Gå til innhold

Velge med hjertet eller hjernen (medisin eller biologi)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Nå skal jeg til med andreåret av en bachelor i en bred biologisk retning (med mange muligheter videre: biokjemi, bioteknologi, kjemi, statistikk osv.). Jeg trives utrolig godt, dette er mitt drømmestudie og alt jeg kan ønske meg på jord <3

Problemet er bare at det er begrensede muligheter videre, selv om jeg skulle tatt en doktorgrad i en av disse retningene. Relevante jobber finnes, og man kan bli ganske ettertraktet om man plukker inn informatikk, statistikk og/eller ledelse. De yrkene kan jeg derimot ikke tenke meg. Så om man ikke er en av de få utvalgte som får fast jobb i forskerstilling, er det lærer man blir.

Derfor er planen min å heller ta sats og starte på medisin til neste år. Da har man forskermuligheter, muligheter for god lønn, kan jobbe i utlandet med f.eks. Leger uten grenser osv. Pluss at det er en viss likhet mellom medisin og det jeg studerer nå (medisin er jo humanbiologi). Hjernen skjønner at dette er veien å gå, det blir sikkert smart, fint og interessant. Men jeg dør litt inni meg hver gang jeg tenker på det jeg mister, og det jeg egentlig vil.

Hva mener dere?

Anonym poster: e7fba886a3f3b909b806448c86c6597a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følg hjertet ditt. Jeg studerer medisin, og elsker det, men vet at skulle jeg valgt noe bare fordi det er det fornuftige ville jeg følt at jeg ikke hørte på hvem jeg var. Medisin er tøft uansett hvor mye man vil, og hvis du ikke er helt sikker på at du vil det ville jeg ikke valgt det.

Skrevet (endret)

Følg hjertet ditt. Jeg studerer medisin, og elsker det, men vet at skulle jeg valgt noe bare fordi det er det fornuftige ville jeg følt at jeg ikke hørte på hvem jeg var. Medisin er tøft uansett hvor mye man vil, og hvis du ikke er helt sikker på at du vil det ville jeg ikke valgt det.