Gå til innhold

Kosthold for å opprette bakteriebalansen i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min foreslå at jeg, siden jeg har slitt med diaré etter fjerning av galleblære i april, at jeg skulle forsøke å få endret bakteriefloraen i magen. Eller rettere sagt bygge den opp igjen.

Hun nevnte ting som loff, fiskeboller og generelt ting som ikke har krydder, fett, tungt fordøyelig etc.

Det er jo ting som jeg ikke spiser normalt og jeg er egentlig litt deppis fordi jeg er blæææh til både fiskeboller og loff i lengden.

Så har noen tips og evt. oppskrifter til noe som er passende å spise i tiden fremover, alt fra frokost til middag.

Jeg skal i tillegg ta sånne derre bakteriekulturgreier i pilleform, siden jeg ikke noe fav av biola o.l.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke spise fiber lenger etter jeg fjernet galleblæren, kun fiber i grønnsaks/salatform fordi grønnsaker og frukt er viktig.

Men ingen grove produkter, og jeg må prøve å velge det alternativet med minst fiber hele tiden. Så mat som normalt ville gitt andre forstoppelse.

Og jeg må spise idoformtabletter.

Anonym poster: 085e6c066a146235cc55f2d595c0a9dd

Skrevet

Dietten som legen sikkert snakket om er vel "candida-dietten". Hvorvidt den funker eller teorien bakom er vannfast kan jeg ikke si så mye om.

Fant denne siden: http://www.thecandidadiet.com/ men jeg vet ikke om den er noe bra. Du kan jo søke litt selv.

Sjekk også ut FODMAP http://www.friskogfu...-gjore-med-det/

Det tror jeg ikke. Jeg har jo verken sopp eller irritabel tarm. Dette er jo en bivirkning av fjerning av galleblæren og at ting har kommet litt skjevt ut og sliter med å stabilisere seg igjen.

Jeg håper uansett det ikke er som AB sier at jeg muligens ikke lenger tåler fiber. Men da jeg var i Spania i sommer så var det jo kun hvitt brød og mye lett mat og da hadde jeg ikke noen dager med veldig dårlig mage, bare litt.

Men nå er jeg ute etter tips om mat, gjerne oppskrifter, som jeg kan bruke de neste ukene og siden folk her vet så mye om mangt så vet de kanskje det.

Jeg har uansett gått til innkjøp av idoform med lgg og bb2 eller hva det het. Og noen diettsupper med lite fiber og krydder.

AnonymBruker
Skrevet

Probiotika tilskudd.

Anonym poster: 479b9d27fe9f4692ef5e062b7d349504

Skrevet

Eller mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...