Silfen Skrevet 3. august 2012 #1 Skrevet 3. august 2012 Det er min første fjortis. Jeg ønsker meg virkelig en instruksjonsmanual. Mindre unger er null stress, i mitt hus iallfall. Men fjortiser? Hvem faen gjorde de til verdens enerådende hersker? Skal bare, må bare, vil ikke, vil HA, give it here NOW. Jeg har virkelig ikke oppdratt egodotter. Vi deler, vi hjelper til og vi er stort sett greie med hverandre. Men det slutter visst i puberteten. Hun har innetid kl 22. nå i sommer. Det er mer enn sent nok for et barn. Den ble i går brutt med 45. min. Noe som førte til at hun ikke fikk kinotur som planlagt i dag. Ting får konsekvenser, alltid. Jeg farer ikke med tomme trusler og kan nok være relativt streng. Når det er sagt så er ungene oppdratt med frihet under ansvar. Så lenge de ikke fucker opp ting, så har de frihet. Blir det bøll, så innskrenkes den. Men det virker tydeligvis ikke lenger. Denne bøllingen har vart noen mnd, siden i våres. Jeg er litt usikker på hva man faktisk gjør for å ta slik uønsket oppførsel før den blomstrer enda mer. Så; instruksjonsmanual! Nå!
Gjest Raggy Skrevet 3. august 2012 #4 Skrevet 3. august 2012 Løsriving kalles det jeg tror det er sånn fra naturens side at disse tennåringene oppfører seg sånn at vi automatisk skyver de lengre fra oss og igrunn er jo det ganske så genialt for ingen har godt av å henge i puppen til de bli for store! Jeg tok en runde med meg selv når dette var som værst, da luket jeg ut noen få ting som jeg var bastant på. Det var som om jeg måtte opparbeide komunikasjonen på nytt med ungen så det var mye jobbing. Men det beste trekket jeg gjorde tror jeg var å kjøre ungdomene til og fra både sent og tidelig, det førte til at vi fikk kontakt, det blei mange gode samtaler i bilen sent på kveldstid. For de vil jo så gjerne ha oppmerksomhet disse rakkerne og ikke minst så fikk jeg et godt innblikk i deres verden. Jag har nok ingen instrukser til deg annet enn at det er lurt å slutte å "mase om det ene og det andre, la humla suse litt å følg med i kulissene, det kan noen ganger gi god effekt åpne opp hjemmet ditt for venner, la de ha alene kvelder med godis og mat. Jeg brukte ikke innskrenking av frihet som straff fordi røveren bare gikk alikevel.. men mitt ess var penger for det er viktig for dem, brutte regler=ingen penger!
Silfen Skrevet 3. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2012 Det er ingen som er mer laidback enn meg. Vi har FÅ regler. Veldig få. Men når disse få reglene ikke følges, så blir det konsekvenser. biltrikset ditt er lurt. Bortsett fra at jeg ikke har lappen. Jeg har forsøkt la alle ungene være her trikset, men det var uholdbart grunnet bråk, hyling og generelt mayhem.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #6 Skrevet 3. august 2012 jeg er kjempe streng vil mange mene. men jeg har det enkelt : jeg tar vekk goder! pcen feks . bryter de 1 gang tar jeg den vekk 2 uker. bryter de reglene 2 ganger tar jeg vekk pcen i 1 mnd. bryter de reglen 3 gang så kaster jeg hele pcen! å da får de kjøpe ny selv. uke penger får de ikke om de ikke gjør sine oppgaver. eller bryter regler sminker de seg for mye til å gå på skolen så ber jeg dem å fjerne det. skjer det ikke tar jeg vekk sminken! skal de sove hos venninner er det viktig å ha dialog med foreldrene spesielt fordi jeg vet at jeg løy når jeg var 14 på akkurat det. men ellers er jeg ganske så grei da, rommet dems får være litt rotette om de vil.det orker jeg ikke mase om, det har de ansvar for selv. de får ha venner på besøk på pysjamasparty eller hva det nå måtte være. har kjeller stue de kan ha venner der å ha det hyggelig så mye de vil.har biljardbord der å slikt så de kan kose seg. jeg liker at de er hjemme her for da vet jeg at de er trygge. Anonym poster: 1c005b63004a5e1377fda129824b242b
