5d922c03789e75da9cea089e087d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å slutte på biologistudiet pga jobbmulighetene, eller manko på disse, for meg var trygghet det som vant til slutt.Man vet aldri hvordan samfunnet vil utvikle seg, se bare hva som skjer i europa med tanke på arbeidsledighet. Nå studerer jeg til et yrke hvor jeg så og si er garantert jobb. Jeg er pysete da👀<br /><br /> Anonym poster: 3d3f5d922c03789e75da9cea089e087d

Du kan lese tråden som ligger inne nå om hun med syv års utdanning som ikke får jobb på Kiwi en gang. Det ER viktig å studere til noe hvor det er jobbmuligheter.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du fortsetter på biologi, hva slags jobb ønsker du at det skal lede til? Fordi det høres ut for meg som du ikke har lyst til å jobbe med noe av det utdanningen fører til...

Nei, hehe. Det er jo det som er problemet ;)

Mens du er student, er du godt inne i forskningsmiljøet. Du er "med på" drøssevis av spennende saker og studier. Så tar man doktorgrad og blir selv forsker.

Etter doktorgraden er det på tide å søke jobb. Man kan være heldig og få et vikariat, eller vinne jackpot og få fast forskerstilling. Vikariat er greit nok, men da begynner man på nytt når vikariatet går ut. Enda vanskeligere er det om du ikke vil bo i de store byene.

Hvis du først faller utenfor fagmiljøet, minker sjansene for forskerstilling med superfart.

Det du sannsynligvis ender opp som er lærer/forvalter/rådgiver. Det er disse yrkene som ikke frister.

Skrevet (endret)

Du kan lese tråden som ligger inne nå om hun med syv års utdanning som ikke får jobb på Kiwi en gang. Det ER viktig å studere til noe hvor det er jobbmuligheter.

Jeg valgte å slutte på biologistudiet pga jobbmulighetene, eller manko på disse, for meg var trygghet det som vant til slutt.Man vet aldri hvordan samfunnet vil utvikle seg, se bare hva som skjer i europa med tanke på arbeidsledighet. Nå studerer jeg til et yrke hvor jeg så og si er garantert jobb. Jeg er pysete da��<br /><br /> Anonym poster: 3d3f5d922c03789e75da9cea089e087d

Tusen takk. Merker at medisinilden tennes mer og mer, jo mer jeg leser/skriver i denne tråden ;)

Edit: Dør vel ikke akkurat innvendig heller. Bare litt og bare av og til. Hadde vel blitt like trist om jeg skulle valgt bort medisin.

Endret av amonyn
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hehe. Det er jo det som er problemet ;)

Mens du er student, er du godt inne i forskningsmiljøet. Du er "med på" drøssevis av spennende saker og studier. Så tar man doktorgrad og blir selv forsker.

Etter doktorgraden er det på tide å søke jobb. Man kan være heldig og få et vikariat, eller vinne jackpot og få fast forskerstilling. Vikariat er greit nok, men da begynner man på nytt når vikariatet går ut. Enda vanskeligere er det om du ikke vil bo i de store byene.

Hvis du først faller utenfor fagmiljøet, minker sjansene for forskerstilling med superfart.

Det du sannsynligvis ender opp som er lærer/forvalter/rådgiver. Det er disse yrkene som ikke frister.

Så hvis du fortsetter på biologi må du bo i en storby og du må fast jobb i forskeryrke som det er veldig få faste jobber i?

Høres ut som du blir temmelig fastlåst hvis du kjører biologi løpet helt ut.

Skrevet

Så hvis du fortsetter på biologi må du bo i en storby og du må fast jobb i forskeryrke som det er veldig få faste jobber i?

Høres ut som du blir temmelig fastlåst hvis du kjører biologi løpet helt ut.

Ja, i bunn og grunn. Det er da muligheter på småsteder også, det er bare at det da er færre som dør fra stillingen sin (for å si det rett ut). Hadde sommerjobb på en forskerstasjon i min lille hjemby, og da sa sjefen min "det er ingen som slutter i en slik jobb, skal du få fast stilling, må noen pensjonere seg". Så her i byen er det kanskje en slik jobb ledig hvert 20-30år.

Var innom UMB og snakket med rådgiver der, da jeg gikk på videregående. Spurte henne om det var vanskelig å få en doktorgradsstilling. Hun svarte at det var ganske overkommelig, men det er etterpå det blir hardt; "jeg har en doktorgrad i bioteknologi med gode resultater å vise til, og du ser jo hva jeg endte opp som".

Noen solskinnshistorier er det da. Har en venninne som fikk fast forskerstilling på radiumhospitalet for et par år siden.

Det er mange muligheter med en slik utdanning, og det kan som sagt være lett å få jobb (spesielt innenfor bioinformatikk/statistikk). Men det er jobber jeg ikke vil ha. Har f.eks. ikke lyst til å bruke livet foran en pc med å organisere dataene til de som gjør (etter min mening) spennende ting ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Merker at medisinilden tennes mer og mer, jo mer jeg leser/skriver i denne tråden ;)

Edit: Dør vel ikke akkurat innvendig heller. Bare litt og bare av og til. Hadde vel blitt like trist om jeg skulle valgt bort medisin.

Jeg som sluttet på bio igjen her😊

Jeg kjenner ofte at det stikker litt i magen når jeg tenker på det, men jeg vet jeg har gjort det som er riktig for meg likevel.

