Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tre år gammel gutt, som holder på å slutte med bleier. Han er så godt som tørr hjemme (ett og annet uhell blir det), både inne og ute, men i barnehagen er det mye vanskeligere. De prøvde å la han gå uten bleie en dag, men fikk han ikke til å gå på do. Istedet tisset han i buksa hele dagen gjennom, selv om han ble fulgt på do en gang i halvtimen. Etter det har han hatt bleie på i barnehagen, og de følger han allikevel på do omtrent en gang i timen uten at det kommer noe. Det havner i bleia noen minutter senere.

Jeg er klar over at barn gjerne er tørre hjemme en stund før de er tørre i barnehagen, men jeg spør dere om dere har noen tips eller erfaringer allikevel.

Hjemme går han både på do og potte (mest do), og han kan velge i barnehagen. Han sitter lenge på do der uten at det skjer noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt på denne da problemet ikke har løst seg.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært gjennom bleieavvenning selv, så kan hende jeg er helt på jordet ;) Men jeg tenker at om han da går uten bleie hjemme, og med bleie i barnehagen så er ikke det noe problem? Kanskje er han ikke klar for å gå uten bleie i barnehagen da, jeg tenker han blir det snart. Kanskje se det an en viss periode, hvor han veksler mellom uten bleie hjemme og med bleie i barnehagen? Min lille erfaring med småbarn viser at ting går seg til, som oftest av seg selv, og kanskje blir det en mer behagelig opplevelse alt-i-alt om dere legger det bort litt? Og om barnehagen har kapasitet i disse barnehage-start-tider, kan dere jo prøve en myk overgang, hvor han har bleie på, men øver seg på å bruke toalettet likevel. Det kan være mange grunner til at han ikke går på do i barnehagen, men det er nok ikke for å være vrang eller vanskelig, og derfor synes jeg han kan få litt mer tid på seg.

Jeg så etter jeg hadde skrevet det over at de allerede følger han på do, selv med bleie på. Hvor lenge har dere holdt på? Skjønner at det skaper litt hodebry for dere, men jeg tenker likevel at han bare trenger litt mer tid :)

Endret av gullhjerte
Skrevet

Takk for svar.

Ja, de følger han på do med bleie på, og har gjort det siden juletider. Til og begynne med gjorde de det bare ved bleieskift, for å gjøre han vant til doen, men nå etter ferien har de fulgt han hver time, med det mål at han skal kunne gå uten ganske snart. Før ferien tisset han stort sett på do hver dag, men etter har han ikke fått til noen ting, selv om han sitter lenge (og uten å protestere forøvrig). Er helt enig med deg i at det ikke bør presses eller stresses for mye med, men det hadde vært så fint å få han tørr før høsten og kulda kommer - spesielt nå som han er på så god vei.

Barnehagen sier at det er helt opp til meg. De kan la han gå uten, og tisse seg ut helt til han skjønner at han faktisk må gå på do - eller de kan gjøre som nå, og bare se det an.

Jeg vet faktisk ikke helt hva som er best.

Skrevet

Er de kanskje litt vel fokusert på dette med dogåing? Jeg syns jo det er helt vilt å ta ungen på do opp til hver halve time. Da blir han jo tatt ut av leken hele tiden. Hva med å lage avtaler med han, at han sier fra når han må og ellers så tar de han på do etter måltider bare?

Skrevet

Er de kanskje litt vel fokusert på dette med dogåing? Jeg syns jo det er helt vilt å ta ungen på do opp til hver halve time. Da blir han jo tatt ut av leken hele tiden. Hva med å lage avtaler med han, at han sier fra når han må og ellers så tar de han på do etter måltider bare?

Vanligvis tar de han på do ca en gang i timen. Det var kun den ene dagen når han gikk uten bleie at de tok han hver halvtime, fordi de opplevde flere ganger på rad at det ikke kom noe. Han er ikke så flink til å si ifra i barnehagen, om at han må på do - der er han avhengig av å måtte tas med. Hjemme er han flinkere til å si ifra, men må innimellom minnes på her også.

Jeg opplever han som veldig motivert til å kutte bleia - han sier selv at han vil, og protesterer fælt når jeg tar den på før levering i barnehagen osv, og han er flink til å holde seg, jeg tror han har relativt god kontroll. Han har også vært tørr om natta hele den siste uka. Jeg føler at han er veldig klar for dette, derfor er det litt frustrerende at han ikke "får det til" i barnehagen, når han klarer å tisse på do både hjemme, hos besteforeldrene osv.

• Liker 1
Skrevet

Er han motivert for å gå med truse, da? Eller liker han bleia? Det som løste det for oss, var at mange av de andre barna ikke brukte bleie, så det var veldig stas å bruke truse. I starten hadde vi trusa utenpå bleia, og etter hvert hadde vi bleia utenpå trusa. På den måten ble det ingen stor krise ved uhell, men det ble såpass ubehagelig at hun merket at hun hadde tisset på seg. (Bleiene er jo nesten litt for gode for tida). Vet ikke om dette kunne funke for dere?

Jeg synes for øvrig at det må være OK å bruke bleie i barnehagen mye lengre enn hjemme. Det er ingen hastesak å slutte begge steder. Hvis han er tørr hjemme, er det jo bare et spørsmål om tid før det "smitter over".

Skrevet

Det løste seg ganske enkelt med bruk av klistremerker. Nå har han en egen plakat på dodøra hvor det står "NNs domerker" og hvor han får klistremerker hver gang han har fått til noe på do. Funket med en gang, og nå har han vært tørr i barnehagen også de to siste dagene. Kjempedeilig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...