Gjest Nikki09 Skrevet 3. august 2012 #7 Skrevet 3. august 2012 Jeg har ikke tenåringer selv (venter førstemann nå og gruer meg allerede!) men jeg husker at mine foreldre kom langt med kompromisser. Mamma ville gjerne ha meg hjem til ti, jeg ville være ute til elleve så da møttes vi på halvveien og sa halv elleve feks. Det var mye enklere å holde avtaler om innetider ol når jeg hadde fått være med på å bestemme det litt selv. Man skal selvfølgelig ikke overdrive men tenåringer vil veldig gjerne være voksne og som "voksen" så har man frihet under ansvar. Hvis tenåringen feks har vært flink å kommet hjem tidsnok hele uka så er det ingenting i veien for å si at idag skal du få lov til å være ute en halvtime/time lengre. Istedet for å sette en hel masse regler og følge de slavisk så forklar at man får hva man gir. Slipp opp litt engang iblant så kanskje h*n tenker seg om en ekstra gang før h*n trosser deg neste gang :-)
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #8 Skrevet 3. august 2012 sminker de seg for mye til å gå på skolen så ber jeg dem å fjerne det. skjer det ikke tar jeg vekk sminken! skal de sove hos venninner er det viktig å ha dialog med foreldrene spesielt fordi jeg vet at jeg løy når jeg var 14 på akkurat det. Anonym poster: 1c005b63004a5e1377fda129824b242b Hvis ikke jeg hadde fått lov å sminke meg som jeg ville da jeg var 14, og jeg hadde fått stramt bånd pga noe moren min gjorde da hun var 14, som ikke har noe med hva jeg gjorde som 14... ja da hadde jeg blitt rebell også. Anonym poster: 0a72d567bc0559ec92a1b9b00196b5bc 6
Scherbatsky Skrevet 3. august 2012 #9 Skrevet 3. august 2012 Skal quote en venninne av mamma som sa det godt: "Heldige er de som har teite foreldre." Hold på regler, og vit at tenåringer trenger regler på lik linje, kanskje mer, enn småbarn. Selvfølgelig vil de prøve seg, sånn er livet... Men som sagt... teite foreldre er bra. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #10 Skrevet 3. august 2012 Hvis ikke jeg hadde fått lov å sminke meg som jeg ville da jeg var 14, og jeg hadde fått stramt bånd pga noe moren min gjorde da hun var 14, som ikke har noe med hva jeg gjorde som 14... ja da hadde jeg blitt rebell også. Anonym poster: 0a72d567bc0559ec92a1b9b00196b5bc jeg sa ikke at jeg sminket meg som en hore. men jeg synes ikke det er fint å sminke seg alt for brun i ansiktet,helt svart rundt øynene, og hvit lipgloss for å ta et meget stygt eksempel. de får sminke seg ganske mye som de vil men de får ikke se ut som noen små horer altså. det finnes grenser. å hva du måttte mene om hvordan jeg oppdrar mine jenter er uviktig i mitt hverdagsliv for å si det slik. Anonym poster: 1c005b63004a5e1377fda129824b242b
Gjest Raggy Skrevet 3. august 2012 #11 Skrevet 3. august 2012 (endret) Det er ingen som er mer laidback enn meg. Vi har FÅ regler. Veldig få. Men når disse få reglene ikke følges, så blir det konsekvenser. biltrikset ditt er lurt. Bortsett fra at jeg ikke har lappen. Jeg har forsøkt la alle ungene være her trikset, men det var uholdbart grunnet bråk, hyling og generelt mayhem. De klarer stort sett ikke å være stille så det må tåles.. de bobler jo over av knising og leikeslossing. Skjønner at du ikke liker bråk, men så lenge de er stille på natten så prøv å hold ut. Ta igjen en dag med å spille høy musikk tidelig på morgenen så kanskje fjortisen tar et hint for de vil jo gjerne sove hele dagen. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å holde på de grensene man har valgt ut også bare holde ut til det roer seg. Kan glede deg med å fortelle at det ble bedre her når krapylet fylte 17. Endret 3. august 2012 av Raggy