Jeg har kommet frem til at det var selve biologiSTUDIENE jeg trivdes med, men at jeg ikke ville ha trivdes like godt i arbeid, av den grunn som du sier, det er kun et fåtall som får drømmejobbene.

Nå er jeg heller biologi"student" på fritiden, leser og lærer om det jeg vil, når jeg vil og er glad for den kunnskapen jeg har. Det kommer godt med i livet likevel, og det har gitt meg et litt annerledes syn på en veldig mye ting her i verden og bedre forståelse av en del saker og ting😊

Lykke til uansett hva du velger å gjøre!<br /><br /> Anonym poster: 3d3f5d922c03789e75da9cea089e087d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg som sluttet på bio igjen her��

Jeg kjenner ofte at det stikker litt i magen når jeg tenker på det, men jeg vet jeg har gjort det som er riktig for meg likevel.

Jeg har kommet frem til at det var selve biologiSTUDIENE jeg trivdes med, men at jeg ikke ville ha trivdes like godt i arbeid, av den grunn som du sier, det er kun et fåtall som får drømmejobbene.

Nå er jeg heller biologi"student" på fritiden, leser og lærer om det jeg vil, når jeg vil og er glad for den kunnskapen jeg har. Det kommer godt med i livet likevel, og det har gitt meg et litt annerledes syn på en veldig mye ting her i verden og bedre forståelse av en del saker og ting��

Lykke til uansett hva du velger å gjøre!<br /><br /> Anonym poster: 3d3f5d922c03789e75da9cea089e087d

Det var lurt. Kan selvfølgelig fortsette med å være biologistudent på fritiden. Så kan yrket mitt komme med økonomisk påfyll til biologihobbyen. "Forskningsreiser" til spennende steder, under eget initiativ f.eks. Tusen, tusen takk :klemmer:

Edit: skriveleif

Endret av amonyn
AnonymBruker
Skrevet

Det var lurt. Kan selvfølgelig fortsette med å være biologistudent på fritiden. Så kan yrket mitt komme med økonomisk påfyll til biologihobbyen. "Forskningsreiser" til spennende steder, under eget initiav f.eks. Tusen, tusen takk :klemmer:

Bare hyggelig😃

Forstår godt hvordan du har det! Uansett hva du gjør så må du ikke føle dårlig samvittighet overfor "hjertebarnet" ditt, du må tenke på deg selv og hva magen sier😊<br /><br /> Anonym poster: 3d3f5d922c03789e75da9cea089e087d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Følg hjertet ditt!

Anonym poster: 15e6844aa32669052d85d04bcb174a51

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vurderte riktignok aldri medisin, men hver dag av biologistudiet følte jeg at jeg var på riktig plass. Jeg er faktisk nesten minst interessert i mennesket da, men evolusjonær tilpasning til ulike typer miljø, evolusjonær utvikling av organer, økologisk teori, osv.

Når jeg (som ung voksen) startet på biologistudiene følte jeg at hele verden var full av bitre biologer som jobbet som ungdomsskolelærere, og som mente at jeg tok en bachelor i arbeidsledighet.

I dag er det nok litt andre tider for biologer. I tillegg til stillinger i kommunal forvaltning er det mange stillinger i statlig forvaltning, i bygge- og anleggsbransjen, hos en rekke store konsulentselskaper, osv. Dersom man legger på et par fag i arealplanlegging og/eller GIS mener jeg at man nærmest er sikret jobb. Plan- og bygningsloven og biomangfoldloven stiller en del krav som skal ivaretas, og som gjør at biologene har blitt vesentlig mer ettertraktet. I tillegg har man i mange bedrifter store krav om klimarapportering og miljøledelse.

Jeg bestemte meg for at jeg ønsket ikke å dø uten å ha studert biologi, det var det jeg ønsket, og det fikk så være at jeg kanskje ikke fikk relevant jobb. Veien til der jeg er i dag, som er drømmejobben, har tatt noen år, men de årene har vært spennende og lærerike selv om de kanskje ikke har vært like "biologiske". De supplerer dog biologien veldig bra i dag.

Å gå over til lege er sikkert helt riktig, og du får vesentlig mer anerkjennelse og penger enn oss biologer, men jeg tror faktisk ikke jeg vil bytte.... :)

Skrevet

Å utdanne seg til arbeidsledighet er tullete. Det eneste som er mer tullete er å ha en jobb som en hver eneste morgen merker at en hater.

De fleste klarer å havne på en minnelig løsning mellom disse to.

• Liker 1
Skrevet

Poenget er at man ikke utdanner seg til arbeidsledighet med biologi i dag. Er min påstand. Det var slik, men ikke nå lenger.

Skrevet

Det er jo flott å høre :) men jeg tror jeg starter på medisin, og tar det derfra. Det er biokjemien som fenger meg mest, så det får jeg nok klart å tilfredstille ;) Det er heller aldri for sent å dra tilbake på skolen, og det har jeg råd til som lege.

• Liker 1
Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Jeg hadde ingen problemer med å få jobb, fikk jobb i en miljøorganisasjon siste år på bachelor.jobbet deltid til masteren var i boks og jobber nå fullt.føler jeg har en jobb med mening og gjør det jeg drømte om som liten! Ser også at det er mange aktuelle jobber der ute, bare prøv et søk på finn. Prøv søkeord natur eller miljø, ikke bare biologi.

Anywho, lykke til med medisinen hvis det blir det!

Gjest Badabing
Skrevet

Er det egentlig så vanskelig å få jobb innen det feltet? Synes f.eks FHI stadig søker etter noen med utdanning innen biologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...