Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:-) er en jente på 25 år, som for ett år siden fikk vite at jeg hadde PCOS. Uten å vite hva dette var, har jeg prøvd å få hjelp av lege o.l. Ingen kan si så mye. Vet ikke hva jeg skal gjøre i forhold til mat og slik. Er veldig vanskelig. Er svært glad i usunn mat, og vet at med denne sykdommen er ikke det bra. Jeg har gått mye opp i vekt, og har det veldig vanskelig, for at jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Er det noen her som har hatt dette en stund som jeg kan snakke med?? Få litt hjelp til hva jeg kan spise, hvordan jeg kan komme meg ned i vekt...

Har nettopp begynnt å trene, men ser ikke noe resultat, men kommer vel ettehvert:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i utgangspunktet fastlege som skal hjelpe deg med dette. Rent faglig hører det inne under gynekologien, men hjelp til å forbedre dette i det daglige ligger nærmere det fastlegen kan hjelpe deg med.

Du har rett i at overvekt+manglende mosjon+dårlig kosthold henger tett sammen med PCOS for veldig mange. Det viktigste du gjør er å legge om kostholdet. Det viktigste er at det blir sunnere. Du bør unngå alt som går under junk (usunt fett), og sukker i mest mulig grad. Et kosthold der du ikke spiser chips og sjokolade, eller ferdigmat, i hverdagen er et viktig første steg. Kostholdet bør fokusere på rene proteiner (fisk, hvitt kjøtt), fiber og mye grønnsaker til så mange måltid som vanlig. Mange velger et lavkarbokosthold da sukker er en versting, jeg er litt mer skeptisk til å gå så drastisk til verks.

Du vet sikkert mye om hva som er sunt, og hva som ikke er det. Det er supert at du har begynt å trene, fortsett med det så kommer nok resultatene etterhvert.

Utover livsstilsendring er det lite som hjelper når man har PCOS. Når man etterhvert ønsker barn finnes det medisiner som kan gi god hjelp. Dersom du har mer konkrete spørsmål er det bare å stille dem, så kan sikkert jeg eller andre her inne svare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes å pcos er meget vanskelig, jeg har vist ganske mange sterke symptomer også. jeg har meget lavforbrenning og. så lav at faktisk legen har gitt meg medisiner for å prøve å hjelpe at det skal gå fortere ned.

holde deg unna sukker,og pasta,ris og fine brød produkter er viktig å heller få i deg mye kjøtt,fugl og fisk+ frukt og grønt.

når du begynner å tenke på barn.så har både jeg og en venninne bare brukt folat å ble gravid uten å prøve engang. det var veldig rart å tilfeldig siden legen mente jeg trengte hjelp for å bli gravid. men bare med folat så klarte vi jammen meg begge to å bli gravid.

Anonym poster: 8639b2ed5dfd33de03e5aff1a7b51b8b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble diagnostisert med pcos for 23 år siden. Nå ønsker ikke jeg barn, så det har jeg ikke engang prøvd. Men har gått på Diane i alle disse årene, og det hjalp på antall cyster. Det ble betraktelig mindre.

Jeg har prøvd lavkarbo med det funket heller dårlig på meg. Sunt kosthold og mosjon er det som hjelper her.

Anonym poster: 80114c934417b0174783871004c87c2b

Skrevet

når du begynner å tenke på barn.så har både jeg og en venninne bare brukt folat å ble gravid uten å prøve engang. det var veldig rart å tilfeldig siden legen mente jeg trengte hjelp for å bli gravid. men bare med folat så klarte vi jammen meg begge to å bli gravid.

Anonym poster: 8639b2ed5dfd33de03e5aff1a7b51b8b

Så bra at dere ble gravide uten medisinsk hjelp. Men Folat hadde nok ingenting å si, selv om det er viktig å ta det når man planlegger graviditet for å unngå ryggmargsbrokk hos fosteret.

Folat er kun et B vitamin, og har ingen virkning på fruktbarhet eller PCOS. Men nå er det slik at veldig mange med PCOS blir gravide uten hjelp, og får beholde. Når man snakker om at mange med PCOS sliter med å bli gravide er det fordi det ofte henger sammen med manglende eggløsning, da har kvinnen uregelmessige eller lange sykluser. PCOS er også forbundet med en økt abortrisiko hos mange.

• Liker 1
Skrevet

Så kjekkt med så mange svar:-) Føler meg litt lettet, da jeg ikke har fått så mye info om hva dette egentlig dreier seg om. Har måttet lete meg til info på internett. Virker som PCOS har en litt forskjellig virkning.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at dere ble gravide uten medisinsk hjelp. Men Folat hadde nok ingenting å si, selv om det er viktig å ta det når man planlegger graviditet for å unngå ryggmargsbrokk hos fosteret.

Folat er kun et B vitamin, og har ingen virkning på fruktbarhet eller PCOS. Men nå er det slik at veldig mange med PCOS blir gravide uten hjelp, og får beholde. Når man snakker om at mange med PCOS sliter med å bli gravide er det fordi det ofte henger sammen med manglende eggløsning, da har kvinnen uregelmessige eller lange sykluser. PCOS er også forbundet med en økt abortrisiko hos mange.

Det virker som du har inngående kjennskap til det du skriver, og veldig "bastant" (i positiv forstand). Er du lege?

Anonym poster: 80114c934417b0174783871004c87c2b

Skrevet

Du fikk sikkert informasjon om dette av legen, men bare i tilfelle: PCOS gir en mye høyere sjanse for å få hjerte-kar sykdommer og diabetes. Ifølge gynekologen min øker risikoen med økende BMI, og derfor er det ekstra viktig at man prøver å unngå overvekt om man har PCOS. Vektnedgang er også en av de beste midlene man har for å redusere de fleste bivirkninger av PCOSen.

Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din igjen, og få henvisning til noen som kan hjelpe deg bedre om ikke han kan hjelpe deg. Har du sjekket blodsukker? Mange som er overvektige og har PCOS har en tendens til å bli insulinresistente, og da kan det være aktuelt med medikamenter (metformin?) for å hjelpe på med vektnedgangen.

Det er mange som skryter lavkarbo opp i skyene i forbindelse med PCOS, men selv har jeg gode erfaringer med å holde vekten i sjakk ved å spise normalt sunt og få mye mosjon.

• Liker 1
Skrevet

hm...masse bra informasjon her. Men jeg jobber f.eks i barnehage. Her er der mat liggende på jobb, men bare brød mat o.l...ting som jeg har forstått ikke er så bra med dette syndromet...Er det noe jeg kan lage hjemme, og ta med på jobb, som er lettvint og veldig veldig sunt:-)??? Er ikke så flinkt til å lage mat og slik:-P Noe jeg kanskje burde øvd meg litt mer på:-) Bra at det er flere enn meg der ute som har dette, og hjelper til:-) Setter veldig pris på det:-)!

Skrevet

Hvor mye hold det er i snakket om at PCOSere ikke burde spise karbo vet jeg ikke, men det går jo an å prøve ut for seg selv å se om du føler det blir noe annerledes. For min del er det ikke noe problem å spise karbo ihvertfall.

Sats på de groveste brødsortene, de er sunnere og du holder deg mett lengre.

Gjør det til en vane å alltid spise godt med grønnsaker til hvert måltid. Selv om du bare skal spise et par brødskiver, ta med noen cherrytomater, noen skiver agurk, noen strimler paprika, ett par reddiker, etc. Jeg har en regel om at halve tallerkenen alltid skal bestå av grønnsaker (evt noe frukt), det er sunt, kalorifattig og fyller opp bra i magen.

Om du evt vil prøve deg på noe annet enn brødmåltider, synes jeg salat funker bra. Lager ofte tacosalat (karbonadedeig/kyllingkjøttdeig med hjemmelaget tacokrydder, salsa/mager kesam, jalapeños etc), kyllingsalat, salat med fiskekaker. Det meste av kjøtt og fisk kan spises i/til salat. For at det skal bli mettende har jeg alltid minst to-tre ting som metter mer enn bare grønnsakene, kjøtt/fisk, avokado, pasta/coucous/etc, bønner/linser/kikerter, egg, osv. Middagsrester generelt er greit å ha med, spesielt om du har mikrobølgeovn tilgjengelig. Dressing lager jeg som regel av mager kesam (også veldig bra for dip til grønnsaker), ha smakstilsetninger som sitron, sennep, hvitløk, krydder og urter. Vaniljekesam er godt til bær og frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...