Bernardette Skrevet 3. august 2012 #12 Skrevet 3. august 2012 *tar av meg hatten i sånn vifte-gratulerer-trommevirvel-bevegelse*
Silfen Skrevet 3. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 3. august 2012 Jeg har ikke tenåringer selv (venter førstemann nå og gruer meg allerede!) men jeg husker at mine foreldre kom langt med kompromisser. Mamma ville gjerne ha meg hjem til ti, jeg ville være ute til elleve så da møttes vi på halvveien og sa halv elleve feks. Det var mye enklere å holde avtaler om innetider ol når jeg hadde fått være med på å bestemme det litt selv. Man skal selvfølgelig ikke overdrive men tenåringer vil veldig gjerne være voksne og som "voksen" så har man frihet under ansvar. Hvis tenåringen feks har vært flink å kommet hjem tidsnok hele uka så er det ingenting i veien for å si at idag skal du få lov til å være ute en halvtime/time lengre. Istedet for å sette en hel masse regler og følge de slavisk så forklar at man får hva man gir. Slipp opp litt engang iblant så kanskje h*n tenker seg om en ekstra gang før h*n trosser deg neste gang :-) Grunnen til at jeg er KJEMPESTRENG på det nå, er at hun som sagt gjorde noe for litt siden som fører til at hun faktisk ikke får noen sjanser før hun har bygd opp tilliten igjen. Men så lenge det er små hvite løgner, litt for sent hele tiden og sånt, så er jeg bitch. Hun har alltid krevd stramme tøyler før også. Mye mer enn hva de andre barna har. Og det ser ut til å fungere litt, så er det en eller annen som vil finne på noe gøy og så lar hun seg lede. Skal quote en venninne av mamma som sa det godt: "Heldige er de som har teite foreldre." Hold på regler, og vit at tenåringer trenger regler på lik linje, kanskje mer, enn småbarn. Selvfølgelig vil de prøve seg, sånn er livet... Men som sagt... teite foreldre er bra. Ja, jeg er teit for henne. Hun ser på meg og sukker og sier at hun ikke skjønner hvorfor vennene hennes syns jeg er kul. Og sier rett ut at hun har mer frihet enn vennene. Så dette drar jeg frem når hun bryter de få reglene vi har, om at dersom hun er så heldig som vennene sier, hvorfor fucker hun det da opp. De klarer stort sett ikke å være stille så det må tåles.. de bobler jo over av knising og leikeslossing. Skjønner at du ikke liker bråk, men så lenge de er stille på natten så prøv å hold ut. Ta igjen en dag med å spille høy musikk tidelig på morgenen så kanskje fjortisen tar et hint for de vil jo gjerne sove hele dagen. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å holde på de grensene man har valgt ut også bare holde ut til det roer seg. Kan glede deg med å fortelle at det ble bedre her når krapylet fylte 17. Vi har veldig liten leilighet. Hyling og skriking fungerer ikke uten at det forstyrrer absolutt alle andre. Andres fred skal ikke gå på bekostning av hyling. Vi praktiserer innestemme. Det gjelder også fjortiser. Hadde vi hatt større plass og sånt, så hadde det selvsagt vært større muligheter for rabalder, men det er ikke aktuelt med 5-6 fjortiser inne på et rom hoiende og oppførende som rabiate idioter, det får de ta av seg på fotballbanen eller trampolinen eller noe sånt. *tar av meg hatten i sånn vifte-gratulerer-trommevirvel-bevegelse* Hehe, tusen takk.
Gjest Fairydust Skrevet 3. august 2012 #14 Skrevet 3. august 2012 Det finnes ingen instruksjonsmanual... og godt er det! Fjortis er en tilstand som ikke rammer alle tenåringer. Og hos noen rammer den hardere. Og det er litt av poenget - man kan ikke ha en instruksjonsmanual som passer alle mennesker (tenåringer) for man må konsentrere seg om hvert enkelt individ. Tenåringer er så forskjellige seg i mellom. Det må du huske og ta hensyn til Ellers gratulerer med dagen. Fint at datteren din lærer at ting har konsekvenser, men innetid kl 22 i ferien? Er ikke det litt tidlig? :gjeiper:
Silfen Skrevet 3. august 2012 Forfatter #15 Skrevet 3. august 2012 For et barn? Nei. Jeg syns faktisk ikke det. Iallfall ikke når hun ikke har oppført seg i forhold til hvor hun er, hvem hun er med, hva hun sier hun skal som hun ikke gjør. Jeg har et ansvar for å vite hva hun driver med og ting kan være mer spennende å drive med på kveldstid, for i mørket er alle katter grå. Hun er velkommen til å ha en venninne med seg hjem, på rommet eller henge ute i hagen. Men innenfor eiendommen skal hun være, hun er tross alt ikke voksen.
kontoinformasjon Skrevet 4. august 2012 #16 Skrevet 4. august 2012 Du virker ikke særlig voksen selv med det språket du uttrykker deg med i åpningsposten. Uansett så må du nok bare stålsette deg for flere slike episoder i tiden fremover.
kaprifolen Skrevet 4. august 2012 #17 Skrevet 4. august 2012 Hvis du innser at hun ikke lenger er et barn, så går det kanskje lettere etterhvert? Ungdommer speiler mye. Behandlet som et barn- trasse som et barn. 3
Silfen Skrevet 4. august 2012 Forfatter #18 Skrevet 4. august 2012 jada, du har er poeng der, kaprifolen. Men jeg syns ikke ung ungdom skal være ute om natten. Men ellers har hun som sagt mye frihet og ansvar til dels og blir ikke behandlet som et barn i særlig stor grad.
skruf Skrevet 4. august 2012 #19 Skrevet 4. august 2012 Jeg har vært ganske heldig med min fjortis egentlig, iallefall hvis jeg sammenligner med andre (er jenter i klassen hennes som henger utenfor utesteder i helgene, begynt å drukket alkolol, farter mye med gutter som er langt eldre osv..) Er ikke superstreng, men har noen punkter jeg er streng på. Det går på; Innetid på hverdager og helg Leggetid på hverdager (kan ikke kontrollere når hun sovner, men hun skal være i seng til kl 23, hvis ikke blir hun et mareritt dagen etter og henger ikke med på skolen) Vise hensyn til resten av familien Være grei mot lillesøsteren sin Lyging er ikke greit Lekser før hun stikker ut til venner Det blir reaksjoner på dårlig oppførsel, bl.a pc-forbud, ikke stikke ut til venner, inndragelse av ukelønn.. Vi har heldigvis en veldig åpen dialog, snakker om det meste, men jeg er veldig klar på at jeg er mamma og ikke venninne. Tror mange foreldre går i den fella at de vil være for mye venn/venninne. (husker forresten moren min da jeg var i den alderen, hun var ganske bestemt. Spilte jeg for høy musikk og ikke gadd å skru ned lyden så tok hun sikringen. Smelte jeg for hardt og mye med døren så fjernet hun døren fra hengslene.....) Det er heldigvis bare en fase:-)
Silfen Skrevet 4. august 2012 Forfatter #20 Skrevet 4. august 2012 Høres ut som vi har mye likt i regelboken. Og ja, det er bare en fase. Enn så lenge på ER hun snill og grei. Likt av de fleste, også foreldrene. Men det er uvant at hun bryter regler, helt ny situasjon som må takles. Men blir det ikke verre (ikke si noe!) så går dette helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå